تب داغ طلا فروکش کرد

عصر معدن- جدیدترین نظرسنجی طلای کیتکونیوز هیچ تصویر قطعی از این فلز ارزشمند نشان نداد با این حال بدبینی کارشناسان وال استریت در کوتاه مدت غالب بود در حالی که سرمایه گذاران کوچک فوق العاده خوش بین ماندند.;

تب داغ طلا فروکش کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، حمله روسیه به اوکراین از قیمت طلا همچنان پشتیبانی خواهد کرد اما بعضی از تحلیلگران می گویند نگرانی از ابهاماتی که قیمت طلا را تقویت کرده اند به اوج رسیده اند و فضای کوتاه مدت در بازار این فلز ارزشمند تا حدودی کاهشی شده است.

    آدام بوتون، استراتژیست ارزی ارشد فارکس لایو، حرکت قیمت طلا را در شرایطی که سرمایه گذاران نوسان قیمت 100 دلاری اونس طلا در روز پنج شنبه را هضم کنند، نامنظم توصیف کرد. حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد و قیمت طلا در اواسط معاملات به 1976 دلار رسید که بالاترین قیمت از سپتامبر سال 2020 بود. با این حال بازار نتوانست رشد حدود سه درصدی خود را حفظ کند و تا پایان روز به رکورد پایین 1878 دلار سقوط کرد. در اوج این بحران طلا نشان داد که تنها دارایی امنی است که سرمایه گذاران خواهان داشتن آن هستند. با این حال احتمالا ترس از جنگ اوکراین به اوج خود رسیده و این موضوع می تواند مانعی برای افزایش طلا باشد. بوتون درباره قیمت طلا در کوتاه مدت نظر خنثی داشت.

    در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، 15 نفر شرکت کردند که از میان آنها شش نفر معادل 40 درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند و همزمان هفت نفر معادل 47 درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. دو نفر معادل 13 درصد نظری نداشتند.

    در این بین 1001 نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها 710 نفر معادل 71 درصد افزایش قیمت طلا و 187 نفر معادل 19 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که 104 نفر معادل 10 درصد نظری نداشتند.

    این دورنمای خوش بینانه در میان سرمایه گذاران کوچک در حالی مشاهده شد که طلا هفته را با اندکی کاهش قیمت به پایان برد. در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا، هر اونس طلا 38 دلار و 70 سنت معادل 0.6 درصد ریزش کرد و در 1887 دلار و 60 سنت بسته شد و برای کل هفته 0.5 درصد کاهش داشت.

    بعضی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که با وجود جهش ناموفق طلا در روز پنج شنبه، بازار روند صعودی قوی را حفظ کرده و رکوردهای قیمت بالاتر آن بالاتر می رود.

    دیوید میدن، تحلیلگر بازار شرکن "اکوئیتی کپیتال" خاطرنشان کرد طلا حتی پیش از این که از موج تقاضا برای دارایی امن بهره ببرد، حمایت قوی پیدا کرده بود. هر گونه ابهام جدید یا رشد تنشهای ژئوپلیتیکی همچنان از قیمتها پشتیبانی خواهند کرد.

    همچنین بعضی از تحلیلگران به دلیل جدی ماندن تهدید تورم برای اقتصاد نسبت به جنگ در اروپای شرقی، به طلا خوش بین مانده اند. آدریان دی، رئیس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی گفت: وضعیت پولی دلیل حرکت قیمت طلا در چند ماه گذشته است و مطمئنا به شکلی حل نمی شود که از نظر بنیادین برای طلا در کوتاه مدت منفی باشد.

    اگرچه انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا ماه آینده نرخ بهره را تحکیم کند تا رشد قیمتهای مصرف کننده را مهار کند، بازار روی افزایش کمتر از 50 واحدی نرخ بهره حساب می کند که برای طلا عامل مثبتی محسوب می شود.

    با وجود این که احساسات خوش بینانه همچنان در بازار وجود دارد، بعضی از تحلیلگران می گویند معکوس شدن روند صعودی طلا در معاملات روز پنج شنبه، بعضی از معامله گران و سرمایه گذاران را عصبانی کرد و این مسئله روی قیمتها در کوتاه مدت سنگینی می کند.

    مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس گفت: نسبت به قیمت طلا در هفته جاری بدبین است و افت قیمت به پایین 1877 دلار، به عقب نشینی طلا تا مرز 1850 دلار منتهی می شود. آمار اقتصادی مثبت آمریکا به خصوص آمار اشتغال غیرکشاورزی فوریه که روز جمعه منتشر می شود، می تواند قیمتها را تحت فشار کاهشی قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر