شیلی به دنبال تسلط بر بازار لیتیوم!

تلاش شیلی برای تامین نیاز جهانی به لیتیوم

عصر معدن- یک شرکت معدنی شیلی قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ ساخت اولین پروژه لیتیوم خود را آغاز کند. این پروژه بخشی از تلاش‌های دولت شیلی برای افزایش نقش خود در تولید لیتیوم به عنوان ماده حیاتی باتری‌های خودروهای الکتریکی است.;

تلاش شیلی برای تامین نیاز جهانی به لیتیوم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از اکوایران، شرکت ENAMI (شرکت دولتی معدنی شیلی) هدف دارد تا ساخت اولین پروژه لیتیوم خود را در این کشور تا سال 2028 آغاز کند. این بخشی از تلاش‌های دولت برای تقویت نقش خود در تولید این فلز پرتقاضا است.

     شرکت ENAMI که مس را برای شرکت‌های معدنی محلی پردازش می‌کند؛ وظیفه پیشبرد اولین پروژه‌های دولت در زمینه لیتیوم را در کنار Codelco (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی شیلی در زمینه معادن) بر عهده دارد. شیلی دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان است. لیتیوم ماده اصلی بیشتر باتری‌های خودروهای الکتریکی است و تغییر جهانی به سوی خودروهای الکتریکی، موجب افزایش تقاضای خودروسازان و قدرت‌های جهانی برای این فلز فوق‌العاده سبک شده است. شرکت ENAMI در این ماه به دنبال شریک خصوصی برای ارائه حمایت مالی یا پشتیبانی عملیاتی برای پروژه در سه نمکزار واقع در منطقه آتاکاما در شمال شیلی است.

    ایوان ملینارز، مدیر اجرایی شرکت ENAMI، در مصاحبه‌ای گفت: "در حال حاضر ما در حال توسعه مهندسی هستیم تا پروژه بتواند در سال 2027 یا 2028 شروع به ساخت کند." وزارت دارایی هدف دارد تا تولید جدید لیتیوم در شیلی تا سال 2030 به راه بیفتد. ملینارز افزود: "ما به دنبال شرکایی هستیم که تا پایان با ما همراه باشند؛ شرکایی با پشتوانه مالی برای تضمین منابع مورد نیاز که تجربه لازم برای توسعه چنین پروژه‌ای را نیز داشته باشند."

    در حال حاضر فقط شرکت SQM (بزرگ‌ترین تولید کننده لیتیوم شیلیایی) و شرکت Albemarle (شرکت معدنی آمریکایی) در شیلی لیتیوم تولید می‌کنند، که دارای یکی از بزرگ‌ترین ذخایر این فلز سفید در جهان است. شرکت ENAMI انتظار دارد تا نهایتاً حدود 60 هزار تن متریک لیتیوم در سال تولید کند؛ هرچند که اکتشافات برای سنجش غلظت لیتیوم و داده‌های دیگر در جریان است که امکان تخمین‌های دقیق‌تر را فراهم می‌کند. شرکت ENAMI با توجه به مقدار لیتیوم موجود و سرمایه‌گذاری مورد نیاز، اندازه سهم خود در پروژه را تعیین خواهد کرد که حدود 30 هزار هکتار از نمکزارها را پوشش می‌دهد.

    شرکت لیتیوم Eramet (شرکت معدنی فرانسوی) سال گذشته امتیازات معدنی در همین نمکزارها را خریداری کرد که با هدف کسب مجوزهای لازم برای استخراج لیتیوم انجام شد. ملینارز گفت: "یک توافق احتمالی با Eramet به نوع استخراج لیتیوم بستگی خواهد داشت." شرکت ENAMI در آوریل پیشنهادهایی از 30 شرکت از جمله Rio Tinto(شرکت چندملیتی بریتانیایی-استرالیایی است که دومین شرکت بزرگ فلزات و معادن جهان است) و Eramet و LG Energy (یک شرکت باتری است که دفتر مرکزی آن در سئول، کره جنوبی قرار دارد) برای آزمایش تکنولوژی استخراج دریافت کرد. هدف این است که پنج تا هفت شرکت انتخاب شوند تا تکنولوژی موفق برای تولید آینده مورد استفاده قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر