مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان:

مشکل تامین مواداولیه ذوب‌آهن در کوتاه مدت حل شده است

عصر معدن- مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: امروز در کوتاه مدت مشکل تامین مواد اولیه ذوب آهن حل شده است، اما اگر از من به عنوان مدیرعامل برای چهار سال آینده سوال کنند، می‌گویم که برنامه‌هایی برای حل این مشکل با کمک مجموعه معدنی شستا داریم;

مشکل تامین مواداولیه ذوب‌آهن در کوتاه مدت حل شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا؛ ایرج رخصتی، امروز(شنبه، 25 تیرماه) در مجمع فوق‌العاده و مجمع عمومی سالیانه شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان مربوط به سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400 که با حضور بیش از 73 درصد سهامداران رسمیت یافت، با تحلیل فضای فولاد دنیا، اظهار کرد: امروز ساختمان و زیرساخت بیشترین مصرف فولاد دنیا را به خود اختصاص داده و ما به عنوان تولیدکننده فولاد مقاطع ساختمانی و فولادهای کیفی و فولادهای با استحکام بالا که نیاز ساخت و ساز کل کشور و دنیاست، بیشترین مصرف را در این تولیدات داریم.

    وی با اشاره به سرانه مصرف فولاد در دنیا، گفت: ایران در این شاخص رتبه هشتم را دارد و هم‌چنین در بررسی شرکت‌های تولیدکننده فولاد منطقه، ذوب آهن رتبه یازدهم را دارد.

    به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بررسی مصرف فولاد ایران، گفت: در حال حاضر ذوب آهن 64 درصد تیرآهن کشور را تولید می‌کند و ما در سال گذشته در تولید این محصول رشد داشته‌ایم.

    وی با اشاره به جایگاه شرکت در شرایط رقابتی، اظهار کرد: در سال 1400 ذوب آهن رتبه سوم تولید فولاد خام را با 2 میلیون 489 هزار تن فولاد خام را داشته است. هم‌چنین ذوب آهن در سال 1400 نسبت به سال 1399 در تولید فولاد خام 5 درصد رشد داشته است.

    رخصتی با بیان اینکه ذوب آهن رقبای خوبی در میلگرد کشور دارد، گفت: به این دلیل استراتژی ذوب آهن بر اساس تولید تیرآهن از جمله تیرآهن‌های با استحکام بالاتر و خاص است.

    56.5 درصد صادرات ذوب آهن مربوط به تیرآهن است

    وی با بررسی وضعیت صادرات ذوب آهن اصفهان، گفت: 56.5 درصد صادرات ذوب آهن مربوط به تیرآهن، شمش 12 درصد و میلگرد 5 درصد است.

    مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: صادرات ذوب آهن بیشتر برای پوشش دادن نیاز وارداتی این شرکت است.

    وی با اشاره به مقایسه شرکت ذوب آهن از نظر فروش، اظهار کرد: ذوب آهن از لحاظ تناژ رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

    رخصتی با مقایسه این شرکت با رقبا از منظر سودآوری، گفت: سود ناخالص ذوب آهن 11.3 درصد و سود خالص عملیاتی آن 6.5 درصد است.

    وی با اشاره به وضعیت تولید ذوب آهن طی سه سال اخیر، افزود: از سال 98 تا 1400 تولید تمام محصولات در ذوب آهن از جمله کک به عنوان محصول میانی افزایشی بوده است و یک میلیون و 263 هزار تن در سال 1400 میزان تولید آن بوده است، همچنین میزان تولید چدن 2 میلیون و 768 هزار تن بود و تولید شمش فولادی و محصولات نوردی شرکت افزایشی بوده است.

    مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین اضافه کرد: جمع صادرات ذوب آهن در سال 1400 نسبت به دو سال قبل افزایشی بوده که رکورد محسوب می شود.

    تولید فولاد تمیز، نقطه قوت ذوب آهن

    وی با اشاره به فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط ضعف و قوت این شرکت، گفت: وعده دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، امکان تامین نسبی بخشی از مواد اولیه و انرژی در کشور، توسعه تکنولوژی صنعت فولاد و کاهش هزینه‌های تولید، هدفگذاری دولت در توسعه شبکه ریلی کشور، حضور در تابلو اصلی بازار بورس، تغییر الگوی مصرف از ورق به مقاطع سنگین از جمله فرصت‌های این شرکت است.

    رخصتی اعتبار شرکت در بازارهای داخلی، وجود استانداردها و رویه های بین الملی تولیدات، وجود زنجیره تولید فولاد از جمله نقاط قوت این شرکت دانست و افزود: ذوب آهن یکی از کارخانه‌هایی است که از ابتدا تا انتهای خط را دارد. همچنین تولید فولاد تمیز در ذوب آهن از دیگر نقاط قوت این شرکت است.

    وی توضیح داد: 70 درصد تولید فولاد دنیا با روش کوره بلند است که ذوب آهن با دارا بودن این روش تولید، پتانسیل خوبی برای تولید فولادهای خاص و تمیز دارد.

    مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به توانمندی در تولید محصولات متنوع و خاص در ذوب آهن، گفت: امروز باید به سوی تولیداتی برویم که ذوب آهن قابلیتش را دارد و تولیدات خاصی را داشته باشیم و ما به دنبال کامل کردن سبد محصولات خود هستیم.

    وی به تامین انرژی مورد نیاز ذوب آهن در داخل شرکت اشاره کرد و افزود: امروز اگر مشکل برق در ذوب آهن نداریم به دلیل وجود 240 مگاوات زیرساخت برق در ذوب آهن است و در حالی‌که مصرف برق ما 190 مگاوات است.

    رخصتی با تاکید بر اینکه این شرکت از کمیته‌های تخصصی راهبردی و ریسک به منظور رصد بازار کسب‌وکار استفاده می‌کند، ادامه داد: ذوب‌آهن تنها یک شرکت نیست بلکه صنعتی است که ریشه در تاریخ دارد به همین دلیل ظرفیت آن در حوزه منابع انسانی قابل توجه است.

    وی به ضعف‌های موجود اشاره کرد و گفت: نامتوازن بودن خط‌های فولادسازی و کک سازی از جمله این ضعف هاست در حالی‌که ذوب آهن ظرفیت تولید 3 میلیون 600 هزار تن چدن در بالادست خط دارد، اما در پایین دست خط نیز چنین توانی را در تولید نوردها داریم و ...، بنابراین امروز ما به دنبال جذب حداکثری چدن و تبدیل به فولاد هستیم.

    مجوز تاسیس گندله سازی و کک در سه هاب برای ذوب آهن

    مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین پایداری در تامین مواد اولیه استراتژیک را از دیگر چالش های این شرکت دانست و تاکید کرد: امروز در کوتاه مدت مشکل تامین مواد اولیه ذوب آهن حل شده است، اما اگر از من به عنوان مدیرعامل برای چهار سال آینده سوال کنند، می گویم که برنامه هایی برای حل این مشکل با کمک مجموعه معدنی شستا داریم.

    وی با بیان اینکه در سه هاب برای ذوب آهن مجوز تاسیس گندله سازی و کک گرفته شده است، گفت: تا چند ماه آینده در دو منطقه کردستان و شرق اصفهان شاهد جذب میلیون‌ها تن سنگ آهن برای ذوب آهن هستیم.

    رخصتی با اشاره به محدودیت تامین نقدینگی ذوب آهن، اظهار کرد: ما امروز برای محصولات خود متقاضیانی داریم که برای ذوب آهن سود دارند، مثلا برای کلاف ما مشتریانی داریم که حاضر به پیش پرداخت هستند.

    وی اظهار کرد: امروز هر حرکتی که در ذوب آهن انجام شده پیوست محیط زیستی دارد و محیط زیست یک استمرار در طول مدت کار دارد و همانند تمام بخش های ذوب آهن که تعمیرات دوره ای دارند، آیتم‌های محیط زیستی نیز استمرار دارد.

    مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه با بیان اینکه در بخش فروش یکی از کارهای ذوب آهن فروش‌های مویرگی است، تاکید کرد: استراتژی ذوب آهن ایجاد سرویس سنترهایی در اقصا نقاط کشور است و به محض آمادگی صد درصد این موارد را افشا می کنیم، از سوی دیگر محصولات خاصی را تولید می کنیم که مشتریان خاص خود را دارد.

    وی با اشاره به اینکه در بخش بهای تمام شده امروز هنر تیم بنده این است که حداقل بهای تمام شده را داشته باشیم، اظهار کرد: میزان مصرف کک این شرکت را آزار می دهد و از هر حرکتی برای کاهش مصرف کک، استقبال می کنیم.

    رخصتی با تاکید بر اینکه ذوب آهن به دنبال تولید فولادهای آلیاژی خاص با ارزش افزوده بالا است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز ذوب آهن در روش‌های مالی و تامین نقدینگی دیگر در سر فصل بدهکاران بانک مرکزی نیست و با وجود مشکلات نقدینگی، اعتبار خوبی دارد.

    وی ادامه داد: سال گذشته ذوب آهن 2 میلیون و 768 هزار و 451  تن تولید چدن داشت.

    مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به توافق با استانداری کردستان برای بهره برداری از معادن این استان و انجام اکتشافات جدید، ابراز امیدواری کرد که به زودی پهنه‌های اکتشافی در اختیار این شرکت قرار گیرد.

    تکمیل زنجیره تولید ریل ملی با انعقاد قرارداد تولید سوزن ریل

    وی با اشاره به تکمیل زنجیره تولید ریل ملی با انعقاد قرارداد تولید سوزن ریل با کمک شرکت‌های دانش بنیان، اظهار کرد: کشور به 7 هزار سوزن ریل کم سرعت نیاز دارد که هر سوزن ریل حداقل 600 میلیون تومان سودآوری دارد است و امروز سوزن ریل در ذوب آهن تولید می‌شود و امیدواریم مجموعه زیرساخت‌ها و راه آهن جمهوری اسلامی بدهی‌های خود را پرداخت کنند، چراکه ذوب آهن سرمایه گذاری بسیاری در این حوزه کرده است.

    رخصتی با اشاره به اینکه ذوب آهن بالاترین تکنولوژی اتوماسیون را دارد و امروز تجهیزات مدرنی در ذوب آهن برای جلوگیری از حمله های سایبری دارد خوشبختانه این شرکت در اتفاق اخیر کشور ذوب آهن بدون مشکل از این شرایط عبور کرد، ادامه داد: البته باید هوشیار و بیدار حرکت کنیم و در کارگروه ویژه‌ای این کار پیگیری می شود و امیدواریم نقایص را رفع کنیم.

    در پایان این مجمع، با تصویب هیئت مدیره و اعضا آن و با توجه به افزایش نرخ تورم نسبت به سال گذشته عدد 110 میلیارد تومان برای سال 1401 به باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن تخصیص یافت.

    همچنین تا سقف 40 میلیارد تومان اعتبارات به مسئولیت‌های اجتماعی ذوب آهن تخصیص یافت. در ادامه برای هزینه‌های بن و بیمه تامین اجتماعی بازنشستگان ذوب آهن عدد 80 میلیارد تومان تصویب شد. در ادامه روزنامه دنیای اقتصاد برای درج آگهی‌های این شرکت برای مدت یک سال تصویب شد.

    در نهایت با توجه به طرح‌های توسعه‌ای ذوب‌آهن و با تصویب هیئت مدیره قیمت هر سهم برای سهامداران عدد 60 ریال تعیین شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر