نگاهی به مزایای محصولات رقابتی ذوب‌آهن اصفهان

عصر معدن- معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان گفت: تولید مجدد ریلU۳۳ از روزهای آخر خرداد ماه در کارگاه نورد ۶۵۰ آغاز شده است.;

نگاهی به مزایای محصولات رقابتی ذوب‌آهن اصفهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» مهرداد تولاییان با بیان این مطلب ادامه داد: برنامه ذوب آهن این است که در مرداد ماه یک محموله 3000 تنی که تمام مراحل تایید فنی آن طی شده را به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل دهیم. در این خصوص برنامه ای تعیین شده که تحویل در ماه های اول 3000 تن بوده و در ماه‌های آتی این عدد افزایش یابد.
    وی افزود : در بحث تولید ریل  UIC60 با توجه به اینکه شمش مورد نیاز آن از کارگاه فولاد سازی تامین می شود و در مرداد ماه نیز مراحل راه اندازی VD را داریم، امید است تا آخر مردادماه تولید آزمایشی شمش ریل UIC60 را در فولاد سازی انجام دهیم و در شهریور ماه شمش قابل تحویل به نورد 650 تولید شود. در واقع مراحل اجرایی تولید انبوه ریل UIC60 در نورد 650 از مهرماه انجام می شود و پیش بینی می شود با شرایط و امکانات موجود، در نیمه دوم سال جاری ریل UIC60 را نیز به مشتری تحویل داده شود.
    معاون بهره برداری شرکت خاطر نشان کرد: واقعیت این است که ما تاکنون یک محموله 500 تنی ریل را تحویل داده‌ایم و به منظور جلب رضایت مشتری باید بتوانیم طی چند مرحله حداقل محموله های 3000 هزار تنی را تحویل راه آهن بدهیم تا آنها نیز در خصوص تامین این محصول استراتژیک آسوده خاطر باشند.
    این مقام مسئول در خصوص استانداردهای ریل نیز گفت : مراحل تولید ریل مطابق با استاندارد صورت می گیرد . استانداردی که قبلاً در دنیا و کشور ما نیز وجود داشت فیش UIC860 بود اما در حال حاضر استاندارد پیشرفته تر و سختگیرانه تر EN 13674-1 مورد توجه است. سیاست کلی راه آهن جمهوری اسلامی این است که از ریل با استاندارد جدید استفاده کند و ما نیز به آنها حق می دهیم که محصولی مطابق با بروزترین استانداردها درخواست کنند و این وظیفه ما است که به عنوان یک تولید کننده مطابق با این استانداردها عمل کنیم.
    تولاییان اضافه کرد : نماینده بازرسی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در حال حاضر شرکت ( BV) بیرووریتاس است و تمام مراحل تولید ریل ، مدارک فنی و تست ها را  بررسی می کند و پس از نظارت روی کلیه مراحل تولید و تایید شرکت مذکور، ریل تولیدی قابل ارائه به راه آهن است. ذوب آهن اصفهان به عنوان تولید کننده این محصول استراتژیک که با جان انسان ها ارتباط دارد همکاری لازم را در راستای تولید محصول کیفی همواره مد نظر دارد.
    برنامه تولید 2 میلیون و پانصد هزار تن قابل تحقق است
    سرپرست معاونت بهره برداری شرکت برنامه تولید 2 میلیون و پانصد هزار تن ریل را قابل تحقق عنوان کرد و اظهارکرد: در ماه‌های خرداد و تیر به دلیل مشکل آب که به صورت پیش بینی نشده به کارخانه تحمیل شد، زمان را از دست دادیم. اما در حال حاضر شرایط آب به صورت تقریبا پایدار رسیده است. خوشبختانه با شرایط فعلی تمام خطوط اصلی تولید مشغول به کار هستند و مانعی برای تولید وجود ندارد. امیدواریم با تامین به موقع و مستمر مواد اولیه مطابق با برنامه پیش بینی شده ، حرکت کنیم.
    کاهش چشمگیر مصرف آب همراه با تولید کامل
    تولاییان در پاسخ به این سوال که میزان مصرف آب شرکت در مقایسه با مدت‌های مشابه چگونه است، اظهار کرد: برنامه‌های بسیاری را در زمینه مدیریت مصرف آب اجرا کرده‌ایم. همان طور که همه مطلع هستیم آب رودخانه زاینده رود در آذرماه به شدت کاهش یافت و کارخانه دقیقا بر اساس پیش‌بینی‌ها و راهکاریی که برای شرایط اضطراری لحاظ کرده بود، از این وضعیت عبور کرد.
    معاون بهره برداری ذوب آهن با بیان اینکه در ابتدای تابستان امسال روزانه 1000 متر مکعب کمتر آب مصرف کردیم و تولید نیز ادامه یافت ، اظهار کرد : در سال جاری مشابه سال گذشته، کمترین میزان آب نسبت به20 تا 30 سال گذشته در ذوب آهن اصفهان مصرف شد. تامین آب طی ماه‌های اخیر با حمایت های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه و همچنین مدیریت حراست شرکت که در چارچوب روابط استانی کمک شایان توجهی در این زمینه داشتند، انجام گرفت.
    راه اندازی کوره یک بعد از به ظرفیت رسیدن کوره های 2 و 3
    تولاییان در ادامه به راه اندازی کوره یک با وجود فعال بودن کوره های 2 و 3 پرداخت و گفت : همچنان ظرفیت خالی برای کوره های 2و3 وجود دارد و لازم است جدا از بحث کمیت در تهیه مواد اولیه با کیفیت مناسب ( زغال و کک خارجی ) برنامه ریزی شود. در صورت تامین این مواد، قابلیت افزایش ظرفیت این 2کوره نیز وجود دارد. طبیعی است زمانی که در کارخانه همچنان ظرفیت خالی وجود دارد، راه اندازی کوره یک معنا و مفهومی نداشته باشد.
    وی افزود: لذا بر اساس سیاست های کلان شرکت ابتدا ظرفیت کوره های موجود به حداکثر رسیده و طبیعتا در صورت ایجاد شرایط مورد نظر، برای راه اندازی کوره یک نیز برنامه ریزی می شود. هر چند این بدان معنا نیست که ما کوره یک را آماده نکنیم تمام تلاش ها در این خصوص انجام می شود اما تعمیرات کوره بلند را برای راه اندازی همچنان دنبال می کنیم.
    وی گفت : با ظرفیت های 2 کوره فعلی بدون در نظر گرفتن شرایط ویژه می توانیم روزانه حدود 7500 تا8000 تن تولید داشته باشیم. استانداردهای جهانی بالاتر از اینها است اما زیر ساخت هایی لازم دارد که در حال حاضر برای ما میسر نیست. با این وجود تولید فوق قابل تحقق است.
    اهمیت تجهیز کارگاه نورد 650
    سیاست های کارخانه برای تولید انبوه ریل در آینده  از جمله دیگر مواردی بود که معاون بهره برداری شرکت در پاسخ به آن بیان کرد: به موازات تولید ریل U33 ، در شش ماه دوم امسال ریل UIC60 برای مشتری ارسال می شود که این موضوع فضایی را که برای تنها تولید کننده ریل در خاورمیانه ایجاد شده، آرام تر می‌کند. طبیعی است که ما از مقدار تولید روزانه ریل رضایت نداریم و نیاز است تجهیزات و قطعات یدکی مناسب و رزرو برای کارگاه نورد 650 تهیه کنیم تا بتوانیم تولید روزانه این محصول استراتژیک و دارای مزیت رقابتی را ارتقا بخشیم. البته طبیعی است کارگاه در کوتاه مدت به ظرفیت اسمی خودش نرسد ، اصولاً زمانی که کارگاهی تولید را آغاز می نماید به اعتقاد بنده مدتی زمان نیاز دارد به ظرفیت اسمی مورد نظر دست یابد . کارگاه تولید ریل ما این آمادگی را دارد و نیاز است شرایط بهتری را برای همکاران در قسمت نورد ایجاد کنیم.
    تولاییان در ادامه به دیگر محصولات تولیدی کارگاه نورد 650 پرداخت و افزود : این کارگاه مزیت رقابتی کارخانه ذوب آهن اصفهان در مقابل سایر تولید کنندگان است. زیرا در کنار تولید محصول ریل ، تیرآهن های سنگین نیز در این قسمت تولید می شوند و نیاز است تمرکز را بر این کارگاه بگذاریم. محصولات کارگاه نورد 650 بیشتر در کشور و حتی در خاورمیانه منحصربه فرد هستند و بنابراین منطقی است که این کار را انجام بدهیم. در کنار ریل، تیرآهن های سنگین بال پهن و بال نیم پهن  (H ,IPE) نیز قابل تولید است که این امر توسط سایر تولید کنندگان داخلی امکان پذیر نیست.
    برنامه کوتاه مدت کارگاه نورد 650
    معاون بهره برداری ذوب آهن در پاسخ به این سوال که برنامه کوتاه مدت کارگاه نورد 650 چیست ، گفت : محصول H30 مراحل تولید را طی می‌کند و بیم بلانک مورد نیاز آن هم توسط بخش فولاد سازی ریخته گری شده و قابلیت تولید دارد. انجام مراحل طراحی و ایجاد آمادگی جهت تولید سایزهای دیگر ریل نیز در برنامه قرار دارد. از جمله ریلهای UIC54 و S49 که به درخواست متروی تهران و متروی اصفهان در دست انجام است.
    وی افزود: تولید تیرآهن بال نیم پهن تا نمره 50 نیز در برنامه است و از جمله دیگر مزیت های رقابتی در این کارگاه به شمار می رود و در مجموع ارزش افزوده خوبی را برای ذوب آهن اصفهان به ارمغان می آورد. در حال حاضر تمرکز بر روی تولید ریل است اما تولید این محصولات در ماه های آینده در دستور کار قرار می گیرد.
    اهمیت کاهش HMR در شرکت
    تولاییان در خصوص کاهش  HMR که ارزش افزوده بالایی دارد و از جمله سیاست های اصلی است گفت: حفظ شرایط خطوط تولید بدون انجام پروژه های اصلاح تولید، هزینه زیادی برای شرکت ایجاد می‌کند و اگر شرایط تولید مناسب باشد و کوره بلندها با حداکثر ظرفیت کار کنند و همچنین مواد اولیه کیفی مورد استفاده قرار گیرد کاهش HMR را به انجام خواهیم رساند.
    وی ادامه داد: هدف اصلی ما در این بحث به وجود آوردن شرایط پایدار تولید است که به سرعت و بدون صرف هزینه بر روی HMR تاثیر می گذارد. به محض اینکه کوره بلندها با حداکثر ظرفیت کار کنند کاهش هزینه ها به صورت اتوماتیک دیده می شود. در حال حاضر تمرکز بر روی کاهش HMR با روش های بدون هزینه است.
    وی گفت : کاهش مصرف کک زمانی محقق می شود که کیفیت مواد اولیه مناسب باشد و شرایط تولید ظرفیت حداکثری داشته باشد . موارد دیگر برای کاهش مصرف کک ،  مصرف گاز طبیعی یا مازوت یا راه اندازی و بهره برداری از پروژه PCI است. بنابراین با تولید مناسب و در صورت نیاز خرید کک خارجی محصول کیفی تولید می شود. باید توجه داشت هر چه میزان Fe مواد آهن‌داری که در کوره بلند استفاده می شوند ، بالاتر باشد ، مصرف کک کاهش می یابد. تولاییان با بیان این مطلب تصریح کرد : سیاست کلی کارخانه این است که قراضه خریداری نکند. قراضه ای که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد ناشی از فرایندهای تولید کارخانه است و همچنین از آهن اسفنجی که توسط کارگاه طرح قائم تامین می‌شود به عنوان جایگزین قراضه، که مصرف آن نیز اقتصادی تر است، استفاده می شود.
    اهمیت جایگزینی نیروهای متخصص
    معاون بهره برداری شرکت گفت :کادر سرپرستی این حوزه به دلیل اینکه طی این چندین سال ورود نیروی انسانی نداشتیم با چالش جدی جایگزینی نفراتی که در شرف بازنشستگی قرار دارند، مواجه شده و نیاز است در بازه زمانی مناسب، تعداد نیروی انسانی متخصص برای آینده اضافه شود که این موضوع در سیاست های کلان شرکت نیز عنوان شده است.
    وی تامین مواد اولیه کافی و کیفی را از دیگر چالش های این حوزه مطرح کرد و افزود: امیدواریم مواد اولیه ، اقلام و نیازهای خط تولید ، قطعات و سایر نیازهای مصرفی تامین شود تا مطابق با اهداف شرکت، حوزه بهره برداری نیز در راستای ارتقای تولید گام بردارد.
    تولاییان بزرگترین و به نوعی نقطه قوت ذوب آهن اصفهان را نیروی انسانی فوق العاده قوی عنوان کرد و گفت : نیروی انسانی شایسته و متخصص سرمایه ارزشمندی است که می تواند تحولات چشمگیری را برای کارخانه رقم بزند.
    ثمرات نشست تعاملی با فولاد مبارکه در حوزه بهره برداری
    معاون بهره برداری شرکت در پایان به دیداری که همراه با دیگر مسئولین شرکت با مسئولین مجتمع فولاد مبارکه داشتند ، اشاره داشت و گفت: نشست تعاملی خوبی با مدیرعامل و معاونین شرکت فولاد مبارکه در محل این شرکت برگزار شد که در آن، مباحث مختلف از سوی نمایندگان طرفین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد این دو کارخانه که در مجاورت یکدیگر قرار دارند طی مراودات با هم افزایی بیشتر در راستای تحقق اهداف تلاش کنند.
    تولاییان ادامه داد: به دلیل اینکه فولاد سبا در مجاورت کارخانه قرار دارد تبادلاتی در زمینه انرژی و سیالات داریم . همچنین از آنجایی که طرح سبا قبلاً در ذوب آهن قرار داشته، خطوط انرژی بین 2 شرکت مشترک است. در مواقع مورد نیاز ما می‌توانیم اکسیژن را به آنها بدهیم یا از آنها بگیریم که در طول سال این اتفاق بسیار تکرار می شود.
    وی افزود: مسیر آب سبا با مسیر اصلی سد آب بند که تا حدود یک ماه پیش مسیر اصلی ما بود، مشترک است و به طور طبیعی تعاملات خوبی را می طلبد. در زمینه تولید و تحویل چدن، کک ریزه و آهک به فولاد مبارکه نیز مذاکرات و اقدامات مورد نیاز انجام شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر