شرکت مس ۷۰ درصد از نیاز کشور به کود فسفاته را تأمین می‌کند

عصر معدن- دکتر اردشیر سعدمحمدی در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ذخیره و صادرات اسید سولفوریک در بندرعباس و افتتاح طرح آهک پخته و هیدراته در اهر در پاسخ به رییس جمهور از تأمین ۷۰ درصدی کود فسفاته مورد نیاز کشور تا چهار سال آینده خبر داد.;

شرکت مس ۷۰ درصد از نیاز کشور به کود فسفاته را تأمین می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از مس پرس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تأکید کرد: در دو سال گذشته شرکت مس موفق به اکتشاف 1.5 میلیارد تن ذخیره جدید مس با عیار نیم درصد شد و در پایان سال 1400 نیز یک میلیارد تن ذخیره جدید دیگر در منطقه سریدون به کشور تقدیم خواهیم کرد.
    وی افزود: حدود 17 درصد به ذخایر مس در دو سال گذشته اضافه شده و در حال حاضر رتبه هفتم ذخایر مس جهان را داریم.
    دکتر سعدمحمدی اعلام کرد: بیش از 110 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شرکت مس در حال اجراست و امیدواریم ظرف چهار سال آینده، شرکت ملی صنایع مس ایران جزو ده شرکت برتر تولیدکننده مس جهان قرار بگیرد و درآمدش به بیش از 4.5 میلیارد دلار در سال ارتقا پیدا کند.
    وی خبر داد: در پایان امسال سه طرح کنسانتره افتتاح خواهد شد که بیش از 30 درصد به ذخایر و تولیدات کنسانتره فلز مس کشور اضافه خواهد کرد.
    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به افتتاح طرح ذخیره اسید سولفوریک گفت: در این طرح که در منطقه هرمزگان افتتاح خواهد شد نزدیک به 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و هشت مخزن با ظرفیت 115 هزار تن با بیش از 5 کیلومتر ریل ساخته شده است.
    وی ادامه داد: همچنین 100 دستگاه واگن مخزن‌دار و 200 دستگاه ایزو تانک ساخته شده و 4.7 کیلومتر خط لوله انتقال اسید به اسکله برای صادرات اسید سولفوریک و انتقال به اقصی نقاط جهان در این منطقه احداث شده است.
    دکتر سعد محمدی افزود: برای زنجیره بعدی نیز برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم کارخانه اسید سولفوریک که در سال گذشته در منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد با سرمایه‌گذاری بیش از 33هزار میلیارد تومان افتتاح شده را با سرمایه‌گذاری جدید 100 میلیون یورو تبدیل به اسید فسفریک کنیم.
    مدیرعامل شرکت مس اظهار داشت: قیمت اسید سولفوریک در حال حاضر در جهان 90 دلار و قیمت اسید فسفریک نزدیک به 950 دلار است که ارزش افزوده خیلی زیادی را با این سرمایه‌گذاری جدید در کشور ایجاد خواهد کرد و قابلیت تبدیل اسید فسفریک به کودهای فسفاته برای کشور فراهم ‌شده و مانع از خروج ارز بابت وارادت کود برای استفاده کشاورزی می‌شود.
    وی همچنین با اشاره به افتتاح طرح آهک پخته و هیدراته در اهر گفت: معدن آهک اهر در 24 کیلومتری این شهرستان افتتاح خواهد شد و سالانه یکصد هزار تن آهک تولید خواهد کرد و با دستگاه‌های سنگ‌شکن با ابعاد 40 تا 80 میلیمتر کوچک خواهد شد.
    دکتر سعدمحمدی تصریح کرد: از این معدن برای کارخانه تولید آهک پخته و آهک هیدراته مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بیش از 65 هزار تن آهک هیدراته در سال در این کارخانه تولید خواهیم کرد و از امروز کلنگ آهک فاز 2 را برای تولید از 65 هزار تن فعلی به 130 هزار تن را خواهیم زد.
    مدیرعامل شرکت مس اظهار داشت: این آهک هیدراته برای مصرف کنسانتره مس در ورزقان استفاده می‌شود. به ازای هر تن تولید کنسانتره مس سه کیلو آهک هیدراته نیاز داریم.
    وی افزود: با تکمیل این زنجیره قادر خواهیم بود در کنترل هزینه‌ها نقش بسزایی داشته باشیم و در برنامه‌ریزی برای تولید 600 هزار تن کاتد مس که کیفیت آن منحصربه‌فرد و 99.999 است، نقش خودمان را در اقتصاد ملی و توسعه اقتصادی به نحو احسن به انجام برسانیم.
    دکتر سعد محمدی در ادامه و در پاسخ به سؤال رییس جمهور در مورد زمان تولید کود فسفاته و تأمین نیازمندی‌ها و خودکفایی کشور در این زمینه گفت: برنامه‌ریزی اولیه تا ماه آینده به اتمام می‌رسد و عملیات سرمایه‌گذاری تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک حدود 18 ماه طول می‌کشد و سرمایه‌گذاری آن هم نزدیک به 100 میلیون یورو است.
    مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: محصول این پروژه تولید 670  هزار تن اسیدفسفریک 54 درصد معادل 360 هزار تن اسید فسفریک بر مبنای P205 معادل 100 درصد است. در آن کارخانه بعد از 6 ماه از شروع عملیات راه‌اندازی اسید فسفریک با حدود 250 میلیون یورو دیگر برای تبدیل اسید فسفریک به کودهای فسفاته اقدام می‌کنیم.
    وی گفت: این کارخانه نزدیک به دو سال زمان می‌برد و قادر خواهیم بود با مصرف یک میلیون تن اسید و یک میلیون و 200 هزار تن خاک فسفات سالانه حدود 790 هزار تن از انواع کود فسفاته که مورد مصرف در کشاورزی است را تولید کنیم. میزان نیاز کشور حدود یک میلیون و 300 هزار تن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر