۳۱ درصد ذخیره طلای کشور در این استان قرار دارد

عصر معدن- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان ۳۱ درصد ذخیره طلای کشور را دارد، گفت: با این آمار آذربایجان غربی به عنوان قطب نخست طلای ایران شناخته شده است.;

۳۱ درصد ذخیره طلای کشور در این استان قرار دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، جعفرصادق اسکندری با بیان این مطلب در ادامه افزود: دو معدن طلا در آذربایجان غربی وجود دارد که 32 میلیون و 700 هزار تن ذخیره قطعی آنها است.
    وی بیان کرد: واحد معدنی طلای 'زرشوران ' تکاب به عنوان بزرگترین معدن طلای خاورمیانه با ظرفیت تولید شش تن در سال و طلای 'آق دره' این شهرستان فرصتی را ایجاد کرده است تا حلقه های نخست تولید این محصول گرانبها در جنوب استان شکل گیرد.
    وی با اشاره به سایر مواد معدنی موجود در آذربایجان غربی، بیان کرد: مواد معدنی غیر فلزی از جمله سیلیس با عیار 99 درصد، باریت با وزن مخصوص 4.26 گرم بر سانتیمتر مکعب، میکا با درجه خلوص بالا و ورقه های بزرگ، دولومیت با عیار بالای 22 درصد نیز جزو دیگر ذخایر معدنی با ارزش در این استان است.
    وی با اشاره به اینکه 68 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است، اضافه کرد: 51 نوع از این تعداد در آذربایجان غربی وجود دارد که 20 نوع آن در مرحله اکتشاف و 31 نوع آن در مرحله بهره برداری است.
    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: استاندار آذربایجان غربی توجه ویژه ای نسبت به توسعه بخش معدن دارد و 222 پروانه اکتشاف معادن از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان صادر شده است.
    اسکندری ادامه داد: همچنین در این مدت 465 فقره پروانه بهره برداری با ذخیره قطعی یک میلیارد 212 میلیون و 468 هزار تن و با اشتغال زایی برای پنج هزار و 183 نفر صادر شده است.
    وی با اشاره به مجوزهای برداشت نیز گفت: 68 فقره مجوز موقت برداشت از ذخایر شن و ماسه به میزان یک میلیون و 69 هزار و 507 متر مکعب استخراج صادر شده است.
    به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است؛ طلا، نقره، سنگ آهن، مس و پلی متال ها از باارزش ترین ذخایر معدنی شناسایی شده در این استان به شمار می رود.
    بر اساس اعلام کارشناسان 2 پهنه معدنی مستعد به مساحت هفت هزار و 200 کیلومترمربع در شمال و جنوب آذربایجان غربی وجود دارد.
    محدوده های این پهنه ها بر اساس ساختار زمین شناسی و امکان وجود کانی زایی از نوع فلزی و غیرفلزی شامل سنگ آهن، کرومیت، مس، منگنز و طلا تعیین شده و تاکنون کانی زایی کرومیت، مس و آهن در این محدوده ها تشخیص داده شده است.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر