دبیر انجمن مس ایران:

نیم درصد از ذخایر مس ما استخراج می‌شود

عصر معدن- دبیر انجمن مس ایران گفت: نیم درصد از ذخایرمان را استخراج می‌کنیم، ولی استاندارد در دنیا بین ۳ تا ۵ درصد است.;

نیم درصد از ذخایر مس ما استخراج می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، بهرام شکوری درباره موانع و مشکلات بخش معدن مس افزود: معدن علیرغم این که یکی از ظرفیت‌های مهم کشور است، اما امروز حال و روز خوبی ندارد.

    وی با بیان اینکه باید به حوزه اکتشاف معادن اهمیت بیشتری داده شود، ادامه داد: به خصوص در حوزه مس که آینده روشنی دارد و نوآوری‌های روز دنیا در آینده به مسیری که ما را از سوخت‌های فسیلی منفک کند، سوق می‌دهد و تقاضا برای عناصری مانند مس بیشتر خواهد شد، به نوعی که در سال 2050 چهار برابر تولید فعلی باید تولید مس صورت گیرد.

    شکوری با بیان اینکه ما نسبت به استاندارد‌های جهانی درصد کمتری از ذخایرمان را استخراج می‌کنیم و در چرخه تولید قرار می‌دهیم، افزود: اکنون نیم درصد از ذخایرمان را استخراج می‌کنیم در حالی که استاندارد آن در دنیا 3 تا 5 درصد است.

    وی گفت: امروزه تولید کاتد مس که یک محصول میانی است در کشور ما در بخش خصوصی و ملی 320 هزار تن تولید می‌کند در حالی که با 55 میلیون تن فلز محتوایی که در کشور وجود دارد و 6 درصد از ذخایر دنیا را در اختیار داریم، می‌توانیم حدود یک و نیم تا 2 و نیم میلیون تن کاتد مس تولید کنیم.

    شکوری افزود: هم‌اکنون هدف ما برای تولید یک میلیون تن کاتد مس است که طبیعتاً یک بخش، نقشی است که فعالان مس می‌توانند بازی کنند مثل بخش خصوصی که باید سرمایه‌گذاری کنند و بیش از 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه اتفاق بیافتد. در تجهیزات، ماشین‌آلات، طراحی‌های معدن و سنگ‌شکن‌ها باید تغییر پیدا کند و اتفاقات اینچنینی باید در قالب سرمایه‌گذاری اتفاق بیافتد.

    وی ادامه داد: دوم این که دولت برای این که ورود ماشین‌آلات را تسهیل کند، باید بسترسازی کند، ارتباط‌مان را با دنیا برقرار کند که به نوآوری‌های روز دنیا دسترسی پیدا کنیم، طراحی‌های معدن باید تغییر پیدا کند، نظام بانکی باید از بخش تولید حمایت‌های کافی کند.

    دبیر انجمن مس ایران افزود: در بحث ارز که باید اجازه دهند فعالان اقتصادی ارز حاصل از صادرات را خرج توسعه‌های خودشان کنند و اگر بتوانند از حقوق دولتی یا بهره مالکانه‌ای که از این‌ها دریافت می‌شود و یا حتی مالیاتی که دریافت می‌کنند اجازه بدهند که خرج توسعه خودشان کنند که ما زودتر به یک میلیون تن کاتد مس برسیم.

    شکوری گفت: همچنین صاحبان سرمایه را تشویق کنند که بعد از کاتد مس صنایع هایتک ایجاد کنیم تا با این کاتد مس بتوانیم محصولاتی تولید کنیم که ارزش افزوده بیشتری را برای کشور ایجاد کند و بتواند درآمد ارزی بیشتری را برای ما رقم بزند.

    وی درباره این که تولید ما از مرز 300 هزار تن در کاتد مس عبور کرده است، افزود: خود مجموعه ملی مس 280 هزار تن تولید کاتد مس دارد، ولی با بخش خصوصی در کشور به 320 هزار تن تولید می‌رسد.

    دبیر انجمن مس ایران گفت: اخیراً هم قرار است کارخانه‌های جدیدی به چرخه تولید اضافه شوند که طبیعتاً این عدد افزایش پیدا خواهد کرد.

    شکوری افزود: در واقع ما باید آخر سال بگوییم که آیا در تولید ملی مس افزایش تولید داشتیم و رکورد زده‌ایم یا خیر، اما با اتفاقاتی که در این دو ماه افتاده پیش‌بینی‌ها این است که اگر مجموعه ملی مس با این روال پیش بروند می‌توانند به جای 280 هزار تن 300 هزار تن را محقق کنند که امیدواریم همین اتفاق بیافتد و همه کمک کنند تا این اتفاق در ملی مس هم بیافتد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر