وضع عوارض صادراتی، راه حل تامین مواد اولیه فولادسازان

عصر معدن- مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس درباره تامین مواداولیه این شرکت گفت: مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه وجود داشت اما اکنون با اقداماتی همچون وضع عوارض صادراتی که انجام شد (گرچه این اقدام دیر انجام شد و حجم زیادی از گندله از کشور خارج شد) اما اکنون سهمیه‌ای برای ما در نظر گرفتند که از آن استفاده می کنیم.;

وضع عوارض صادراتی، راه حل تامین مواد اولیه فولادسازان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱:۰۰

    مرتضی یزد خواستی در پاسخ به «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه گفت: این سهمیه پاسخگوی نیاز ما نیست و ما باید برای تامین مابقی نیاز خود برنامه ریزی انجام دهیم که چگونه می‌توانیم آن را تامین کنیم. به عنوان مثال اگر میزان نیاز ما 2میلیون تن گندله است میزان سهمیه اختصاص یافته به شرکت یک میلیون تن است که باید فکری برای تامین این میزان بیاندیشیم.

    به عقیده یزدخواستی، لازم است که نظارت بیشتری روی فروش و توزیع مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان همچون گندله صورت گیرد.
    یکی از گزینه هایی که پیش روی شرکت‌های فولادی می‌تواند قرار بگیرد وارد کردن مواد اولیه همچون گندله و یا تولید این محصول است.

     وی درباره خرید گندله  از دیگر کشورها گفت: معمولا کشورهایی که به ایران گندله می فروشند محصولاتشان از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و بیشتر این هند است که به ایران گندله صادر می کند. حال اگر بخواهیم به سمت تولید گندله نیز برویم برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

    مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج فارس، ادامه داد: اکنون ماده اولیه همچون کنسانتره برای تولید گندله و همچنین وجود کارخانه گندله سازی برای تولید گندله نیاز است. البته هم اکنون دو کارخانه گندله سازی در مجموع به ظرفیت 5 میلیون تن یکی گندله مادکوش با ظرفیت 2.5 میلیون تن و دیگری کارخانه وزارت رفاه که مربوط به صندوق بازنشستگی فولاد است که تا پایان امسال وارد مدار تولید می شوند. با این حال اگر بخواهیم به سمت واردات یا ساخت کارخانه برویم مقرون به صرفه نیست چه از لحاظ قیمتی و چه فنی، از سوی دیگر تحریم ها کار ما را بسیار سخت کرده است، بنابراین می توان جلوی صادرات را گرفت و از این طریق نیاز صنایع فولادی داخلی کشور به موادی همچون گندله را تامین کرد.

    وی درباره اینکه کارخانه گندله مادکوش با ظرفیت 2.5 میلیون تنی نیز گفت: با راه اندازی این کارخانه و وارد مدار تولید شدنش محصولات آن برای کارخانه‌های فولادی منطقه  همچون صبا فولاد خلیج فارس، فولاد هرمزگان و کاوه جنوب کیش بوده و به نوعی به مصرف این کارخانه ها می رسد.

    وی درباره اقداماتی که شرکت صبا فولاد خلیج فارس انجام داده  نیز گفت: ما نیز به نحو خود در این مسیر اقداماتی را انجام دادیم که به زودی در این زمینه اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

    یزدخواستی درباره عملکرد 8 ماهه این شرکت نیز گفت: تا امروز بخشی از تعهدات خود را انجام دادیم اما مشکلاتی همچون کمبود مواد اولیه و اعتصابات کامیوندارها و تامین قطعات یدکی ... وجود داشت اما باعث شد تا از برنامه خود کمی عقب بمانیم اما در تلاشیم که به اهداف و تعهدات خود برسیم.

    وی درباره افزایش سرمایه این شرکت نیز گفت: افزایش سرمایه قبلا انجام شده و باید در مجمع در این باره تصمیم گیری شود و این افزایش از سود شرکت خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر