به همت مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی

منشا گرد و غبار در سیستان و بلوچستان شناسایی می شود

عصر معدن- شناسایی دقیق منشاء های گرد و غبار تاثیر گذار در کانون های جمعیتی استان سیستان و بلوچستان در قالب پروژه ملی توسط کارشناسان مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال انجام است.;

منشا گرد و غبار در سیستان و بلوچستان شناسایی می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، فریبرز قریب رئیس این مرکز با اعلام خبر فوق افزود: این پروژه در راستای همکاری سازمان زمین شناسی با کمیته ملی مقابله با گرد و غبار با هدف مهار گرد و غبار در سطح کشور از شهریور 1396 آغاز شده است.

    وی با اشاره به وظیفه حاکمیتی سازمان زمین شناسی مبنی بر بررسی ویژگی های فیزیکی و شیمیایی گرد و غبار، اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با همکاری مرکز زاهدان در استان سیستان و بلوچستان پس از منشاء یابی و تهیه نقشه کانون های داخلی و خارجی، نمونه برداری سطحی از منشاء های گرد و غبار را آغاز کرده است.

    قریب با اشاره به اینکه وسعت منشاءهای گرد وغبار در استان سیستان و بلوچستان نزدیک به 13000 کیلومتر مربع است، افزود: تا کنون 60 درصد، مورد نمونه برداری سطحی قرار گرفته است و پیش بینی می شود تا پایان سال 1397 به پایان برسد.

    رئیس مرکز پژوهش های کاربردی همچنین از آغاز نمونه برداری جوی این منطقه خبر داد و گفت: در شهریور ماه 1397، با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل نمونه برداری جوی گرد و غبار سیستان و بلوچستان از محل کانون ها در 12 ایستگاه آغاز شده است.

    وی افزود: از آن زمان نمونه های مربوط به تمامی رخدادهای گرد و غبار سیستان به طور منظم جمع آوری و به مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور جهت انجام آزمایش های فیزیکی و شیمیایی ارسال شده اند.

    قریب با تاکید بر اینکه دست آورد این پروژه منجر به شناسایی دقیق منشاء های گرد و غبار تاثیر گذار در کانون های جمعیتی استان شده و راه را برای مهار هدفمند گرد و غبار هموار می سازد، خاطرنشان کرد: داده های بدست آمده از طریق کمیته ملی گرد و غبار در اختیار کلیه ارگان های مجری مهار جهت اقدامات لازم قرار خواهند گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر