وضع عوارض به ضرر صنعت سنگ است

عصر معدن- به گفته دبیرکل انجمن سنگ ایران، موضوع صادرات سنگ تزیینی به شکل کوپ، موضوعی بسیار پیچیده است و سالهاست مسائلی درباره صادرات سنگ خام و بلوک در ایران مطرح است.;

وضع عوارض به ضرر صنعت سنگ است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹:۰۰

    احمد شریفی درباره شرایط حاکم بر بخش صادرات سنگ تزیینی ایران به « عصرمعدن» گفت: تصمیمات خلق الساعه ای که در دولت نهم و دهم گرفته شد و وضع عوارض 70درصدی بر سنگ کوپ،باعث شداز بازار صادراتی خارج شویم. بازاری که به سختی می‌توان دوباره به آن بازگشت.

    به عقیده وی، این مبحث را از 2 زاویه باید نگاه کرد. مورد اول آنکه تعدادی از واحدهای فرآوری می‌گویند جلوی صادرات سنگ کوپ گرفته و عوارض برای آن وضع شود. اما مورد دوم آن است که واحدهای فرآوری که صاحب معدن هستند چنین ادعایی ندارند.

    شریفی ادامه داد: در این میان انجمن سنگ که سیاستگذاری برای زنجیره ارزش سنگ از اکتشاف تا فرآوری را انجام می‌دهد باید نگاه همه جانبه داشته باشد و نظر هردوگروه را مورد توجه قرار دهد. دراین راستا پس از برگزاری چندین جلسه در شورای سیاست گذاری سنگ، تصمیم بر آن شد، کمیته کارشناسی متشکل از واحدهای معدنی و معدنکاران و مدیران وزارتخانه تشکیل شود. نتیجه جلسات این کمیته آن بود که وضع هرگونه عوارض و محدودیت برای سنگ کوپ به کل زنجیره ارزش لطمه می زند.

    وی افزود: کمیته کارشناسی شورای سیاستگذاری نیز مصوب کرد هرنوع وضع عوارض به نفع صنعت سنگ نیست و جلسات متعددی با آقای خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم و تمام نقطه نظرات مطرح شد. اما درانتها در نامه ایشان به وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به موارد یادشده، نظر معاونت معدنی در این نامه آمده بود که باید عوارض وضع شود.

    دبیر کل انجمن سنگ ایران افزود:البته وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این باره اعلام کرده است، تصمیم درباره این موضوع باید با نظرات کارشناسی باشد. زیرا وزارتخانه طبق قانون بهبود فضای کسب و کار موظف است نظرات تشکل های تخصصی را مدنظر قرار دهد و بر آن اساس تصمیم گیری کند.

    شریفی تاکید کرد: از طرفی نکته اینجاست که وضع عوارض در ابتدا باید در کارگروهی متشکل از نمایندگان بخش خصوصی و تعاون هستند مصوب شود و سپس به شورای اقتصاد برود که تا کنون وضوع عوارض برای صادرات سنگ کوپ در کارگروه تصویب نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر