مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش جدیدی منتشر کرد:

الزامات توسعه اکتشاف منابع معدنی و ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی

عصر معدن- گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص الزامات توسعه اکتشاف منابع معدنی و ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور منتشر شد.;

الزامات توسعه اکتشاف منابع معدنی و ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، این گزارش که از سوی دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن  گروه معدن و صنایع‌معدنی اطلاع‌رسانی شده به بررسی مراحل و مقیاس‌های جهانی اکتشاف به ارائه نمونه‌هایی از کشورهای چین و استرالیا و سپس ایران پرداخته و ضمن بررسی چالش‌های اکتشاف منابع معدنی در کشور جمع‌بندی و راهکارهای پیشنهادی در این زمینه را نیز ارائه کرده است.در چکیده این گزارش می‌خوانیم:

    در سال 1396 فعالیت‌های اکتشافی در ایران توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران انجام شده که حدود 167 هزار متر حفاری با سرمایه‌گذاری 1700 میلیارد ریال انجام شده است.کل ذخایر معدنی قطعی شناسایی شده کشور  بر اساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت 50 میلیارد تن است که در سال 1396 به میزان 382 میلیون تن استخراج واقعی  توسط فعالان معدنی کشور صورت گرفته است.

    حوزه اکتشاف منابع معدنی کشور نیازمند تحولات اساسی  در تامین مالی، اصلاح ساختارها و تخصیص بودجه متناسب با نیازهای کشور و برنامه‌های راهبردی در بخش معدن و صنایع معدنی است.

    ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  و تبدیل شدن این سازمان به مرجع  فعالیت‌های اکتشافی، تامین مالی بخش اکتشاف کشور با فراهم کردن امکان تشکیل کنسرسیوم‌های اکتشافی با همراهی فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی و... از جمله الزامات ایجاد تحول در اکتشاف منابع معدنی کشور است.

    ورود سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله ایمیدرو،  سازمان انرژی اتمی و وزارت نفت به مقوله  اکتشاف در کشور موجب شده تا مرجعیت سازمان  زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تا اندازه زیادی از بین رفته و داده‌های زمین‌شناسی و اطلاعات اکتشافی به صورت پراکنده  در اختیار سازمان‌ها و نهادهای مختلف قرار گیرد.

    ایجاد پایگاه جامع  اطلاعات علوم زمین هوشمند‌سازی این بخش با یک پارچه‌سازی نهادهای دخیل در بخش اکتشاف و تعیین مرزهای دقیق فعالیت هر سازمان یا نهاد در قالب تشکیل  کارگروه ملی اکتشاف منابع معدنی می‌تواند تا اندازه زیادی زمینه را برای حضور جدی بخش خصوصی در توسعه معادن و صنایع‌معدنی کشور فراهم سازد.

    تجمیع فعالیت‌های اکتشافی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور می تواند گام مهمی در ارتقای جایگاه اکتشاف در کشور باشد.در کنار اکتشافات معدنی، معاونت زمین‌شناسی این سازمان وظیفه مهم برداشت و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، مطالعه و پایش مخاطرات زمین  و مطالعات زمین‌شناسی دریایی را بر عهده دارد که تقویت این بخش  تاثیر بسزایی در امکان پیش‌بینی مخاطرات طبیعی در کشور و منطقه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر