طلا هم قربانی کرونا می‌شود؟

عصر معدن- شاید یکی از معدود برنده‌های شیوع ویروس مرگبار در چین، طلا بوده که به نقش سنتی خود به عنوان دارایی مطمئن عمل کرده و افزایش قیمت چشمگیری پیدا کرده است اما این اپیدمی ممکن است در نهایت به ضرر طلا تمام شود.;

طلا هم قربانی کرونا می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش چپایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  ایسنا، ناظران بازار طلا به خصوص کسانی که در غرب هستند، نوسانات قیمتی که تحت تاثیر ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی ایجاد می‌شوند و ورود و خروج سرمایه در بازار کالاهای سرمایه‌گذاری طلا مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را معمولا مورد توجه قرار می‌دهند.

    اگرچه این روش معتبری برای ارزیابی علاقمندی سرمایه‌گذاران به طلاست، اما این حقیقت را نادیده می‌گیرد که نیمی از بازار فیزیکی طلا از تنها دو کشور چین و هند تشکیل شده است.

    تقاضا برای طلا در این دو کشور در حال حاضر تحت تاثیر رشد اقتصادی آهسته‌تر و قیمت بالاتر طلا ضعیف شده است. طبق آمار GFMS، تقاضا برای جواهرات طلا در چین طی سال میلادی گذشته 8.6 درصد در مقایسه با سال 2018 کاهش پیدا کرد و به 629 تن رسید.

    تقاضای سرمایه گذاری در چین بهتر بود و تحت تاثیر ابهامات پیرامون جنگ تجاری با آمریکا، با یک درصد افزایش به 235 تن بالغ شد. اما تصویر کلی برای چین، یکی از ضعیف‌ترین ترندهای تقاضا برای طلا در سال میلادی گذشته بود و با در نظر گرفتن این که ویروس مرگبار احتمالا به اقتصاد چین و اعتماد مصرف کننده آسیب می‌زند، یقینا شیوع این ویروس به تقاضای خرده فروشی کمک نخواهد کرد.

    ویروس کرونای جدید که در شهر ووهان آغاز شد تاکنون بیش از 200 نفر را به کشتن داده و بیش از 7700 نفر به آن آلوده شده‌اند و حداقل به 15 کشور رسیده است. قیمت طلا از زمانی که این ویروس در صدر اخبار مهم قرار گرفت، رو به افزایش گذاشت و تا روز جمعه به 1587 دلار رسید.

    افزایش قیمت طلا در ورود سرمایه به صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس منعکس شده است. موجودی طلای "اس پی در آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، از 28.12 میلیون اونس در 14 ژانویه به 28.92 میلیون اونس رسید که دو درصد افزایش نشان داد.

    اگر طلا به تنهایی در نظر گرفته شود، عملکرد ضعیفی نداشته اما قطعا سود زیادی هم از تقاضا برای دارایی مطمئن نبرده است زیرا سایر کالاها به دلیل هراس بازار از تاثیر اقتصادی منفی این ویروس به شدت افت قیمت پیدا کرده‌اند، به عنوان نمونه قیمت مس از سطح 6277 دلار در 16 ژانویه، 10 درصد ریزش کرد و به 5641 دلار رسید، در حالی که قیمت نفت برنت از 20 ژانویه 9 درصد سقوط داشت.

    این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران قراردادهای مس و نفت را بیش از حد فروخته باشند یا به حد کافی در طلا سرمایه گذاری نکرده باشند.

    همه چیز به مسیر آینده این ویروس بستگی دارد. اگر به نظر برسد که آسیب این اپیدمی به اقتصاد چین و سایر اقتصادهای آسیایی موقتی باشد، قیمت مس و نفت خام احتمالا بهبود پیدا خواهد کرد. چنین سناریویی احتمالا باعث خواهد شد طلا بخشی از درخشش خود به عنوان دارایی مطمئن را از  دست دهد اما این موضوع می‌تواند با بهبود تقاضای خرید مصرف کنندگان در چین جبران شود.

    هند هم مایه نگرانی طلا است. بنا بر اعلام یک منبع دولتی آگاه، واردات طلا به هند در نیمه دوم سال 2019 به 267 تن در مقایسه با 564 تن در نیمه اول کاهش پیدا کرد.

    واردات هند معمولا در نیمه دوم که مردم برای فستیوال‌ها و مراسم‌های عروسی طلا خریداری می‌کنند، بالا می‌رود، از این رو واردات کمتر در سال گذشته نگران کننده بوده است. احتمالا رشد اقتصادی کندتر و قیمت بالاتر طلا باعث واردات کمتر شده است.

    این عوامل دوراهی که پیش روی طلا وجود دارد را بارز می‌کنند. قیمت این فلز ارزشمند برای این که از تقاضای بالاتر مصرف کنندگان در هند و چین برخوردار شود، باید ملایم‌تر شود. اما اگر روند افزایشی اخیر طلا که ناشی از تقاضا برای دارایی امن است، متوقف شود، سرمایه گذاران ممکن است دارایی‌های خود را از صندوق‌های ETF‌ خارج کنند و قیمت این فلز تحت فشار کاهشی قرار بگیرد.

    بر اساس گزارش رویترز، این که قیمت طلا در کوتاه مدت چه روندی داشته باشد، به این بستگی دارد که تقاضا برای دارایی امن به حدی قوی باشد که تاثیر افت تقاضای مصرف کننده به دلیل شیوع بیماری در چین و چالشهای اقتصادی در هند را جبران کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر