معرفی ۱۷ محدوده طلا و ۶۰ محدوده مس

نتایج طرح تحول زمین‌شناسی در خراسان جنوبی منتشر می‌شود

عصر معدن- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و دبیر کمیته مشترک راهبری توافقنامه سه جانبه بخش معدن کشور، از انتشار عمومی نتایج طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در استان خراسان‌جنوبی همزمان با هفته دولت در این سازمان خبر داد.;

نتایج طرح تحول زمین‌شناسی در خراسان جنوبی منتشر می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «رضا جدیدی» اظهار داشت: دوشنبه (ششم شهریور) سال جاری و همزمان با هفته دولت نتایج طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در استان خراسان جنوبی با حضور آقایان «رضا محتشمی‌پور» معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، «ابراهیم‌علی مولابیگی» مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صمت، «محمدرضا موثقی‌نیا» معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو و «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به صورت عمومی در این سازمان منتشر خواهد شد.

    وی با بیان این‌که طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی از مهرماه سال 1400 در استان خراسان جنوبی آغاز شد، تصریح‌کرد: این طرح در آبان 1401 به پایان رسید و اتمام روند ارزیابی علمی و داوری اطلاعات نیز در ابتدای سال 1402 انجام شد.

    دبیر کمیته مشترک راهبری توافقنامه سه جانبه بخش معدن کشور خاطرنشان‌کرد: همزمان با هفته دولت همه نقشه‌ها، گزارش‌ها و مستندات در قالب اطلاعات مکانی و توصیفی به متولیان توافقنامه سه‌جانبه بخش معدن شامل ایمیدرو و معاونت امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت تحویل داده خواهد شد.

    جدیدی درباره ویژگی‌های خاص طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در استان خراسان جنوبی، افزود: در این طرح 60 پروژه زمین‌شناسی و اکتشافی در مساحتی افزون بر 37 هزار و 500 کیلومتر مربع اجرا شد که دستاوردها و خروجی این طرح، انتشار اطلاعات زمین‌شناسی و اکتشافی در قالب نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی در مقیاس کاربردی یک‌پنجاه‌هزارم است.

    به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی، مطالعات ژئوفیزیک هوایی در گستره خراسان جنوبی در سال گذشته اجرا و اطلاعات آن منتشر شده است.

    وی تصریح‌کرد: معرفی 17 محدوده طلا، 60 محدوده مس، 25 محدوده نیکل، 9 محدوده منیزیت و 6 محدوده سرب و روی، به عنوان نتایج و دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان‌جنوبی است.

    شایان ذکر است؛ طرح تحول تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی درخصوص لزوم بهره‌گیری مناسب از منابع طبیعی، انسانی و ضرورت تحول بنیادین در بخش علوم زمین و معدن به عنوان یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه‌ای، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در قالب توافقنامه‌ای سه جانبه در بخش معدن با حضور معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اقدام به تعریف برنامه‌ای تحولی در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کرد.

    این طرح اهداف کلان و برجسته‌ای از جمله توسعه مناطق کم‌برخوردار و اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی بومی متخصص، تولید اطلاعات زیرساختی متناسب با آمایش سرزمین و تکمیل اطلاعات عمقی و کشف ذخایر جدید از طریق برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی را در دستور کار دارد.

    گفتنی است؛ افزایش چهار برابری دقت با توجه به تغییر مقیاس، کاهش زمان تبدیل کانسار به معدن، اجرای مدل مشارکتی، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی، فناوری و پایگاه داده‌های علوم زمین و تربیت نیروی متخصص و ایجاد تحرک در بخش خصوصی از طریق برونسپاری فعالیت‌ها به عنوان مزیت‌های اختصاصی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی برای نخستین بار در کشور یاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر