تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی برای کشف معادن با همکاری متخصصان روسی

عصر معدن- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: طبق توافق‌نامه همکاری مشترکی که با متخصصان روسی داریم، انتظار می‌رود معادن فلزی و غیرفلزی جدیدی کشف شود و تحول بنیادین در اکتشافات مواد معدنی، آموزش متخصصان ایرانی و معرفی ظرفیت‌های سرزمینی ایران از اهداف همکاری با روسیه است.;

تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی برای کشف معادن با همکاری متخصصان روسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، «رضا جدیدی» در این باره اظهار داشت: متخصصان روسی در این توافق نامه موظف شدند، اطلاعات پایه زمین‌شناسی 30 هزار کیلومتر مربع در 2 بلوک شمالی و جنوبی کشور را تولید کند که با توجه به ساختار زمین‌شناسی دو بلوک طراحی شده، انتظار داریم در مدت 2 سال همکاری مشترک، معادن فلزی و غیرفلزی جدیدی کشف کنیم.

    وی با بیان اینکه روسیه جزو کشورهای پیشرو در حوزه معادن است، افزود: روسیه در اکتشاف، استخراج و فرآوری اغلب عناصر فلزی و غیر فلزی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد.

    مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه کارشناسان معدنی روسی سابقه خوبی در حوزه معادن ایران از جمله زغال سنگ دارند، گفت: این سازمان بر اجرای این توافق‌نامه نظارت فنی خواهد داشت و انتظار داریم انتقال فناوری و آموزش متخصصان ایرانی نیز در این همکاری انجام شود.

    تحول بنیادین در اکتشافات، آموزش متخصصان ایرانی و معرفی ظرفیت‌های سرزمینی در همکاری با روس‌ها

    جدیدی در ادامه با بیان این‌که برای نخستین بار در ایران با همکاری متخصصان روسیه، نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس بزرگ از جمله مقیاس یک‌ده هزارم و یک‌پنج هزارم تولید می‌شود، گفت: متخصصان روسی در این همکاری مشترک طرح‌های زمین شناسی را در 2 بلوک شمالی و جنوبی کشور به وسعت 30 هزار کیلومتر مربع اجرا می‌کنند که در مجموع 120 طرح زمین شناسی اکتشافی را شامل می‌شود.

    به گفته وی، در این طرح 160 متخصص ایرانی با متخصصان روسی همکاری می‌کنند و در این میان انتقال تجربه نیز انجام می‌شود.

    مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره علت همکاری با روس‌ها گفت: روس‌ها در موضوعات اکتشافی مقام‌های برتر جهان را دارند و جزو پنج قدرت بزرگ معدنی دنیا هستند و تحول بنیادین در اکتشافات مواد معدنی، آموزش متخصصان ایرانی و معرفی ظرفیت‌های سرزمینی ایران از جمله اهداف این همکاری است.

    بر اساس این گزارش، توافق نامه اولیه همکاری مشترک ایران و روسیه نهایی شده و به‌زودی با تخصیص اعتبار لازم اجرای آن آغاز می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر