نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد

سردرگمی بازار درباره روند قیمت طلا

عصر معدن- نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد تحلیلگران وال استریت تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخ بهره آمریکا، نسبت به طلا در کوتاه مدت تردید دارند اما سرمایه گذاران خُرد همچنان خوش بین مانده اند.;

سردرگمی بازار درباره روند قیمت طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، نتایج جدیدترین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز تشتت آرای تحلیلگران وال استریت را نشان داد اما در بخش سرمایه گذاران خُرد کاملا روشن بود و اکثریت این گروه همچنان رشد قیمت طلا تحت تاثیر تورم رو به رشد و کاهش قدرت خرید را پیش بینی می کند.

    در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا هر اونس طلا با چهار دلار و 70 سنت معادل 0.3 درصد افزایش، در 1842 دلار و 10 سنت بسته شد. ترس از جنگ قریب الوقوع روسیه و اوکراین باعث شد پس از معاملات رسمی بازار کامکس، قیمت طلا صعود کند و رشد هفتگی را به سه درصد برساند.

    روز جمعه دانشگاه میشیگان اعلام کرد نظرسنجی اعتماد مصرفی به پایینترین رکورد 10 ساله سقوط کرد و در 61.7 واحد ایستاد. همچنین خاطرنشان کرد مصرف کنندگان انتظار دارند تورم تا پایان سال 2022 حدود پنج درصد بماند و تورم رو به رشد به بزرگترین عامل منفی برای اعتماد مصرفی تبدیل شده است.

    بعضی از تحلیلگران انتظار دارد طلا دارایی جذاب برای مصرف کنندگان بماند زیرا به نظر می رسد دارایی آنها را حفظ کرده و در برابر ریسکهای بازار و اقتصادی رو به رشد حمایت می کند.

    در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت 15 نفر شرکت کردند که از میان آنها شش نفر معادل 40 درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند. همزمان چهار نفر معادل 27 درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. پنج تحلیلگر معادل 33 درصد نظر خنثی داشتند.

    در این بین 597 نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها 373 نفر معادل 62 درصد افزایش قیمت طلا و 128 نفر معادل 21 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که 96 نفر معادل 16 درصد نظری نداشتند.

    نه تنها طلا دارایی امنی برای حفظ سرمایه مصرف کنندگان است بلکه بعضی از تحلیلگران می گویند رشد بازده اوراق قرضه و انتظارات نرخ بهره نوسان بازار را افزایش می دهند و طلا پوشش دهنده ریسک خوبی است.

    دیوید میدن، تحلیلگر بازار در شرکت اکوئیتی کپیتال اظهار کرد: وی اندکی به طلا خوش بین است زیرا نوسان بازار سهام از قیمت طلا پشتیبانی می کند. با این حال انتظار ندارد طلا به این زودی قیمت بالای 1850 دلار را بشکند زیرا دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا از ارزش دلار پشتیبانی می کند.

    شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تریدینگ گفت: وی برای تعیین حرکت بعدی قیمت طلا به نظاره بازارهای سهام نشسته است. نوسان بازار سهام برای طلا کلیدی خواهد بود و ضعف بیشتر آن از قیمت طلا حمایت می کند. در مقطع فعلی هر گونه افت قیمت طلا باید به منزله فرصت خرید دیده شود.

    بعضی از تحلیلگران نسبت به قیمت طلا خوش بین مانده اند زیرا قیمت طلا موفق شده است حمایت در بالای سطح 1800 دلار را تست کند و مقاومت اولیه در حدود 1835 دلار را مجددا امتحان می کند.

    با این حال بعضی از تحلیلگران می گویند طلا در بازه معاملاتی وسیعی بین 1750 دلار تا 1850 دلار گیر افتاده است. نیکلاس فراپل، مدیرکل جهانی شرکت "ای بی سی" به کیتکونیوز گفت: از نظر فنی طلا در وضعیت خنثی مانده است و اگر تنشهای ژئوپلیتیکی میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین داغ شود، طلا فرصت برای شکستن قیمت بالاتر خواهد یافت.

    اگرچه همچنان خوش بین به قیمت طلا وجود دارد اما سایر تحلیلگران می گویند صعود برای طلا دشوار خواهد بود زیرا به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا سیاست افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم را به صورت جدی دنبال می کند.

    انتظارات بازار برای افزایش 50 واحدی نرخ بهره در مارس بالا رفته است و انتظار می رودامسال پنج دور افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو تصویب شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر