اولین معدن طلای بازار سرمایه امروز رسما وارد فرابورس شد

عصر معدن- فرابورس ایران طی روز جاری چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه شاهد عرضه اولیه شرکت پویازرکان آق دره با نماد «فزر» بود.;

اولین معدن طلای بازار سرمایه امروز رسما وارد فرابورس شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امروز 10 درصد از سهام شرکت پویا زرکان آق دره به عنوان اولین معدن طلای بازار سرمایه در نماد «فزر» روی میز فروش بازار اول فرابورس رفت.

    طی رقابت بین مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه «فزر»، این سهم در نرخ 21 هزار و 429 ریال روی تابلوی بازار اول فرابورس ایستاد. در این عرضه اولیه مشارکت‌کنندگان شامل تمامی معامله‌گران برخط و غیربرخط اقدام به ثبت سفارش و در فرایند کشف قیمت فزر با یکدیگر رقابت کردند.

    گفتنی است دامنه قیمت در ثبت سفارش این سهم از مبلغ 17 هزار و 726 ریال تا 21 هزار و 666 ریال بود که سهم در نزدیکی سقف قیمتی مورد معامله قرار گرفت. همچنین بر اساس گزارش ارزش گذاری، قیمت مبنا به ازای هر سهم 19 هزار و 696 ریال اعلام شده بود.

    در مشخصات عمومی این عرضه اولیه آمده است تعداد کل سهام قابل عرضه این شرکت 300 میلیون سهم معادل 10 درصد از کل سهام شرکت است. ارزش‌گذار شرکت مشاور سرمایه‌گذار فاینتک، همچنین متعهد خرید شرکت تامین سرمایه نوین، مشاور عرضه و مشاور پذیرش نیز شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین هستند.

    صندوق اختصاصی بازارگردانی دارا داریوش نیز رکن بازارگردان فزر را عهده دار شده‌است.

    کمی بیشتر از «فزر» بدانیم

    علی احمدی نیری، عضو هیئت مدیره شرکت پویا زرکان آق‌دره در معارفه اولین معدن طلای بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 112 هکتار از 3 هزار و 600 هکتار محدوده معدن آق دره فعالیت می‌کند، گفت: دو محدوده معدنی دیگر هم در اختیار شرکت و در حال اکتشاف است.

    وی در بررسی ترازنامه مقایسه‌ای این مجموعه گفت: نکته بسیار مهم در ترازنامه افزایش جمع دارایی‌ها در 31 شهریور سال جاری نسبت به 29 اسفند 1399 است که از 8600 میلیارد ریال به 9277 میلیارد ریال رسیده‌است.

    عضو هیئت مدیره شرکت پویا زرکان آق دره موضوع مهمی درخصوص سود خالص را مطرح کرد و گفت: این شرکت به طور مرتب در حال تولید شمش است و اگر فروش انجام نشود شرکت نمی تواند سود خالص شناسایی کند.

    وی با تاکید بر اینکه برای تحلیل باید موجودی شمش طلای شرکت بررسی شود، افزود: بر اساس گزارش‌ها به تاریخ 31 شهریور سال‌جاری، فزر بیش از 1500 کیلیو گرم شمش طلای خالص در اختیار دارد. بر اساس مفروضات حاضر و قیمت‌های فعلی فروش شمش موجود در انبار بیش از 3 هزار و 300 میلیارد تومان نصیب شرکت خواهد کرد.

    برآورد سود سالیانه

    وی در برآورد سود سالیانه شرکت گفت: در یک محاسبه ساده، شرکت پویا زرکان آق‌دره حدود 700 تا 800 کیلو شمش به طورسالیانه تولید و فروش شرکت با قیمت‌های فعلی بیش از 1300 میلیارد تومان است، همچنین هزینه‌های عملیاتی عددی بین 300 تا 400 میلیارد تومان برآورد می‌شود که بر اساس این محاسبات سود عملیاتی شرکت طی یک سال عددی حدود هزار میلیارد تومان است.

    وی در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای فزر با ارزش بیش از 430 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: سه پروژه طرح توسعه‌ای این مجموعه، در مرحله مهندسی، اخذ مجوز قانونی و تامین زیر ساخت هستند و پیش بینی می‌شود هر سه آنها در سال آینده به بهره‌برداری برسند.

    طبق آمارهای این شرکت در حال حاضر ظرفیت تولید اسمی شمش طلا در این مجموعه 700 کیلوگرم و شمش نقره 684 کیلوگرم در سال است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر