رییس انجمن سنگ ایران:

چین معامله با ترکیه را به ما ترجیح می‌دهد

عصر معدن- رییس انجمن سنگ ایران با اشاره به وجود ۶هزار واحد سنگبری در کشور و وجود تجهیزات برای این کارخانه ها در ادامه گفت: با وجود داشتن ظرفیت مناسب ما در صادرات موفق نیستیم و این در حالی است که کشورهایی که شاید یک پنجم از ذخیره سنگ ایران را در اختیار دارند در صادرات بسیار موفق هستند.;

چین معامله با ترکیه را به ما ترجیح می‌دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، ابوالقاسم شفیعی در نشست خبری هیات مدیره انجمن سنگ ایران با اصحاب رسانه اظهار کرد: ایران رتبه دهم از لحاظ ذخایر معدنی در جهان را به خود اختصاص داده و با داشتن 4میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در رتبه 4جهانی دارندگان این ماده معدنی قرار گرفته است.

    وی ادامه داد: گفته می شود که روی کشتی های چینی در بندرعباس سنگ ایران‌ فرآوری شده و به کشور برگردانده می شود. در حالی که این موضوع کذب است.
    شفیعی با بیان اینکه صادرات سنگ فرآوری شده بهتر از صادرات سنگ بلوک است در ادامه گفت: اکنون در ایران 4میلیارد تن ذخیر ه شناخته شده سنگ وجود دارد و سالانه 10میلیون به مصرف داخل می رسد. یعنی برای 400سال سنگ داریم و این در حالی است که اکنون مواد جدیدی جایگزین سنگ شده اند، پس عدم صادرات این ذخایر در آینده به ضرر ما خواهد بود.

    رییس انجمن سنگ ایران ادامه داد: دولت‌دوازدهم برای تمام مواد معدنی خام عوارض وضع کرده و ما به آن اعتراض داریم. زیرا اکنون وزارت خزانه داری امریکا به ستاد جنگ با ایران تبدیل شده و کشور در شرایط خاص است و ما باید به سمت صادرات حرکت کنیم و مصلحت کشور را در نظر بگیریم.

    وی افزود: در گذشته ما از معافیت 100درصدی مالیات برای صادرات برخوردار بودیم که این میزان اکنون به 20درصد رسیده است.
    وی افزود: در دولت نهم نیز به دلیل تصمیمات اشتباه میزان صادرات سنگ ایران به شدت کاهش یافت اما در سال گذشته به 1میلیون تن رسید اما اکنون با وضع عوارض مجددا کاهش خواهد یافت.

    شفیعی ادامه داد: چین 27میلیون تن سنگ بلوک وارد می کند که از این میزان تنها یک میلیون تن سهم ایران است. این در حالی است که چینی ها معامله با ترکها را به ما ترجیح می دهند چون امکان گرفتن و دادن ال سی برای آنها وجود ندارد.
    وی با اشاره به افزایش نرخ ارز و اثر آن بر صنعت سنگ کشور نیز گفت: اکنون نرخ حمل و نقل به شدت افرایش یافته و آن هم به دلیل بالارفتن نرخ ریسک بین المللی برای ماست که اکنون به 10 رسیده است. برای نمونه تا هفته پیش، هزینه یک کانتینر سنگ 150دلار بود اما اکنون با تغییر شرایط به 650دلار رسیده است. در واقع این افزایش قیمت نرخ دلار به ضرر صنعت سنگ است البته ممکن است که در مدت 6 ماه به نفع صادر کننده باشد اما بعد از گذر کردن از این گپ، تولیدکننده و صادرکننده مجبور به خرید تجهیزات با دلار آزاد خواهد شد و در نهایت قیمت تمام شده محصولش بسیار بالا خواهد رفت.

    شفیعی ادامه داد: ما از دولت می خواهیم که معافیت مالیاتی را مانند گذشته در نظر بگیرد و از سوی دیگر عوارض صادراتی برای مواد معدنی را تا زمان مشخص شدن شرایط ایران در برابر تصمیمات رییس جمهور امریکا متوقف کند.
    وی در ادامه درباره تکلیف صادرکنندگان سنگ تزیینی برای درآمدهای ارزی شان نیز گفت: برای صادرکنندگان صنایع خرد که شامل صنعت سنگی ها نیز می شود هنوز تعیین تکلیف نشده و قرار است تا راهکاری برای این موضوع در نظر گرفته شود.

    شفیعی ادامه داد: موضوعی که امروز مطرح می شود درباره برگشت درآمدهای ارزی به کشور است. درآمدهای ارزی به کشور باز می گردنند اما ممکن است به آن روش و نرخی که دولت می خواهد این کار انجام نشود. زیرا در صورت عدم برگشت درامدهای ارزی به کشور نمی توان ششاهد توسعه در اقتصاد و صنعت بود.
    سنگ باید وارد شود
    احمد شریفی دبیرکل انجمن صنعت سنگ ایران نیز در این نشست خبری به میزان واردات سنگ به کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 34هزارتن سنگ فراوری شده به ارزش 21میلیون دلار و 28هزارتن سنگ بلوک به ارزش 4/4 میلیون دلار به کشور وارد شد. اما کانون می بینیم که واردات سنگ به کشور ممنوع شده و ما نیز به آن معترض هستیم. زیرا باسید نیاز واحدهای فراوری به سنگ های خارجی تامین شود.

    وی ادامه داد: اکنون میزان تولید واقعی در کشور 8 میلیون تن است اما در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای 13ر میلیون تن سنگ از این صنعت، حقوق دولتی دریافت می کند که معادن 100میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که اکنون حدود 50درصد معادن سنگ کشور تعطیل شده اند.

    به گفته وی، مشکل معادن سنگ ایران نداشتن روش های سیستماتیک اکتشافی، نبود طراحی مهندسی استخراج و نبود ماشین آلات جدسد و بروز است.

    وی ادامه داد: حدود 60 میلیون متر سنگ به مصرف داخل رسیده و 10 میلیون متر نیز صادر می شود.

    وی همچنین در ادامه به برگزاری دهمین نمایشگاه سنگ تهران اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از 28 تا 31 تیرماه در تهران برگزار می شود و تعدادی از کشورهای خارجی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر