مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان:

صنایع فولادی در رتبه آخر آلاینده ها قرار دارند

عصر معدن- مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در نشست خبری در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست اظهار کرد: محیط زیست بحث‌های متعددی به ویژه برای فولاد وجود دارد اما اگر به مراجع محیط زیست مراجعه کنیم می بینیم که صنایع رتبه آخر را در آلایندگی دارند.;

صنایع فولادی در رتبه آخر آلاینده ها قرار دارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، ‎منصور یزدی‌زاده ادامه داد: صنعت فولاد در مقایسه با سایر صنایع در رتبه پایین تری قرار دارد و شرکت‌های فولادی که با روش های عرف تولید را انجام می‌دهند ضمن تولید، اقدامات زیست محیطی را انجام می دهند و این موضوع باعث نمی شود که بحث محیط زیست کنار گذاشته شود.

    ‎وی گفت: بحث محیط زیست بیشتر درخصوص تولید گازهای گلخانه ای است که محیط زیست در استان‌های مختلف نماینده دارد و استانداردهایی تعریف کرده است‌، که به صورت on line وضعیت را در نقاط مختلف پایش میکند.

    ‎یزدی زاده ادامه داد: درخصوص ذوب آهن اختلاف نظر وجود دارد که آیا ما در درجه دوم آلاینده ها هستیم یا اول؟ اما خوشبختانه با اقدامات اصلاحی و غبارگیری کنورتورها میزان آلایندگی در حال کاهش است و محیط زیست نیز آن را بررسی می کند.

    ‎وی گفت: صنعت در ذات خود آلاینده است اما مهم کنترل این آلودگی است. یکی از اجبارها این است که به ازای فضای تولید که دارید، باید 25درصد فضای سبز داشته باشید. ‎اکنون کل فضای تولید 800 هکتار است و 16هزارو 500 هکتار فضای سبز که بیش از 80 برابر این استاندارد است. از این فضا حدود 2هزارهکتار به صورت غرقابی و مابقی به صورت دیمی آبیاری می‌شود.

    ‎به گفته وی 10/5 میلیارد تومان در سال 96 برای فضای سبز هزینه شده است.

    ‎وی گفت: استفاده از پسماند از دیگر مواردی است که در ذوب آهن اصفهان انجام گرفته است‌‌.

    ‎وی ادامه داد: ما در حال توسعه تصفیه خانه ها هستیم تا به جای استفاده از آب زاینده رود در چهارسال آینده از پساب فولادشهر، نجف آبادو زرین شهر 560 لیتر بر ثانیه استفاده کنیم تا پساب جایگزین آب خام شود.

    ‎وی گفت: ظرفیت تولید ما که در سال 4میلیون تن است نیز به همین میزان است که با اضافه شدن پساب فلاورجان ظرف 4سال آینده کل نیاز صنعتی ذوب آهن را با اجرای پروژه BOT تامین کنیم.

    ‎یزدی زاده افزود: مصرف آب حدود 5/5 لیتر به ازای هرکیلوفولاد است. البته فرآیند ذوب آهن متفاوت است و با ظرفیت تولید کامل، این رقم به تولید بیشتر سرشکن و بدین ترتیب مصرف به ازای هر کیلو کاهش خواهد یافت.
    ‎نکته دیگر درخصوص نیروگاه ذوب آهن اصفهان است که 220 مگاوات برق تولید می کند که نیازمند آب بدون‌املاح است.

    ‎وی در خصوص تامین مواد اولیه نیز گفت: ما ذخایر فراوانی از زغال‌سنگ داریم که باید از آن استفاده کنیم تا ضمن اشتغالزایی برنامه بهتری برای گاز داشته باشیم.

    ‎یزدی زاده گفت: ذوب آهن 3 باتری کک دارد. باتری شماره 2 مستهلک و با راه اندازی باتری شماره 3 آن را جمع آوری کردیم اما باتری شماره یک کاملا به روز و اصلاح شده و سیستم‌ غبارگیری آن درست شده است.

    ‎وی گفت: بازسازی باتری 3 به زمان تحریم خورد و پروژه ناتمام ماند و اوکراینی ها رفتند و چینی ها نتوانستند این پروژه را کامل کنند. سال گذشته 3 اقدام روی آن انجام دادیم که 2 مورد آن در حال کامل شدن است.

    ‎مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: ایستگاه ریخته گری شماره 7 که ریومپ کامل شده است تا میلاد امام زمان (عج) افتتاح خواهد شد و افزایش ظرفیت ریخته گری هم خواهیم داشت.

    ‎وی در خصوص پروژه pci یا همان تزریق پودر زغال نیز گفت که تا آخر فرودین ماه راه اندازی سرد می شود. در واقع مصرف کک و کاهش هزینه خواهیم داشت و تا حدی آلایندگی نیز کمتر خواهد شد و کمک می کند که ظرفیت کوره بلند را نیز افزایش دهیم.

    ‎یزدی زاده ادامه داد: پروژه تولید ریل را سال گذشته به تولید رساندیم و از فروردین تولید ریل برای وزارت‌راه آغاز می‌شود.
    ‎هات شارژینگ که در بهمن ماه 97 به بهره برداری رسید شمش به صورت مستقیم وارد نورد می شود و مصرف انرژی را به شدت کاهش می دهد.

    ‎تامین سنگ آهن ذوب آهن
    ‎به گفته یزدی‌زاده ذوب آهن تنها شرکتی است که به روش کوره بلند تولید میکند و باید مستقیم سنگ اهن دانه بندی با عیار بالای 60درصد استفاده کند. امروز سنگ اهن بالای 60درصد تبدیل به کنسانتره شده و ارزش افزوده بیشتری دارد و در نتیجه کسی علاقه برای ارائه سنگ آهن به ما را ندارد. در این زمینه وزارت صمت هم قول همکاری داده و ما باید با شرکتهای تولید کننده کنسانتره در بورس برای خرید سنگ آهن رقابت کنیم.

    ‎وی ادامه داد: ذوب آهن نیاز به 6میلیون تن سنگ آهن برای تولید 4میلیون چدن دارد. تا چندسال گذشته از سنگ آهن مرکزی تامین میشد اما اکنون این معادن درگیر صنایع پایین دستی شده اند و به سمت فولادسازی رفته اند. این در حالی است که ذوب آهن نیازمند زغال‌سنگ با کیفیت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر