بزرگترین ریسک‌های تهدیدکننده طلا در هفته جاری

عصر معدن- تحلیلگران بازار جهانی طلا قوت گرفتن مجدد روند صعودی ارزش دلار آمریکا را اصلی ترین ریسک متوجه قیمت این فلز ارزشمند در معاملات هفته جاری عنوان کردند.;

بزرگترین ریسک‌های تهدیدکننده طلا در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، این دورنمای کوتاه مدت همزمان با ثبت کاهش هفتگی قیمت طلا در هفته معاملاتی پرنوسان ارایه شد. طلا اوایل هفته شروع قدرتمندی داشت و مرز قیمت 2000 دلار را امتحان کرد اما پس از این که با رشد ارزش دلار و صعود این ارز به بالاترین حد بیش از دو سال اخیر روبرو شد، عقبگرد پیدا کرد. معاملات هفته جاری به دلیل تعطیلات روز کارگر آمریکا در روز دوشنبه کوتاه تر بوده و به معنای آن است که سرمایه گذاران می توانند انتظار داشته باشند طلا بین حمایت در سطح 1920 دلار و مقاومت در سطح 2000 دلار باقی بماند.

    هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک سه دلار و 50 سنت معادل 0.2 درصد کاهش پیدا کرد و در 1934 دلار و30 سنت بسته شد و برای کل هفته 2.1 درصد کاهش ثبت کرد. بازار طلا روز جمعه پس از انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا که نشان داد اقتصاد این کشور در ماه میلادی گذشته حدود 1.4 میلیون شغل ایجاد کرده است، با فشار فروش روبرو شد. نرخ بیکاری آمریکا در اوت به 8.4 درصد کاهش یافت و دستمزدها 0.4 درصد افزایش داشت.

    برخی از تحلیلگران معتقدند که بهبود اخیر دلار آمریکا چندان تعجب برانگیز نبوده است. بیل باروچ، رئیس شرکت بلو لاین فیوچرز در این باره گفت: در حال حاضر نوبت حرکت دلار است.

    اگرچه جو بازار به دلیل ناتوانی طلا در شکستن مقاومت در مرز 2000 دلار اندکی محتاطانه شده است اما برخی از تحلیلگران می گویند هر گونه کاهش بیشتر قیمت باید به منزله فرصتی برای خرید دیده شود.

    اما بارت میلک، مدیر استراتژی کالای شرکت "تی دی سکیوریتیز" در این باره گفت: اگرچه دلار آمریکا فضای بیشتری برای صعود دارد، عوامل بنیادین قوی همچنان از قیمت طلا پشتیبانی می کند. وی در ادامه افزود: انتظار دارد قیمت طلا حمایت در سطح 1920 دلار را حفظ کند. هر چند احتمال نزول طلا به پایین 1900 دلار بعید نیست اما انتظار می رود طلا حمایت در این سطح را حفظ کرده و دوباره روند افزایشی را آغاز کند. اکنون زمان خوبی برای خرید طلاست. تصور نمی رود تدابیر محرک مالی به این زودی به پایان برسند بنابراین تورم بالاتر خواهد رفت و بازده اوراق قرضه واقعی پایینتر خواهد رفت.

    آدام بوتون، استراتژیست ارشد ارزی در شرکت فارکس لایو در مصاحبه با کیتکونیوز پیش بینی کرد قیمت طلا همچنان به تحکیم ادامه می دهد و بازارها منتظر اطلاعات بیشتر در خصوص تدابیر محرک مالی احتمالی هستند. وی در ادامه افزود: آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب در آمریکا ممکن است روی انتظارات مذکور تاثیر بگذارد. کاهش نرخ بیکاری آمریکا احتمالا اقدامات محرک مالی غیرمترقبه بانک مرکزی آمریکا در ماه جاری را کاهش داده و از ارزش دلار پشتیبانی کرده و مانع رشد قیمت طلا می شود.

    نگاه منتظر بازار به بانک مرکزی اروپا

    اگر چه آمار اقتصادی مطلوب از ارزش دلار آمریکا پشتیبانی کرد، اکثر تحلیلگران به سرمایه گذاران هشدار دادند مراقب عوامل خارجی به خصوص نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا که 10 سپتامبر برگزار می شود، باشند.

    بزرگترین عامل تاثیرگذار بر دلار آمریکا در هفته گذشته و بدترین روز طلا پس از آن اتفاق افتاد که فیپلیپ لان، عضو بانک مرکزی اروپا اظهار کرد که ارزش یورو در برابر دلار آمریکا اهمیت دارد.

    بانک مرکزی اروپا باید تورم را تقویت کند و این به معنای انجام اقدامات محرک مالی بیشتر است. این امر ارزش یورو را پایین برده و ارزش دلار را بالا می برد.

    اقتصاددانان شرکت نومورا اظهار کردند انتظار ندارند که بانک مرکزی اروپا در خصوص فشار تورم مایوس کننده اقدامی کند و اگر چنین کاری کند، از طریق اقدامات محرک مالی و نه کاهش نرخهای بهره خواهد بود.

    بانک مرکزی اروپا در حال حاضر نرخهای بهره را به محدوده منفی رسانده است.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، اوژن واینبرگ، مدیر تحقیقات کالا در کومرس بانک اظهار کرد طولی نخواهد کشید که بانک مرکزی اروپا اقدامات محرک مالی بیشتری معرفی کند.

    هفته جاری از نظر آمار اقتصادی هفته سبکی خواهد بود و سرمایه گذاران منتظر انتشار آمار تورم در روزهای پنج شنبه و جمعه خواهند بود. بانک مرکزی کانادا نشست سیاست پولی خود را 9 سپتامبر برگزار می کند و اقتصاددانان اظهار کرده اند احتمال فزاینده ای وجود دارند که این بانک مرکزی اقدامات بانک مرکزی آمریکا را دنبال کرده و تغییر در اهداف تورمی را اعلام کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر