کرباسیان در همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی تاکید کرد

تحقق یک سوم رشد معدن در برنامه ششم با بهره‌وری

عصر معدن - روز گذشته، پنجمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در دانشگاه تربیت مدرس با حضور مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، علی اکبر اولیا رئیس سازمان بهره‌وری ایران و دیگر فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی برگزار شد.;

تحقق یک سوم رشد معدن در برنامه ششم با بهره‌وری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صمت، رئیس هیات عامل ایمیدرو در پنجمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه جایزه بهره‌وری جایگاه خود را پیدا کرده است، اظهار کرد: بهره‌وری نکته بسیار حساسی است اما کشور ما در این شاخص ضعیف است زیرا به این حوزه توجه کمی شده است. البته نه تنها به معدن بلکه به همه حوزه‌های صنعت نیز این کم توجهی شده است. این موضوع دلایل متفاوتی دارد و یکی از دلایلش آن است که اقتصاد کشور وابستگی جدی به درآمدهای نفتی داشته است.مهدی کرباسیان تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، سیاست نیز بر اقتصاد نفتی سایه انداخت و گاهی ضوابط و معیارهای علمی و تخصصی فراموش می‌شود. زمانی که اقتصاد نفتی با سیاست ممزوج می‌شود مستقیم بر کاهش بهره‌وری تاثیرگذار است.وی ادامه داد: بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی، نقش 5 تا 6 درصدی دارد اما همین بخش در صادرات غیر نفتی سهم 23 درصدی دارد در نتیجه آینده خوبی برای بخش معدن و صنایع معدنی قابل تصور است.به گفته کرباسیان رقابت‌پذیری بسیار مهم است زیرا در دنیا رقابت و نرخ تمام شده مطرح است.وی با اشاره به موضوع وضع تعرفه 25 درصدی امریکا برای واردات فولاد افزود: با این کار چین و اروپا دچار تلاطم می‌شوند.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین اضافه کرد: چین در دهه 1990 میلادی نقش بسیار کمی در تولید مواد معدنی و مصرف آنها داشت اما درحال‌حاضر این کشور نقش 50 درصدی در تولید فولاد ایفا می‌کند.وی با بیان اینکه بخش معدن با توجه به بهره‌وری می‌تواند نقش‌آفرینی کند، گفت: کشور ما جایگاه استراتژی خوبی دارد. با در اختیار داشتن نفت، گاز، معدن و نیروی انسانی می‌توانیم بهره‌وری را افزایش دهیم.رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: درحال‌حاضر ایران چهاردهمین تولیدکننده فولاد در جهان است و می‌توانیم با بهره‌برداری از طرح‌های جدید در 2 سال آینده به جایگاه دوازدهم دست پیدا کنیم.وی معتقد است، نقش مدیریت در بهره‌وری مهم است و در این زمینه باید به سمت شایسته‌سالاری در حرکت باشیم. شعار شایسته‌سالاری خوب است اما باید در عمل هم شاهد آن بود.کرباسیان اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه، نرخ رشد صنعت 3/9 درصد و برای بخش معدن 8/8 درصد پیش‌بینی شده است. امیدوار هستیم یک سوم این رقم برای بخش معدن از بهره‌وری ایجاد شود.وی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش تصریح کرد: باید پذیرفت علم ما نسبت به دنیا کم است و فاصله زیادی با سایرین در زمینه فناوری داریم در نتیجه باید تعامل خود را با جهان بیشتر کنیم اما با این منابع نمی‌توان رشد 8/8 درصدی را محقق کرد. درنتیجه، جذب 250 میلیارد دلار منابع خارجی در چارچوب برنامه ششم توسعه (1400- 1396) یک ضرورت جدی است.
    کرباسیان بیان کرد: باید طراحی جدید انجام داد و رفتارها را اصلاح کرد. دولت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و باید دیگر قوا نیز کمک کنند. ایران در کارآیی بازار کار، رتبه 130 را دارد و رتبه آن در مجموع جهانی اقتصاد در زمینه رقابت‌پذیری 69 بین 137 کشور است.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز در معادن سنگ‌آهن کم عیار (حدود 20 درصد) با انجام 2 مرحله فرآوری میزان عیار به 60 درصد می‌رسد که به معنای بهره‌وری است.کرباسیان در ادامه با اشاره به صنعت فولاد و وضعیت آن در امسال اظهار کرد: صنعت فولاد در امسال، رکورد خوبی داشته و تولید 21 میلیون تن را ثبت می‌کند. از سویی دیگر امسال 8 میلیون تن فولاد صادر شده است. همچنین ایران صادرکننده کنسانتره و آهن اسفنجی شده است.وی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند در اقتصاد کشور موثر باشد. در این زمینه دانشگاه‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند. در واقع درآمد بیشتر دانشگاه‌ها باید از صنعت و کارهای تولیدی باشد.


    اگر رقابت نکنیم از صحنه خارج می‌شویم
    رئیس سازمان ملی بهره‌وری نیز در ادامه این آیین بیان کرد: در حوزه تولید با یک رقابت سنگینی روبه‌رو هستیم. همه شرکت‌ها در تلاش هستند هزینه تولید خود را کاهش دهند، در نتیجه اگر نتوانیم رقابت کنیم از صحنه خارج خواهیم شد. این موضوع یک چالش برای شرکت‌های معدنی است.علی‌اکبر اولیا اظهار کرد: اگر نظام تولید و نرخ تمام شده را درست نکنیم امکان رقابت نخواهیم داشت.
    به گفته وی، در چندین برنامه هدف‌گذاری شده، یک سوم رشد اقتصادی از محل بهره‌وری ایجاد می‌شود.رئیس سازمان ملی بهره‌وری افزود: در برنامه ششم توسعه 35 درصد رشد از محل بهره‌وری پیش‌بینی شده است. این میزان برای تمامی بخش‌های اقتصادی است اما برای بخش معدن و صنایع معدنی که رشد 8/8 درصدی پیش‌بینی شده، سهم بهره‌وری 4/2 درصد است.
    اولیا ادامه داد: در بهره‌وری، ابزارهای مختلفی وجود دارد که جایزه یکی از ابزارهای رقابتی و انگیزشی است. یکی از تمرکزهای سازمان بهره‌وری همین جایزه بهره‌وری است. ژاپن، امریکا و اروپا با استفاده از جایزه توانستند نهضتی در بهره‌وری ایجاد کنند. امیدوار هستیم این ابزار به خوبی به کار گرفته شود.


    6 تکانه موثر بر اقتصاد ملی
    مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو و دبیر علمی این همایش نیز گفت: مسئله اکوسیستم در محیط کسب‌وکار بنگاه‌های تولیدی در ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
    شمس‌الدین سیاسی‌راد افزود: در 10 سال گذشته، اقتصاد ملی متاثر از 6 تکانه بود. یکی از این شوک‌ها، پیامد ناشی از افزایش چشمگیر نفت در اقتصاد ایران بود. همچنین موضوع‌های دیگر تشدید تحریم‌های ظالمانه خارجی در اقتصاد ایران، بی‌ثباتی نرخ ارز و افزایش و ارزش 3 برابری نرخ دلار و سایر ارزها بودند. از سویی دیگر تورم اقتصاد بین‌المللی در سال 2008 میلادی، یکی دیگر از این تکانه‌ها را شامل می‌شد. کاهش بی‌سابقه نرخ نفت، کاهش امکان صادرات و ادامه وابستگی‌های نفت و مسئله کاهش نرخ کالاها و کامودیتی، از دیگر موارد این شوک‌ها بود.سیاسی‌راد گفت: در سال‌های گذشته بر اساس قانون توسعه کشور، مسئله بهره‌وری به‌تدریج در کانون توجه دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های غیر دولتی قرار گرفت. مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو تصریح کرد: در ایمیدرو بر مبنای سیاست‌های ابلاغی و تکلیفی، متوجه اولویت سرمایه‌گذاری بر بهره‌وری منابع انسانی شدیم که کمتر به آن پرداخته شده است. به غیر از اثربخشی آموزش در دانشگاه‌ها، در آموزش غیررسمی به دلیل انحلال مراکز آموزشی در بخش معدن در دولت یازدهم در عمل هیچ مرکزی برای آموزش فارغ‌التحصیلان و شاغلان بخش معدن نداریم.سیاسی‌راد خاطرنشان کرد: ایمیدرو در این راستا به ساماندهی آموزش بهره‌وری با همکاری موسسه‌های بین‌المللی پرداخته تا به حل این مشکل کمک کند. در مدت 5 ساله دولت تدبیر و امید با استفاده از فرصت‌های خارجی 42 کارگاه آموزشی و عملی برای این بخش برگزار کردیم که در برخی از این دوره‌ها 15 کشور خارجی حضور داشتند. در بخش آموزش کارگری و کارشناسی 200 هزار نفر ساعت در قالب 462 دوره برای 7 هزار و 700 نفر از مهندسان و کارشناسان با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد.وی همچنین افزود: در بخش فناوری نیز رصدخانه فعالیت‌های معدنی در دانشگاه صنعتی شریف در سال آینده ایجاد خواهد شد. در توانمندسازی نیز برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده که یکی از این برنامه‌ها برگزاری دوره DBA در دانشگاه شهید بهشتی است و از مدیران و کارشناسان همه بنگاه‌های حاضر در بخش معدن دعوت می‌شود ثبت نام کنند.وی در پایان گفت: جایزه بهره‌وری، ابتدا با 22 بنگاه شروع شد و اکنون با 59 بنگاه در دو بخش بنگاه‌های بهره‌ور و پروژه‌های بهره‌ور به کار خود ادامه می‌دهد. در این همایش تاکید بر شاخص مالی نبوده و عوامل توانمندساز و نتایج در حوزه مشتریان، کارکنان و منابع انسانی نیز در نظر گرفته شده است. یکی از اهداف چنین همایشی این است که تلاش افرادی که در سکوت در این حوزه تلاش می‌کنند دیده شده و تجربه‌ها به اشتراک گذاشته شود و بتوانیم به این طرح سرعت داده و سهم بهره‌وری را از 20 درصد به 50 درصد (همچون کشورهای پیشرفته) افزایش دهیم.


    تجلیل از شرکت‌های معدنی
    در پایان این برنامه، از شرکت‌های معدنی و پروژه‌های معدنی برای افزایش بهره‌وری تجلیل شد و آنها جایزه بهره‌وری را از آن خود کردند.
    در بخش پروژه‌های بهبود فرآوری از شرکت‌های توسعه معادن روی ایران، سنگ‌آهن جلال‌آباد، سنگ‌آهن مرکزی ایران، مجتمع فولاد خراسان و شرکت فولاد مبارکه تقدیر شد. در بخش شرکت‌ها نیز از فولاد ویان، مجتمع طلای موته، زغال‌سنگ البرز مرکزی، مجتمع صنعتی و معدنی فسفات اسفوردی، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، فولاد آذربایجان، آلومینای ایران، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت میدکو تقدیر شد.باید پذیرفت علم ما نسبت به دنیا کم است و فاصله زیادی با سایرین در زمینه فناوری داریم در نتیجه باید تعامل خود را با جهان بیشتر کنیم اما با این منابع نمی‌توان رشد 8/8 درصدی را محقق کرد. درنتیجه، جذب 250 میلیارد دلار منابع خارجی در چارچوب برنامه ششم توسعه (1400- 1396) یک ضرورت جدی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر