هشدار غرب به ترکیه درباره تجارت طلا با ونزوئلا

عصر معدن- دولت ترکیه برای توقف خرید طلا از ونزوئلا تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته است.;

هشدار غرب به ترکیه درباره تجارت طلا با ونزوئلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، ترکیه اکنون به عنوان نگرانی اصلی در میان کشورهایی که در این تجارت مشارکت دارند به شمار می‌رود. این ظن وجود دارد که طلای صادر شده به ترکیه به ایران راه پیدا می‌کند که چنین امری نقض تحریم‌های آمریکا خواهد بود.

    رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که با چالش سیاسی فزاینده‌ای مواجه شده است قویا حمایت می‌کند.

    تجارت طلای ونزوئلا با ترکیه سال گذشته افزایش یافت و این کشور تقریبا به ارزش 900 میلیون دلار طلا به ترکیه صادر کرد که در این کشور پالایش شد و به ونزوئلا بازگشت با این حال هیچ اسنادی از صادرات مجدد این طلا وجود ندارد و بنابراین گمان می‌رود که بخشی از این طلا از طریق ترکیه به ایران رفته است که نقض کننده تحریم‌های آمریکا خواهد بود.

    بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، آنکارا هشدارهای جدیدی درباره نقض احتمالی تحریم‌ها دریافت کرده است.

    بعلاوه ترکیه اکنون از سوی دولت‌های غربی به عنوان بزرگترین دغدغه در خصوص تجارت طلا با ونزوئلا دیده می‌شود. البته روسیه و امارات متحده عربی نیز با ونزوئلا تجارت طلا داشته‌اند.

    به نظر می‌رسد روسیه و ترکیه در روزهای اخیر به کاراکاس سفر کرده‌اند. آنکارا تاکید کرده که این تجارت مطابق با مقررات بین‌المللی است.

    دولت ونزوئلا از سوی مخالفانش متهم شده است طلا را به شیوه غیرقانونی و به شکلی که به محیط زیست صدمه می‌زند استخراج کرده و منابع زمینی را آلوده می‌کند و شبکه‌های جرایم سازمان یافته‌ای را برای کنترل معدن کاران کوچک اداره می‌کند.

    دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فرمانی را امضا کرده که مشارکت شهروندان آمریکایی در تجارت طلا با ونزوئلا را ممنوع می‌کند و این فرمان ممکن است شامل اشخاص ثالث مانند ترکیه شود.

    روابط سیاسی میان ترکیه و ونزوئلا از سال 2016 گرم شده و در طول این مدت مادورو چهار بار به ترکیه سفر کرده است در حالی که اردوغان نیز در سال 2018 یک بار به ونزوئلا رفته است که نخستین سفر یک دولتمرد ترکیه به این کشور بوده است.

    این تجارت در شرایطی انجام می‌گیرد که درآمدهای نفتی ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت محدود شده و کاراکاس را وادار کرده است به دنبال درآمد از منابع دیگر به خصوص طلا باشد.

    یکی از جت‌های خصوصی که در روزهای اخیر به کاراکاس سفر کرده است متعلق به شرکت معدنکاری "سینر گروپ" ترکیه بوده است که روابط نزدیکی با اردوغان دارد.

    خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا مدعی شده است یک هواپیمای روسی متعلق به شرکت نورد ویند با هدف انتقال حداقل 20 تن طلا به خارج از این کشور، در کاراکاس فرود آمده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر