مدیر عامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات:

هفت هزار تولیدکننده نیازهای صنعت مس را تامین می کنند

عصر معدن- مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات با اشاره به داخلی سازی سه هزار و ۳۰۰ قطعه و کالا برای شرکت ملی صنایع مس و واحدهای وابسته در سال گذشته اعلام کرد: هفت هزار تامین کننده در تامین ۲۰ هزار قلم کالای مورد نیاز صنعت مس کشور مشارکت دارند.;

هفت هزار تولیدکننده نیازهای صنعت مس را تامین می کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، محمدصابر شاهنوش با اشاره به سیاست کلان بومی سازی و قطع وابستگی گفت: شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی به‌عنوان یک شرکت مهندسی- بازرگانی در موضوع بومی‌سازی و تامین قطعات مورد نیاز صنعت مس کشور شناخته شده و از جایگاه با اهمیتی برخوردار است و در سیاست کلان داخلی سازی قطعات در سکوی برتر ایستاده است.

    وی افزود: امروز این شرکت با تامین بیش از 20 هزار قلم کالا به‌طور سالیانه، حضور بیش از 7 هزار تامین‌کننده فعال در وندورلیست خود در قالب 1700 گروه‌کالایی، ترخیص بیش از 10 هزار تن کالا به‌طور سالیانه، بهره‌مندی از یکپارچه‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی تامین کالا و خدمات و شبکه دفاتر تخصصی در منطقه جغرافیایی مجتمع‌ها و استان‌های مهم بازرگانی و صنعتی کشور، توانسته به‌عنوان یک برند در حوزه بازرگانی، تامین و تدارکات صنایع معدنی مطرح شود.

    وی اضافه کرد: این شرکت در سال‌های اخیر نرم‌افزارهای سیستم جامع بازرگانی به منظور ثبت و نمایش تمام مراحل انجام فعالیت‌ها در حوزه تامین، سامانه شناسایی و ارزیابی تامین‌کنندگان به منظور شفافیت در نحوه شناسایی و به‌کارگیری منابع تامین و سامانه الکترونیکی برگزاری استعلام‌ها و پاسخ‌گویی تامین‌کنندگان را طراحی و پیاده‌سازی کرده است.

    شاهنوش تشریح کرد: هم‌چنین، ایجاد کارگروه‌های تخصصی بررسی امکان ساخت و بهره‌گیری از حداکثر توان تولید داخل، تمرکز بر بومی‌سازی حوزه‌های خرید و ساخت به‌ویژه در استان‌های دارنده صنعت مس، از جمله فعالیت‌هایی هستند که این شرکت به آنها جامه‌عمل پوشانده و نمی‌توان به سادگی از کنار فعالیت‌های فوق گذشت.

    وی گفت: از دیگر اقدامات مهم ما، تعامل با مراکز تحقیقاتی، پژوهشی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تسریع و تقویت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش دامنه کالاهای تامینی از تولیدات داخل کشور است.

    وی افزود: شرکت خدمات بازرگانی در راستای توسعه ساخت داخل قطعات و کالاها توانست در سال گذشته افزون بر سه هزار و 300 قلم کالا را برای شرکت ملی صنایع مس ایران تامین و تدارک نموده و به مجتمع‌های سرچشمه، شهربابک، خاتون‌آباد، سونگون و چهل‌کوره ارسال کند.

    تبدیل چالش ها به فرصت های ماندگار در جنگ اقتصادی

    مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی  یادآوری کرد: شرکت خدمات بازرگانی در مسیر رشد و ارتقا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود همواره با چالش‌هایی دست و پنجه نرم و بسیار از این چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرده است.

    شاهنوش گفت: از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی که در چند سال اخیر بر کل صنایع تولیدی و بازرگانی در کشور سایه افکنده ، می‌توان به مسایل ناشی از نقض برجام و تشدید تحریم‌ها و کاهش قدرت چانه‌زنی در تعاملات با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان خارجی (به‌خصوص در اخذ تضامین از آن‌ها ) اشاره کرد.

    وی افزود: مشکلات به‌وجود آمده ناشی از کرونا و نامنظم شدن زمان‌های حمل کالا در کشورهای مختلف، ایجاد تاخیرات کنترل نشده در زمان‌بندی تامین و ساخت قطعات و کالا برای این شرکت و نیز برای تامین‌کنندگان پایین‌دست از جمله دیگر مشکلات بوده است که اکثر این چالش ها و مشکلات که می توانست به یک تهدید جدی تبدیل شود به یک فرصت ماندگار در جنگ اقتصادی تبدیل شده است.

    مدیر عامل بازرگانی مس افزود: از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های بازرگانی، سرعت تغییر در قوانین و دستورالعمل‌های اثرگذار بر تامین، از طرف سازمان‌ها و نهادهای بالادستی است، مثل قوانین گمرکی، ارزی و … که امید است با تلاش مضاعف و سرلوحه قراردادن منویات مقام معظم رهبری و بهره‌گیری از ظرافت در نکته‌بینی ایشان در نام‌گذاری امسال ضمن ایجاد هماهنگی‌های لازم بین ارکان تصمیم‌گیر در قوانین و دستورالعمل‌ها، این چالش به فرصتی برای هموارکردن مسیر تولید و تامین برای فعلان این حوزه تبدیل شود.

    مهندسی معکوس در کنار پذیرش ریسک، راهگشاست

    شاهنوش خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد کلی کشور به تمرکز بر اقتصادمقاومتی و افزایش تنوع و حجم تولیدات داخل، تعامل بین ارکان مختلف تولید (طراحی، ساخت، بازرسی، بازرگانی و قرارداد و بهره‌بردار) از لحاظ تقسیم پذیرش ریسک، موضوعی مهم و اجتناب‌ناپذیر است، زیرا کالایی که تا به حال به‌صورت وارداتی با زمان، کیفیت و قیمت مشخص تامین می‌شده، امروز مهندسی ‌معکوس شده و فرآیندهای طراحی، ساخت، کنترل و تست خود را می‌طلبد که این امر خود، می‌تواند ارکان یاد شده را متوجه ریسک‌هایی در زمان تامین، قیمت و کیفیت، تا حصول نتیجه مطلوب نماید.

    مدیر عامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی افزود: تلاش مستمر و بدون وقفه در رسیدن به اهداف تعریف شده در اقتصاد مقاومتی و تولید داخل، حرکت به سمت تسهیل فرآیندهای حوزه ساخت با تقویت کارگروه‌های ویژه ساخت داخل، تمرکز بر شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور در نمایشگاه‌ها و برگزاری میزهای تخصصی در جهت بومی‌سازی اقلام مورد نیاز خطوط تولید مس با یاری مجتمع‌های تولیدکننده. ارتقاء سطح کیفی تولیدکنندگان و سازندگان داخلی با به‌کارگیری دانش فنی مهندسان و کادر فنی واحدهای بهره‌بردار، توسعه زیرساخت‌های فن‌آوری و اطلاعات به‌عنوان جزء لاینفک توسعه و پیشرفت در راستای، بهبود و ارتقا سامانه‌های تخصصی بازرگانی از جمله مشخصه‌های یاد شده به‌شمار می‌رود.

    شاهنوش در ادامه با اشاره به استراتژیک بودن صنعت مس در جهان خاطر نشان کرد: برای داشتن چشم‌اندازی واقعی، توجه به کلیات نفش صنایع معدنی، به‌خصوص صنعت مس در جهان و ایران لازم و ضروری است. صنعت مس با تولید جهانی حدود 23 میلیون تن در سال 2019، به‌عنوان یکی از فلزات پرمصرف و استراتژیک مورد توجه است که البته با رشد روزافزون استفاده از فلز مس در صنایع مختلف، به‌خصوص در صنعت خودرو در سال‌های آتی، بر نیاز به مصرف آن افزوده خواهد شد که با توجه به جایگاه هفتم ایران در جهان از نظر ذخیره خالص مس، می‌توان به اهمیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این صنعت و روند افزایشی مصرف در سال‌های آتی آن پی‌برد و این نویدبخش توسعه و چشم‌اندازی روشن برای این صنعت و شرکت‌های پایین‌دستی آن است

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر