تعرفه ۷.۵ میلیارد دلاری آمریکا بر کالاهای اروپایی

عصر معدن- آمریکا تعرفه‌های گمرکی برخی از محصولات صادراتی اروپا به این کشور را افزایش داد.;

تعرفه ۷.۵ میلیارد دلاری آمریکا بر کالاهای اروپایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، آمریکا می‌گوید از  (هجدهم اکتبر) تعرفه‌های گمرکی مضاعف به ارزش 7.5 میلیارد دلار بر مجموعه‌ای از کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا وضع می‌کند که محصولات شرکت ایرباس، شراب فرانسوی و ویسکی اسکاتلند در راس آنها قرار دارند.

    با اینکه این مالیات‌ها قطره آبی در برابر 320 میلیارد یورو صادرات اروپا در سال 2018 به آمریکا است ولیکن نشانه فشار زیادی را دارد. آمریکا این مالیات‌ها را بر بخش‌هایی همچون هواپیمایی، مشروبات الکلی، پنیر روغن زیتون، میوه‌ها، صدف‌ها و سوسیس، ابزارآلات و ماشین‌آلات ساختمانی و منسوجات اعمال می‌کند. فرانسه، اسپانیا، اسکاتلند، آلمان و انگلیس کشورهایی هستند که تحت تأثیر این افزایش مالیات گمرک قرار می‌گیرند.

    این تصمیم آمریکا با واکنش اروپایی‌ها مواجه شده که دولت آمریکا را به انجام اقدامات متقابل تهدید کرده‌اند. تعرفه‌های جدید گمرکی آمریکا بر کالاهای اروپایی در حالی از نیمه شب پنج،شنبه به اجرا در آمده است که مسؤولان و نمایندگان دو طرف این مناقشه تجاری در پایان آخرین دور گفت‌وگوها برای برای حل اختلاف‌ها و رسیدن به یک مصالحه در دقایق آخر به توفیقی دست نیافته بودند.

    تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه‌های تازه چهار روز پس از چراغ سبز سازمان تجارت جهانی و در پی تهدیدهای پیشین دونالد ترامپ مبنی بر نبود تعادل و موازنه سالم رقابتی در مبادلات تجاری کشورش با کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتخاذ می‌شود.

    واشنگتن که با اروپا بر سر رقابت دو شرکت بزرگ هواپیماسازی جهان یعنی ایرباس و بوئینگ منازعه‌ای دیرینه دارد پیشتر شکایت خود را نسبت به حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا از ایرباس به سازمان تجارت جهانی برده و تایید این سازمان مبنی بر دریافت یارانه از سوی شرکت معتبر هواپیماسازی ایرباس از اتحادیه اروپا را دریافت کرده بود.

    اقدام قابل پیش‌بینی دونالد ترامپ بر وضع تعرفه‌های سنگین گمرکی بر کالاهای اروپا در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن هم اکنون درگیر یک جنگ تجاری دیگر با چین است که تبعات آن می‌تواند بر رکود اقتصادی و بر هم زدن ثبات اقتصاد جهان تاثیر گذار باشد.

    واشنگتن برغم اعمال این تعرفه‌ها درهای گفت‌وگو برای حل اختلافات را باز گذاشته است. گفته می‌شود که نخستین دور این مذاکرات قرار است امروز جمعه میان برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه و رابرت لایتایزر، مسؤول دفتر نمایندگی تجاری آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور در امور تجاری برگزار شود.

    از سوی دیگر گفته می‌شود که اروپایی‌ها که مدت‌هاست خواهان حل اختلافات تجاری با آمریکا از راه مذاکره و گفت‌وگو هستند از سال آینده میلادی با تایید سازمان تجارت جهانی اجازه خواهند داشت برای اقدام مشابه آمریکا در دادن یارانه به شرکت بوئینگ تعرفه‌های گمرکی جدید بر کالای وارداتی این کشور اعمال کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر