پدر صنعت نوین آذربایجان و دومین مدیرعامل شرکت مس درگذشت

عصر معدن- مهندس «تقی توکلی» کار آفرین و بنیانگذار صنعت نوین آذربایجان و دومین مدیرعامل شرکت مس صبح امروز( سه‌شنبه ۱۸ دی‌ماه) در تبریز چشم از جهان فروبست.;

پدر صنعت نوین آذربایجان و دومین مدیرعامل شرکت مس درگذشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از مس پرس، محمدتقی توکلی در دهم دی‌ماه 1310 در خانواده‌ای تاجرپیشه و اهل صنعت به‌دنیا آمد. او که آخرین فرزند از 7 فرزند حاج علی عسگر توکلی، مالک کارخانه کبریت‌سازی توکلی، بود تحصیلات ابتدایی‌اش را در تبریز سپری می‌کند و برای ادامۀ تحصیل راهی تهران می‌شود و در دبیرستان البرز یا کالج امریکایی‌ها تحصیلات دورۀ متوسطه را به پایان می‌رساند.

    وی سپس برای ادامۀ تحصیل راهی امریکا می‌شود و در یکی از دانشگاه‌های ایالت میشیگان، لیسانس خود را در رشتۀ مکانیک می‌گیرد. با فوت پدرش در سال 1337 به ایران بازمی‌گردد و از این‌جا تاریخ 20سالۀ صنعتیِ محمدتقی توکلی آغاز می‌شود.

    به عهده گرفتن مدیریت کارخانۀ کبریت‌سازی پدر و تلاش برای مدرن‌سازی آن، تأسیس کارخانۀ نئوپان، ایدم، کمپرسورسازی، پمپ ایران، موتوژن و در نهایت، شاهکار فعالیت‌های صنعتی‌اش «ماشین‌سازی تبریز»، فقط نمونه‌هایی از تلاش‌های 20سالۀ توکلی بعد از ورودش به ایران در سال 1337 است.
    «محمدتقی توکلی» در سال 1354 و بعد از دورۀ مدیرعاملی دکتر «رضا نیازمند» به عنوان دومین مدیرعامل شرکت سهامی معدن مس کرمان انتخاب شد. از مهمترین رخدادهای دوره دو ساله مدیرعاملی مهندس توکلی بر شرکت مس می‌توان به ملی شدن صنعت مس در سال 1356، پیشرفت بیش از 85 درصدی مجتمع مس سرچشمه و آغاز فعالیت‌های اکتشافی در معدن مس سونگون اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر