معاون امور معدنی وزارت صمت:

مارکتینگ ضعیف، مشکل اصلی تجارت سنگ در ایران

فرسودگی ناوگان معدنی وحشتناک است

عصر معدن- معاون امور معدنی وزارت صمت گفت: مشکل اصلی که در حوزه تجارت سنگ وجود دارد مارکتینگ ضعیف است.;

مارکتینگ ضعیف، مشکل اصلی تجارت سنگ در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، اسدالله کشاورز روز سه شنبه 20 مهر در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات اظهار کرد: سنگ تراورتن محلات بعد از حدود 5 سال ثبت جهانی شد، به غیر از محلات 8 عنوان برند جهانی در معادن کشور از جمله گچ سمنان، سنگ عقیق نمین اردبیل و... به ثبت رسیده و این فرآیند برای شناساندن و معرفی پتانسیل های ویژه کشور ادامه خواهد داشت.

    وی افزود: وضعیت معادن ایران به نوعی است که کشور ما جزو 10 کشور برتر دنیا در زمینه معدنکاری است و در جایگاه 10 دنیا قرار داریم، همچنین در برخی مواد معدنی رتبه های بهتر را به خود اختصاص داده ایم به طوری که رتبه کشور در تولید و ذخیره گچ، اول است و در مس رتبه 4 و 5 مربوط به ایران است.‌

    معاون امور معدنی وزارت صمت تصریح کرد: ایران تا سال 91 واردکننده فولاد بود اما در حال حاضر در تولید فولاد جزو 10 کشور برتر دنیا قرار دارد و سال گذشته 6.5 میلیون تن فولاد خام صادر شد. همچنین در حوزه سیمان نیز مصرف کشور 65 میلیون تن و تولیدکننده 75 میلیون تن هستیم که بر این اساس ظرفیت خالی ما 10 میلیون تن است و هیچ مشکلی در این عرصه احساس نمی شود و با برنامه ریزی صورت گرفته برای ساخت واحدهای مسکونی که رییس جمهور وعده دادند هیچ مشکلی برای تامین سیمان وجود نخواهد داشت.

    کشاورز در خصوص ظرفیت های محلات بیان کرد: خوشبختانه این شهرستان شرایط خوبی دارد و هرسال دو نمایشگاه گل و سنگ در این شهرستان برگزار می شود، پویایی و بالندگی که در این 14 سال در نمایشگاه وجود داشته در هیچ استانی دیده نشده است.

    وی با اشاره به فعالیت بالغ بر 6400 واحد سنگبری در کشور ادامه داد: از مجموع 2200 معدن سنگ تزئینی در کشور حدود 140 معدن در این منطقه قرار دارد که البته در استان تعداد بیشتر است.

    معاون امور معدنی وزارت صمت اضافه کرد: مشکل اصلی که در حوزه تجارت سنگ وجود دارد مارکتینگ ضعیف است، به نظر  بنده 50 درصد فعالیت اقتصادی مربوط به مارکتینگ است، عملکرد ما در مارکتینگ ضعیف است البته ماشین آلات این حوزه نیز فرسوده هستند. کارخانجاتی که واحدهای فرآوری را به روز کرده اند اندکند و هنوز به سبک سنتی جلو می رویم به همین سبب مارکتینگ نیز ضعیف پیش می رود.

    کشاورز در خصوص سنگ کوپ گفت: صادرات سنگ کوپ  فراوری نشده 42 میلیون دلار و سنگ فراوری شده 105 میلیون دلار بوده که از نظر وزنی قابل قیاس نیستند.

    وی ادامه داد: در حوزه صنعت سنگ نقاط قوتی از جمله میزان ذخایر و تنوع موجود در  کشور در حوزه سنگ های تزیینی وجود دارد. در سنگ گرانیت ایران بالغ بر 80 نوع رنگ و ساختار دارد، همچنین بزرگترین ذخیره تراورتن قرمز دنیا در ایران و بزرگترین ذخیره تراورتن های روشن در ایران و استان مرکزی است و با تکیه بر این نقاط قوت می توان به یک شرایط خوب دست پیدا کرد.

    معاون امور معدنی وزارت صمت با اشاره به تهدیدهای این حوزه خاطرنشان کرد: بخشی از تهدیدها مربوط به عدم تعادل در قوانین و برخی مشکلات مربوط به وضعیت نامناسب ترانزیت و ترانسفر محصولات و فرسودگی ماشین الات معدنی است. فرسودگی ناوگان معدنی وحشتناک است به طوری که امروز هنوز بولدوزر 60 ساله در حال فعالیت است. خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته در 6 ماه گذشته بخشنامه واردات 300 دستگاه جدید با توان بالا با مدل ساخت تقریبا زیر 10 سال نوشته و انجام شده و همچنین توانستیم سفارش خوبی هم برای تولیدکنندگان داخلی بگیریم و این روند ادامه دارد تا بتوانیم در آینده ناوگان را بهسازی و نوسازی کنیم.

    کشاورز در خصوص پنجره واحد بیان کرد: حداقل حدود 15 سال است که شخص بنده درگیر این مهم هستم اما متاسفانه با توجه به عدم وجود برخی زیرساخت ها به نتیجه نرسیده است، اما همچنان در حال تلاش هستم، ماده 24 مکرر، نمونه مشابه این پنجره واحد است که استان مرکزی از این ماده استفاده خوبی کرد البته هجمه هایی در خصوص این ماده نیز ایجاد شده است.

    وی اضافه کرد: متاسفانه استفاده و بهره مندی مناسبی از تشکل ها و انجمن ها در این حوزه صورت نگرفته در حالی که می توان از این فرصت ها استفاده کرد .

    کشاورز از معدنکاران بویژه در محلات، مدیریت باطله ها را خواستار شد و گفت: حجم باطله ها بسیار بالا و نیازمند مدیریت کامل است. در استان مرکزی طرح جامعی در این خصوص هستند که امیدواریم راهکار مناسبی جهت استفاده از این باطله ها ایجاد شود، چراکه برخی از این باطله‌ها امکان استفاده دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر