­وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

کاهش تورم تولیدکننده در بخش‌های صنعتی و معدنی

عصر معدن- ­وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تورم تولیدکننده در بخش معدن در بهار امسال، ۲۷ درصد بوده که در تابستان به ۱۳ درصد رسیده و تورم تولیدکننده صنعتی هم از ۴۶ درصد به حدود ۲۷ درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها در بخش تولید است.;

کاهش تورم تولیدکننده در بخش‌های صنعتی و معدنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، سید رضا فاطمی‌امین در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: نرخ رشد تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی که در بورس قرار دارند و 50 درصد تولید را انجام می‌دهند و به لحاظ اینکه بنگاه بزرگی هستند، بنگاه‌های بالادستی و پایین‌دستی را هم فعال می‌کنند، در شهریور امسال 6.5 درصد نسبت به سال گذشته بوده است.


    وی اضافه کرد: خوشبختانه این عدد که در تیر ماه 55.8 و مرداد ماه 6.5 بوده، در مهر ماه به 7.7 درصد رسیده که عدد بسیار مناسبی در رشد تولید بخش صنعت و معدن است و موجب کاهش تورم تولیدکننده هم می‌شود.

    فاطمی‌امین ادامه داد: یک تورمی داریم که مربوط به مصرف‌کننده و اقلامی می‌شود که مردم و خانوار‌ها استفاده می‌کنند و تورم دیگر هم مربوط به تولیدکننده است که مفهوم آن تورم و قیمت مواد اولیه واحد‌های تولیدی است.

    وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز شاهد روند کاهشی در تورم تولیدکننده هستیم، گفت: تورم تولیدکننده در بخش معدن در بهار امسال 27 درصد بوده که در تابستان به 13 درصد رسیده و تورم تولیدکننده صنعتی هم از 46 درصد به ارقام قریب 27 درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها در بخش تولیدکننده است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضع این وزارتخانه در خصوص همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت برای تعطیلی درگاه‌های پرداخت فاقد نماد، گفت: براساس مقررات و قوانین موظف هستیم که این نماد را داشته باشیم و این نماد یک استاندارد عملکرد است، نه مجوز کسب و کار.

    فاطمی‌امین افزود: برخی به اشتباه تصور می‌کنند این نماد مجوز کسب و کار است و باید مقررات‌زدایی شود در حالی که این نماد مانند علامت استاندارد است؛ همانطور که بی‌معنی است اگر بگوییم علامت استاندارد روی کالایی نخورد، همان‌قدر بی‌معنی‌ست که بگوییم این نماد در سایتی درج نشود.

    وی اضافه کرد: اتفاقاً این نماد یک ابزاری است که برای کنترل پولشویی و تقلب و تخلفات است و الزام اینکه درگاه پرداخت این نماد را داشته باشند، الزام بانک مرکزی است که کاملاً درست است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی درباره تأکید وزارت نیرو بر رعایت استاندارد‌های مصرف انرژی در تولید کالا‌های ملی با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های اخیر گفت: یکی از طرح‌هایی که وزارت صمت به‌صورت متمرکز پیگیری می‌کند، نوسازی واحد‌های صنعتی است؛ زیرا الکتروموتور‌ها بخش زیادی از برق را مصرف می‌کنند و اقدامات ما در نوسازی الکتروموتور‌های واحد‌های صنعتی تغییرات زیادی در الگوی مصرف انرژی در بخش تولید ایجاد کرده است.

    فاطمی‌امین افزود: در حوزه لوازم خانگی هم این استاندارد‌ها به دقت نظارت می‌شود ضمن اینکه ما در محصولاتی مانند کولر‌های گازی که برق مصرف می‌کنند، به سمت کاهش مصرف می‌رویم و از این روند حمایت می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر