عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران تأکید کرد:

رفع موانع اجرایی طرح‌های توسعه‌ای صنعت مس

عصر معدن- عضو هیأت‌مدیره شرکت مس گفت: با حضور مدیرعامل شرکت مس در مجتمع مس سرچشمه و مجتمع مس شهربابک مشکلات و چگونگی رفع موانع اجرایی بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای و همچنین راهکارهای تأمین مالی این طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفت.;

رفع موانع اجرایی طرح‌های توسعه‌ای صنعت مس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، علی محمدی با بیان این مطلب و با اشاره به این‌که بخش زیادی از طرح‌های توسعه‌ای صنعت مس از سال‌های قبل آغاز شده است و تاکنون بخش‌هایی از آن به سرانجام رسیده است اظهار داشت: هم‌اکنون مدیرعامل شرکت مس و اعضای هیأت‌مدیره این شرکت به دنبال رفع موانع اجرایی طرح‌های توسعه‌ای صنعت مس هستند تا این طرح‌ها در آینده نزدیک اتمام و تولیدات بیشتری وارد چرخه تولیدی شرکت مس شود.

    عضو هیأت‌مدیره شرکت مس گفت: به همین منظور طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بازدیدی از تمامی طرح‌های توسعه‌ای صنعت مس در سرچشمه و شهربابک صورت پذیرفت، که در این بازدید دو روزه طرح‌‌های توسعه‌ای معادن چاه فیروزه، دره‌زار، درآلو و همچنین طرح‌های توسعه‌ای ذوب و پالایشگاه در سرچشمه و خاتون‌آباد مورد بررسی قرار گرفت.
    وی افزود: معدن مس چاه فیروزه با پتانسیل ١٤۰‌میلیون تن خاک سولفوری با عیار  0/37درصد پتانسیل تولید سالانه حدود ١۰۰هزار تن کنسانتره مس را خواهد داشت که در بخش معدن تاکنون پیش باطله‌برداری انجام شده است؛ به‌طوری‌که با پیش باطله‌برداری، معدن تقریباً آماده بهره‌برداری شده است.
    عضو هیأت‌مدیره شرکت مس تصریح کرد: ولی درباره احداث کارخانه تغلیظ معدن مس چاه فیروزه هنوز یکسری موانع اجرایی همچون بحث تأمین آب و چگونگی انتقال آب خلیج‌فارس به این منطقه وجود دارد که در این بازدید و جلسه‌ای که با مدیر این طرح داشتیم این مهم موردبررسی قرار گرفت تا هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات اقدام شود تا با احداث کارخانه تغلیظ، این مجموعه وارد مرحله تولید کنسانتره شود.
    محمدی با بیان این‌که طرح معدن دره‌زار در سرچشمه یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای صنعت مس است گفت: دره‌زار در حدود 220 میلیون تن خاک با عیار 0.38 درصد دارد که با انجام 45 میلیون تن باطله‌برداری اکنون معدن به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
    عضو هیأت‌مدیره شرکت مس درباره اقدامات انجام‌شده برای احداث کارخانه تغلیظ دره‌زار اظهار داشت: اسناد احداث این کارخانه پیشتر آماده شده بود ولی به‌دلیل نیاز به انجام برخی اصلاحات، اسناد مناقصه این کارخانه مورد بازبینی قرار خواهد گرفت که با اتمام این اصلاحات تا پایان اردیبهشت‌ماه وارد مناقصه خواهد شد.
    وی تصریح کرد: امیدواریم تا اواسط سال 97 قرارداد این کارخانه به پیمانکار ابلاغ شود تا با احداث آن در آینده نزدیک چیزی در حدود 150 هزار تن کنسانتره به مجموع تولیدات شرکت مس افزوده شود.
    به گفته محمدی طرح معدن مس درآلو یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای صنعت مس است که دارای 143میلیون خاک با عیار 0/39درصد است که با انجام پیش باطله‌برداری بخش معدن آماده شده و پیشرفت کلی طرح نیز در حدود 38 درصد است و با احداث کارخانه تغلیظ آن تا پایان سال 98 میزان صد هزار تن کنسانتره مس به تولیدات شرکت مس افزوده خواهد شد.
    وی افزود: درباره معدن مس درآلو مهم‌ترین مسئله تأمین مالی منظم پروژه بود که طی بازدیدی که به اتفاق مدیرعامل شرکت مس از این پروژه داشتیم قرار شد برای پیشرفت سریع‌تر آن ماهانه مبلغ مشخصی به این پروژه اختصاص یابد تا کار با سرعت بیشتری در این مجموعه ادامه یابد.
    عضو هیأت‌مدیره شرکت مس درباره سایر پروژه‌های توسعه‌ای که در این سفر دو روزه مورد بررسی قرار گرفت اظهار داشت: طرح توسعه ذوب خاتون‌آباد و رفع مشکلات ذوب سرچشمه، کارخانه اسید سرچشمه و مشکلات و موانع پالایشگاه سرچشمه و خاتون‌آباد از دیگر مواردی بودند که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت.
    وی ادامه داد: هم‌اکنون پروژه اسید خاتون‌آباد پیشرفتی حدود 68درصدی دارد و کارخانه اسید سرچشمه با پیشرفت حدود 70درصدی تا پایان سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد تا با بهره‌برداری از آن مشکل آلایندگی برای همیشه حل شود.
    محمدی در ادامه با بیان این‌که پروژه فاز دوم پالایشگاه خاتون‌آباد با ظرفیت صد هزار تن در سال پیشرفت خوبی داشته است و تقریباً تمام‌ کارهایش به اتمام رسیده است و در نیمه اول سال ٩٧ آماده بهره‌برداری می‌شود درباره توسعه ذوب سرچشمه گفت: هم‌اکنون پروژه ذوب فلش سرچشمه با ظرفیت 285هزار تن در سال به‌دلیل عدم وجود کنسانتره کافی با ظرفیت 60درصدی کار می‌کند که در صورت تأمین کنسانتره در سال‌های آینده امکان رسیدن به ظرفیت صددرصدی هم وجود دارد.
    وی افزود: در همین زمینه، بحث مفصلی با مدیران مربوطه صورت گرفت که برای دستیابی به ظرفیت صددرصدی کارخانه در صورت نیاز در آینده انجام خواهد شد ولی فعلاً توجیهی برای افزایش ظرفیت ذوب به‌دلیل کمبود کنسانتره وجود ندارد.
    محمدی تصریح کرد: یکی از راهکارهای ما برای دستیابی به ظرفیت‌های بالاتر صنعت مس در بخش تأمین کنسانتره موردنیاز کارخانه‌های ذوب موجود علاوه بر بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از معادن دره‌زار، درآلو و چاه فیروزه، فعال کردن معادن کوچک مس و تشویق بخش خصوصی در زمینه تولید کردن کنسانتره و خرید تضمینی از آنان است که دراین‌باره نیز در حال شناسایی این معادن و برنامه‌ریزی و همکاری با این معادن هستیم.
    عضو هیأت‌مدیره شرکت مس در پایان تأکید کرد: درمجموع در صنعت مس فرصت‌های خوبی برای افزایش ظرفیت تولید کنسانتره در کشور وجود دارد که با فعال کردن بخش خصوصی و تشویق آن‌ها برای سرمایه‌گذاری امیدواریم بتوانیم به مجموع تولیدات مس در سال‌های آینده بیفزاییم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر