معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیاردی ذوب‌آهن در خرید پساب شهرهای اطراف

عصر معدن- معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر این مجموعه در خرید پساب شهرهای اطراف ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است، گفت: طی دو سال آینده نیاز ذوب آهن به آب زاینده رود را تا ۴۰ درصد دیگر کاهش خواهیم داد.;

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیاردی ذوب‌آهن در خرید پساب شهرهای اطراف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، مهرداد تولائیان در خصوص ورود مجموعه های صنعتی برای خرید پساب شهرهای اطراف، اظهار کرد: مجموعه ذوب آهن اصفهان از سال ها قبل، بخشی از پساب زرین شهر را خریداری و اکنون آن را به داخل کارخانه منتقل کرده است، همچنین با خریداری پساب فولادشهر، در حال لوله گذاری برای انتقال آن به داخل مجموعه است.

    وی افزود: از سوی دیگر ذوب آهن اصفهان طی قراردادی با اداره آب و فاضلاب، پساب ایمانشهر و روستاهای اطراف را خریداری کرده و هزینه آن را به آبفا پرداخت می کند که عملیات اجرایی آن نیز در حال انجام است.

    معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان گفت: البته برای استفاده از این پساب، در حال ساخت تصفیه خانه ای در ذوب آهن هستیم و پیش بینی می شود این زیرساخت تا پایان سال 1400 و یا سه ماهه نخست سال 1401 به بهره برداری برسد.

    وی همچنین ادامه داد:  طی برنامه باید بین 800 تا 1000 مترمکعب پساب را به تصفیه خانه برسانیم که خروجی آن بین 750 تا 850 مترمکعب آب قابل استفاده در صنعت خواهد بود.

    تولائیان با بیان اینکه در حال حاضر ذوب آهن اصفهان امکان تصفیه پساب را ندارد و به همین منظور فعلا از آب زاینده رود استفاده می کند، تاکید کرد: اگر آب حاصل از پساب های خریداری شده تامین شود، تقریبا نیمی از نیاز شرایط اضطراری آب ذوب آهن تامین خواهد شد.

    وی البته تصریح کرد: ذوب آهن طی 20 سال گذشته میزان مصرف خود از آب زاینده رود را کاهش داده و تقریبا به نصف رسانده است و با این اتفاق تقریبا 40 درصد برداشت ذوب آهن از آب زاینده رود در مواقع اضطراری کم خواهد شد.

    معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه این تصفیه خانه با مشارکت یک شرکت در حال احداث است، گفت: بعد از بهره برداری این تصفیه خانه بر روی پساب انتقالی یک مرتبه تصفیه بیولوژیک و سپس تصفیه صنعتی انجام می شود و در نهایت آب قابل استفاده صنعت تامین خواهد شد.

    وی به نقش پساب ها و بازچرخانی آب در صنایع به خصوص ذوب آهن اشاره کرد و گفت: در دنیا این چنین است که میزان مصرف صنعت از آب طبیعی کاهش می یابد و نمی توان به صورت صد درصد از آب بی نیاز شد، با این حال پیش بینی می شود طی دو سال آینده نیاز ذوب آهن به زاینده رود را تا 40 درصد دیگر کاهش دهیم.

    تولائیان با بیان اینکه نیاز سالانه ذوب آهن به آب 16 میلیون مترمکعب است، تاکید کرد: در شرایط فعلی نیاز ذوب آهن برای کار کردن نرمال خط تولید در هر ساعت نیاز به 2500 مترمکعب آب دارد تا تمام نیروگاه ها و خطوط تولید خود را پوشش دهد، اما در حال حاضر تنها 1300 مترمکعب آب مورد نیاز ذوب آهن تامین می شود.

    وی با بیان اینکه در شرایط آبی فعلی، ذوب آهن تقریبا به 50 درصد نیاز آب خود دسترسی ندارد، بنابراین با تهمیداتی نیاز آبی خود را کاهش داده است، از سوی دیگر بخشی از این کمبود آب را با توقف واحدهای خود جبران می کند تا از این دوران بحرانی عبور کند.

    معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان تاکید کرد: وورد پساب و استفاده از آب پساب در صنعت به طور صد درصد ذوب آهن را بی نیاز از آب زاینده رود نمی کند و به طور کلی صرفه جویی ها، بازچرخانی آب و ... تنها کمک کننده در حال مصرف آب رودخانه است و طبیعتا آسیب پذیری ذوب آهن را در برابر فرایندهای کم آبی کمتر خواهد کرد، اما به این معنا نیست که ذوب آهن بی نیاز از آب شود.

    وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ذوب آهن در خرید پساب شهرهای اطراف 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است، افزود: برای انتقال پساب به کارخانه نیز 150 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و از سوی دیگر برای ساخت تصفیه خانه پساب در ذوب آهن 250 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر