تداوم تب کرونا در بازار طلا

عصر معدن- بازار فلزات گران‌بها و به‌ویژه طلا، طی یک سال گذشته با نوسانات زیادی همراه بود. نوساناتی که بازتاب نگرانی جهانیان از شدت و تداوم همه‌گیری کرونا و تأثیر بر اقتصاد و زندگی و معیشت مردم است.;

تداوم تب کرونا در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، درنتیجه این نگرانی، قیمت طلا در بازار جهانی با عبور از مرز دو هزار دلار، رکورد تاریخی خود را شکست، اما بعد از آغاز  واکسیناسیون، التهاب بازار، اندکی فروکش کرد. در ماه ژوئن سال 2021 میلادی، متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار برابر با هزار و835 دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن با کاهش 15 دلاری همراه بود. آمار نشان می‌دهد متوسط قیمت هر اونس طلا در ماه می برابر با هزار و 850 دلار بود ولی در ماه آوریل که نگرانی در مورد همه‌گیری جهش ویروس دلتای کرونا کمتر بود و اغلب مردم و فعالان بازار به پایان این روزهای سخت امیدوار بودند، هر اونس طلا به قیمت هزار و 760 دلار هم کاهش یافته بود.

    متوسط 1815 دلاری در فصل دوم 2021

    به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ بانک جهانی در گزارش اخیر خود متوسط قیمت هر اونس طلا در فصل اول سال جاری را برابر با هزار و 798 دلار اعلام کرد درحالی‌که در فصل دوم امسال هر اونس طلا با قیمت هزار و815 دلار فروخته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصل دوم سال قبل هر اونس طلا با قیمت هزار و 710 دلار فروخته شده بود که 6 درصد کمتر از مدت مشابه امسال بود.

    میزان رشد قیمت طلا از سال 2018 تا 2020

    بانک جهانی در بخش دیگری از این گزارش به روند تغییرات قیمت طلا در سال‌های 2018 تا 2020 هم اشاره کرد و نوشت: «هر اونس طلا در سال 2018 با قیمت هزار و 269 دلار مبادله شد و در سال 2019 قیمت طلا به مرز هزار و 392 دلار رسید ولی با تشدید همه‌گیری در سال 2020 ورق در بازار طلا برگشت و متوسط قیمت هر اونس طلا در سال قبل به مرز هزار و 770 دلار رسید. نرخ رشد سالانه قیمت طلا در سال 2020 برابر با 27 درصد بود درحالی‌که در سال 2019 قیمت طلا تنها 6 درصد رشد کرد.»

    چشم‌اندازی نه‌چندان امیدوارکننده

    در بخش دیگری از گزارش آمده است: «باوجود اینکه طی سال جاری، دنیا در تلاش برای ایمن‌سازی بخش زیادی از جمعیت با استفاده از واکسیناسیون است، اما انتظار نمی‌رود تا انتهای سال، بازار طلا به وضعیت سال 2019 بازگردد. به‌خصوص که موج تازه همه‌گیری با جهش دلتای ویروس کرونا، اکثر کشورها را درگیر کرده و هنوز نمی‌توان با اطمینان در مورد پایان این بحران سخن گفت. بدون شک با پایان یافتن بحران کرونا، قیمت طلا هم در بازار جهانی کاهش خواهد یافت.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر