هدر رفت ثروت ملی با استخراج غیراصولی سنگ‌های قیمتی

عصر معدن- رئیس انجمن صنفی گوهرسنگ گفت: استخراج غیراصولی سنگ‌های قیمتی باعث هدر رفتن این ثروت ملی در کشور می‌شود.;

هدر رفت ثروت ملی با استخراج غیراصولی سنگ‌های قیمتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از صداوسیما، مسعود کیانی استخراج غیراصولی را یکی از اشکالات صنعت گوهرسنگ عنوان کرد و افزود: در بحث استخراج، یک مشکل عمده مربوط به نحوه استخراج است که به صورت انفجاری است و باعث از بین رفتن کانی و ماده معدنی می‌شود؛ این در حالی است که در بسیاری از کشور‌ها استخراج سنگ‌های قیمتی با استفاده از روش‌های نوین مبتنی بر فشار آب (واترجیت) صورت می‌گیرد.

    وی افزود: به طور مثال، روش استخراج انفجاری در معدن مس میدوک باعث شده هزاران تن فیروزه از بین برود.

    رئیس انجمن صنفی گوهرسنگ استفاده نادرست از ماده استخراج شده را نیز یکی دیگر از اشکالات در حوزه استخراج گوهرسنگ‌ها دانست و افزود: در معدن مس میدوک که ذخایر غنی فیروزه دارد و شاید از لحاظ حجم بزرگ‌ترین معدن فیروزه جهان باشد، متاسفانه فیروزه را به عنوان ماده اولیه مس استخراج می‌کنند و در کوره‌های مس ریخته می‌ریزند؛ در واقع ارزش افزوده‌ای این سنگ قیمتی در کوره‌های مس سوزانده می‌شود.

    وی ادامه داد: به طور مثال، اگر قرار باشد 120 کیلو مس 12 عیار تولید شود، یک تن فیروزه باید از بین برود، در حالی که ارزش مالی یک تن فیروزه یک و نیم میلیارد تومان است.


    برابری یک کیلو فیروزه تراش خورده با 23 بشکه نفت
    رئیس انجمن صنفی گوهرسنگ اضافه کرد: همچنین یک کیلو فیروزه تراش خورده متوسط معادل 2300 دلار و 23 بشکه نفت به قیمت هر بشکه 70 دلار برآورد می‌شود، اما با وجود معادن فیروزه در کشور نتوانسته ایم ارزش افزوده این بخش را برای اقتصاد فعال نماییم.

    یک کیلو گارنت سبز معادل 70 هزار بشکه نفت

    رئیس انجمن صنفی گوهرسنگ همچنین به ظرفیت کرمان در سنگ گارنت نیز اشاره کرد و گفت: روستای باغ برج کرمان بهترین گارنت سبز دنیا را دارد که قیراطی 1000 دلار به فروش می‌رسد و به عنوان نشان تجاری در روسیه، پاکستان و دبی فروخته می‌شود، اما به دلیل قیمت بالای آن برای فعالان گوهرسنگ ایران که کیلویی یک و نیم میلیارد تومان می‌شود، امکان خرید داخلی وجود ندارد، در حالی که برای تاجران خارجی به دلار آن را می‌خرند، حدود 400 میلیون هزینه دارد و به همین دلیل، توسط آن‌ها خریداری و به صورت قاچاق به خارج از کشور می‌رود.

    وی افزود: این در حالی است که یک کیلو گارنت تراش خورده کرمان معادل 5 میلیون دلار و 70 هزار بشکه نفت است و ما نتوانسته ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.

    کیانی، سنگ ولفونیت در معدن انارک و سنگ آپاتیت در معدن اسفوردی را از دیگر سنگ‌های قیمتی دانست که ارزش افزوده بالایی دارد، اما به دلیل شیوه نادرست استخراج آنها، امکان بهره مندی از ارزش افزوده آن از بین می‌رود.

    بی توجهی به ظرفیت ایران در ایجاد کریدور فرآوری گوهرسنگ دنیا

    رئیس انجمن صنفی گوهرسنگ ایران با اشاره به اینکه ایران می‌تواند کریدور فرآوری گوهرسنگ دنیا باشد، گفت: ایران به دلیل برخورداری از انرژی و نیروی کار ارزان و هم‌جواری با کشور‌هایی همچون افغانستان، پاکستان و تاجیکستان که پتاسیل بالایی در معادن گوهرسنگ دارند، به یکی از مراکز اصلی فرآوری گوهرسنگ‌ها در جهان تبدیل شود، اما به دلیل آنکه تاکنون به این صنعت توجه نشده است و فهم درستی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این صنعت در کشور وجود ندارد، از این مهم نیز غفلت شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر