در نشست با مسئولان وزارت صمت استان آذربایجان غربی مطرح شد؛

ضرورت صدور مجوز های اکتشافی برای توسعه بخش معدن آذربایجان غربی

آمادگی ایمپاسکو برای احداث کارخانه استحصال معادن طلای بوکان

عصر معدن- مدیر صنایع معدنی ایمیدرو اعلام کرد: نخستین گام ضروری برای توسعه قابل توجه بخش معدن آذربایجان غربی، صدور مجوز های اکتشافی است.;

ضرورت صدور مجوز های اکتشافی برای توسعه بخش معدن آذربایجان غربی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، سعید پیرمرادی در نشست هم اندیشی ایمیدرو و مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکل های ذیربط استان آذربایجان غربی افزود: با توجه به موضوع اکتشاف به عنوان نخستین گام برای ورود به توسعه و جذب سرمایه در بخش معدن و صنایع معدنی، نیاز به همراهی همه مسئولان استانی برای شناسایی عناصر معدنی است.
    وی ادامه داد: در حال حاضر طرح های مختلفی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی از جمله طرح آمایش سرزمین، طرح های اکتشاف (معادن فلزی، گوهرسنگ و ....) و نیز طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس در حال اجراست.
    مدیر صنایع معدنی ایمیدرو تصریح کرد: برای اجرای طرح های جدید، به اطلاعات پایه ای در حوزه اکتشاف نیاز داریم. همچنین دستیابی به اطلاعات به روز، مستلزم اقدامات جدید و درنتیجه صرف هزینه های مربوطه دارد.
    وی ادامه داد: تلاش ما این است که بتوانیم موارد مطرح شده در تفاهم نامه را به سرانجام برسانیم و پس از دستیابی به اطلاعات جدید اکتشافی، برای طرح های آتی برنامه ریزی مناسب اتخاذ کنیم و نسبت به جذب سرمایه گذاران جدید اقدام کنیم.
    پیرمرادی با بیان اینکه برای دریافت مجوز اکتشافی، ایمیدرو بارها از مجموعه های بالادستی پیگیری کرده است، اظهار داشت: امیدواریم این امکان فراهم و شرایط برای انجام اکتشافات جدید مهیا شود تا بتوانیم به نتایج قطعی برای ورود به مراحل بعدی دست یابیم.
    پیرمرادی درباره پیشنهاد مطرح شده در این نشست درباره فرآوری منیزیم از دریاچه ارومیه گفت: برای اجرایی کردن این پیشنهاد، ابتدا باید مطالعات اولیه آن انجام شود و با یک دید روشن، نسبت به انجام گام های بعدی اقدام کنیم. از این رو، کارشناسان این استان با کارشناسان مجتمع پتاس خور و بیابانک هماهنگ شوند و اطلاعات اولیه را گردآوری کنند.
    وی ادامه داد: این استان هر تعداد محدوده اکتشافی در اختیار ایمیدرو قرار دهد، بدون محدودیت هزینه انجام خواهیم داد و پس از دریافت گواهی کشف، منطبق با بند (ت) ماده 35 قانون رفع موانع تولید، نسبت به جذب سرمایه گذار به منظور استخراج و تجهیز معدن، احداث و فرآوری اقدام می کنیم.

    عملکرد طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در استان
    محمدرضا کریمی، مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در نشست مذکور گفت: این شرکت در صورت دریافت طرح های توسعه ای در چارچوب قانون، آمادگی معرفی سرمایه گذار دارد. وی ادامه داد: صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی نیز با برخورداری از 2 هزار میلیارد تومان اعتبار، امکان صدور بیمه نامه معدنی برای فعال سازی و تداوم تولید معادن استان را دارد.
    کریمی افزود: از ابتدای طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در استان آذربایجان غربی تا 10 ماهه نخست سال 1400، با حمایت و همکاری تشکل های معدنی 49 معدن احیا شد. با فعال سازی و پیوستن این معادن به چرخه تولید، اشتغال بیش از 350 نفر و افزایش تولید سالانه بیش از 44 هزار تن را به همراه خواهد داشت.

    آمادگی برای احداث کارخانه استحصال معادن طلای بوکان
    کریمی خاطرنشان کرد: در صورت واگذاری 2 پروانه اکتشاف طلای زاوه و گندمان (در بوکان) به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، انجام عملیات اکتشاف به سرعت آغاز و در صورت حصول نتیجه و اخذ گواهی کشف، اقدام لازم نسبت به جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه شمش طلا -همانند کارخانه طلای هیرد که در آستانه افتتاح است- صورت می گیرد.
    وی افزود: معادن غیرفعال این استان در قالب طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بررسی می شود. همچنین، هر تعداد پهنه اکتشافی در اختیار ایمیدرو یا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (به نمایندگی از این سازمان) قرار گیرد، عملیات اکتشاف انجام می شود.

    نقش مهم سرمایه گذاری در امنیت پایدار
    غلامرضا بابایی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در این نشست گفت: امیدواریم با اجرای کامل تفاهم نامه منعقده و ایجاد واحدهای فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش در بخش معدن و صنایع معدنی، بتوانیم به اشتغال و توسعه مناسب در سطح استان دست یابیم.
    وی افزود: انجام سرمایه گذاری و تولید اشتغال در این استان به عنوان یک منطقه مرزی، می تواند نقش مهمی در حفظ و ایجاد امنیت پایدار ایفا کند.

    ایجاد شهرک صنعتی کانی غیرفلزی
    مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی در این نشست با بیان اینکه باید زمینه حضور سرمایه گذاران را در این استان فراهم کنیم، گفت: برای این منظور، شرکت صنعتی کانی غیرفلزی خوی به مساحت 100 هکتار ایجاد و زیرساخت های اولیه در آن فراهم شده است و سرمایه گذاران می توانند در این شهرک مستقر شوند.
    وی ادامه داد: خوشه صنعتی سنگ و کنسرسیوم صادراتی سنگ در این استان راه اندازی شده است.
    در این نشست، چالش های پیش روی معادن استان آذربایجان غربی از جمله صدور مجوز اکتشاف، امکان استفاده از کارگر غیر ایرانی و غیره از سوی اعضای تشکل های معدن و صنایع معدنی مطرح شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر