محتشمی‌پور: هیچ‌گونه قیمت دستوری در زغال سنگ نداریم

عصر معدن- معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: هیچ‌گونه قیمت دستوری و مصوبه‌ای مبنی بر اینکه قیمت زغال سنگ بر چه عددی باشد، نداریم.;

محتشمی‌پور: هیچ‌گونه قیمت دستوری در زغال سنگ نداریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، رضا محتشمی‌پور درباره قیمت‌گذاری دستوری روی زغال سنگ گفت: اساساً موضوع زغال سنگ، موضوع مداخله در قیمت نیست بلکه بحث عرضه و تقاضاست.

    وی ادامه داد: البته تولید کنندگان زغال سنگ تقاضا دارند ما (دولت) در بازار زغال سنگ ورود و به مصرف کنندگان قیمت دیگری را تکلیف کنیم، طبیعتاً ما هیچ علاقه‌ای به اینکه در همه بازار‌ها ورود و به صورت تکلیفی قیمت تعیین کنیم، نداریم.

    محتشمی‌پور با بیان اینکه هرچند که تقاضا‌های زیادی از ما (دولت) صورت گرفته است، اما هیچ وقت تمایلی برای ورود به این مسئله نداریم، گفت: اتفاقی که در یک سال گذشته در زغال سنگ رخ داده این است که حجم خوبی زغال سنگ صادر و وارد شده است، یعنی در واقع ما در زنجیره تجارت زغال سنگ قرار گرفتیم.

    وی افزود: تولید کنندگان زغال سنگ ما پیش از این محدودیت‌هایی برای صادرات داشتند که این محدودیت‌ها هم برداشته شده است و توانستند زغال سنگ خود را صادر کنند.

    محتشمی‌پور گفت: اکنون اگر تقاضا برای زغال سنگی که صادر می‌شود با قیمت بالاتر از خرید تولید کننده داخلی باشد، تولید کنندگان می‌توانند آن را صادر کنند و مصرف کنندگان داخلی نیز کسری نیازشان را وارد کنند.

    وی افزود: بنابراین با وجود اینکه بعضاً از ما می‌خواستند که ما جلوی صادرات زغال سنگ را بگیریم، اساساً سیاست وزارت صمت این نیست که سطح مداخلات را بیشتر از گذشته کند، هنوز یک جا‌هایی ممکن است نیاز به پیگیری و ایجاد محدودیت باشد. ما هم نمی‌گوییم که یک شبه همه این‌ها رفع شود، اما حداقل این است که سعی می‌کنیم بیشتر از گذشته مداخله نکنیم.

    معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: سال گذشته در زغال سنگ هم افزایش واردات و هم جهش صادرات داشتیم.

    محتشمی‌پور درباره اینکه اکنون دولت در تعیین قیمت دخالت نمی‌کند، افزود: تقاضای زغال سنگ داخلی به دلیل کیفیت پایین است و تولید کنندگان زغال سنگ باید واحد‌های شستشویی را سرمایه‌گذاری می‌کردند که به دلیل قیمت پایین این امکان را نداشتند، لذا زغال سنگی که عرضه شده ممکن است به دلیل آن مواد مزاحم، کیفیت لازم را نداشته باشد و این موجب شده که مصرف کنندگان بعضاً زغال سنگ را با قیمت‌های خیلی بالاتر خریده و وارد کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر