توجه به اصول آمایش سرزمین و اولویت‌های تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع

عصر معدن- سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با توجه به سیاست‌های موجود جهت تولید اطلاعات پایه علوم زمین به عنوان وظیفه حاکمیتی همواره در سیاست‌های جدید خود توان سرزمینی و اصول منطبق بر آمایش سرزمین را مدنظر قرار داده و در حوزه اکتشاف مواد معدنی با نگاه حاکمیتی سعی بر آن داشته در یک برنامه سیستماتیک منظم، اطلاعات مورد نیاز اکتشاف را در مرحله شناسایی و پی‌جویی ضمن تولید، مورد تحلیل‌های مختلف و مطالعات تکمیلی قرار دهد.;

توجه به اصول آمایش سرزمین و اولویت‌های تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، همچنین این سازمان وظیفه دارد لایه‌های اطلاعاتی جدید از جمله مطالعات ژئوفیزیک هوایی، فناوری‌های روز دنیا در زمینه اکتشاف‌و... که طی سال‌های اخیر در چرخه اکتشافات کشور تولید شده به‌منظور کاهش ریسک اکتشافات در اختیار بخش خصوصی متقاضی قرار دهد.

    ضمن تاکید بر این‌که ضروری است از شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی به سوی اکتشافات تفصیلی و عمیق حرکت کنیم، بایستی به مرحله بهره‌برداری از معادن در کوتاه‌ترین زمان دست یابیم و در اصل کاهش زمان تبدیل کانسار به معدن می‌بایست مورد بازنگری جامعی قرار گیرد.

    با توجه به استانداردهای موجود بین‌المللی زمان تبدیل کانسار به معدن حداکثر تا 10 سال پس از انجام فاز شناسایی است اما در کشور ایران این زمان بین 25 تا 120 سال زمان می‌برد که این امر می‌بایست مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

    نکته دیگر نیز لزوم توجه بیش از پیش به مقوله افزایش بازدهی در بهره‌برداری از معادن، روزآمدکردن روش‌ها و تجهیزات استخراج و فرآوری است که این امر علاوه بر رفع دغدغه‌های تصمیم‌سازان کشور مبنی بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، موجب پررنگ شدن نقش معدن در تولید ناخالص ملی خواهد شد.

    سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان سازمانی حاکمیتی درمسیر کاهش ریسک و معرفی محیط‌های مستعد برای حضور بخش خصوصی حرکت می‌کند و از سویی وضعیت و مزیت‌های رقابتی هر استان از کشور را از لحاظ وجود مواد معدنی فلزی، غیرفلزی، عناصر استراتژیک، رخداد مخاطرات طبیعی، ژئوتوریسم و ژئوپارک و همچنین انجام کلان پروژه‌های عمرانی، زیرساختی و جانمایی‌های شهری مورد مطالعه و پایش قرار می‌دهد که این تحلیل‌ها در دسترس همگان خواهد بود.

    جای ذکر این نکته ضروری است که کلیه اطلاعات مربوط به مطالعات پایه علوم زمین در پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور موجود است و مستنداتی که به عنوان نقشه راه علوم زمین و معدن تهیه شده با تحلیل‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و با اصول حاکم بر آمایش سرزمین کاملا منطبق است.
    بر همین اساس شایسته است، بخش خصوصی علاقه‌مند به فعالیت در عرصه معادن کشور و همچنین تصمیم‌سازان بخش‌های زیربنایی و عمرانی کشور از این اطلاعات بهره برده و تمرکز خود را بر اکتشافات عمقی، تفصیلی و بهره‌برداری مناسب و ایجاد روش‌های به‌روز و فن‌آور در فرآوری مواد معدنی معطوف داشته که البته تحقق این امر مستلزم ایجاد یکپارچگی در مدیریت بخش‌های مختلف کشور در بخش معدن است.

    علیرضا شهیدی
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت
    و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر