مس هشدار گرفت

عصر معدن- تحلیلگران نسبت به فضای خوش بینانه‌ای که در بازار فلزات صنعتی مانند مس درباره پشت سر گذاشته شدن بدترین دوران بحران شیوع کووید ۱۹ وجود دارد، هشدار دادند.;

مس هشدار گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، قیمت مس در بازار فلزات لندن که اکنون 5360 دلار در هر تن معامله می‌شود، ممکن است تا اوایل ژانویه 13 درصد کاهش پیدا کند با این حال قیمت فعلی نسبت به سطح قیمت 4371 دلار در مارس بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد.

    تمرکز بازار بیشتر از این که روی رکود در اقتصاد جهان باشد، روی احیای فعالیت اقتصادی چین است. بسته محرک اقتصادی پکن روی زیرساخت جدید مانند ساخت جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی متمرکز شده که احتمالا از نظر تقاضا برای مس مثبت خواهد بود.

    چین به واردات بالا ادامه داده و وضعیت نسبتا ثابت بازارهای سهام جهانی، این دیدگاه خوش‌بینانه را تقویت کرده است.

    اما تحلیلگران کومرس بانک هشدار دادند که این خوش بینی زودهنگام است و هنوز بدترین وضعیت ممکن پیش نیامده است. این بانک در چنین دیدگاهی تنها نیست. شورای بین‌المللی مس خام (IWCC) هم انتظار دارد مس امسال و سال آینده حدود یک میلیون تن مازاد داشته باشد.

    با توجه به این که عوامل عرضه و تقاضا تغییرات سریعی را سپری می‌کنند، انجام هرگونه پیش بینی در حال حاضر دشوار خواهد بود. با این حال شورای بین‌المللی مس خام با داشتن 150 عضو از بخش تولید مس، در جایگاه مناسبی برای ارزیابی چشم انداز بنیادین این فلز قرار دارد.

    گزارش‌های نیم سالانه این شورا از بازار مس اغلب تحت تاثیر گزارش‌های گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG) قرار می‌گیرد اما این گروه در ماه مه دیداری نداشت و امسال هیچ پیش بینی منتشر نکرده است اما در محاسبات مربوط به بخش عرضه با شورا موافق است.

    با توجه به اختلال فعالیت در کشورهای تولیدکننده مانند پرو که در نتیجه قرنطینه مقابله با شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، پیش بینی شده که تولید جهانی امسال چهار درصد کاهش پیدا می‌کند که به معنای کاهش دو درصد تولید مس پالایش شده است.

    اما شوکی که بیماری کووید 19 به تقاضا وارد کرده است از شوک بخش عرضه فراتر خواهد رفت و مصرف مس در سال 2020 ممکن است حداکثر 5.4 درصد کاهش پیدا کرد.

    پیش بینی می‌شود مصرف مس در اروپا که شدیدترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده است، امسال 6.4 درصد و در آمریکای شمالی 6.9 درصد نسبت به سطح تقاضا در سال 2019 کاهش پیدا کند.

    حتی در چین هم که به نظر می‌رسد فعالیت اقتصادی در حال احیا است، پیش بینی می‌شود که تقاضا برای مس 2.8 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

    آمار شورای بین‌المللی مس خام نشان می‌دهد که امسال امسال 285 هزار تن مازاد عرضه و در سال آینده 675 هزار تن مازاد عرضه خواهد داشت.

    بر اساس گزارش رویترز، با این حال به دلیل ابهاماتی که پیرامون پاندمی ویروس کرونا وجود دارد، پیش‌بینی‌های مذکور ممکن است دستخوش تغییر شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر