معاون سازمان زمین شناسی عنوان کرد:

ایران چهل و ششمین تولیدکننده طلا در جهان

عصر معدن- معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: برنامه امسال دستیابی به استخراج ۳۵ هزار و ۶۰۰ تن سنگ طلا با عیار ۳.۴ ppm از ۲۲ معدن فعال است و رتبه ۴۶ را با ۰.۲ درصد تولید در سطح جهان به خود اختصاص داده‌ایم.;

ایران چهل و ششمین تولیدکننده طلا در جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، محمدباقر دری افزود: امروز بزرگترین معدن طلای کشور به نام زرشوران در منطقه تکاب آذربایجان غربی واقع شده است.

    وی اضافه کرد: اکنون سازمان در حال اکتشافات طلای نخیله(شمال غرب زاهدان)، بزمان (سیستان و بلوچستان- ایرانشهر)، آلچه قشلاق (ورزقان آذربایجان شرقی) و گلپایگان (اصفهان)  و چند ذخیره دیگر است که احتمال می رود تا پایان سال با ذخیره مشخص، کار به اتمام برسد. 

    معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: اقدامات زیربنایی از جمله اکتشافات ژئوشیمیایی،  هر روز منجر به معرفی اندیس های جدید و نیز کارهای اکتشافات تفصیلی منجر به معرفی ذخایر جدید طلا شد.

    انک های مرکزی جهان در سال 2018  بیش از 651.5 تن طلا خریداری کردند  که در مقایسه با سال 2017 رشد 74 درصدی را نشان می دهد، ضمن اینکه آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و روسیه دارنده بزرگ ترین ذخایر طلا در جهان به شمار می‌روند.

    آمارهای مختلفی در ارتباط جایگاه ایران از لحاظ مصرف و تولید طلا وجود دارد، ارقام منتشر شده وزارت صنعت حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در بین بیش از یکصد کشور جهان، رتبه چهل و ششم را از آن خود ساخته و در عین حال در بین آسیایی ها کشورمان جایگاه دوازدهم را دارد.

    موضوع مصرف طلا سبب شده براساس آمار غیر رسمی ایرانی ها در بین 10 کشور شاخص جای گیرند و در گزارش‌های دیگر ایران پنجمین مصرف کننده این فلز خوشرنگ است.
    جمهوری اسلامی ایران ایران به سبب قرار گرفتن روی کمربند کانی سازی طلا، پتانسیل بالایی برای افزایش ظرفیت تولید این ماده معدنی در اختیار دارد و اکنون 74 کانسار طلا در ایران شناخته شده که زرشوران و آق دره در آذربایجان غربی، داشکسن در کرستان، موته در استان اصفهان، کوه زر در استان خراسان رضوی و خارونا در استان آذربایجان شرقی مهمترین کانسارهای این فلز در ایران به شمار می آیند.

    براساس آمار سال 2018 آمریکا دارا ی هشت هزار و 407 تن طلا، بیشترین ذخایر این فلز قیمتی را در جهان دارد، «دویچه بوندس بانک» آلمان (بانک مرکزی آلمان) سه هزار و 483 تن طلا در اختیار دارد،  ایتالیا با دو هزار و 534 تن طلا، ضمن اینکه ذخایر طلا در فرانسه دو هزار و 518 تن طلا برآورد شده و رتبه روسیه، پنجم با دو هزار و 149 تن طلا قید شده بود.

    بر اساس این گزارش، سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به تازگی آمار داد: تولید شمش طلا در سال گذشته در واحدهای مورد بررسی به رقم یکهزار و 128 کیلو گرم رسید که نسبت به عملکرد در سال 97 رشد 13 درصدی داشت، تولید شمش طلا در سال 97 برابر با یکهزار و یک کیلوگرم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر