کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا:

سود تولیدکننده و سهامدار سیمانی دیگر به دلال نمی رسد

عصر معدن- مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه گفت: ورود سیمان به بورس کالا رویدادی مثبت برای این صنعت است زیرا در گذشته با وجود آنکه تولیدکننده و سهامدار سیمانی به شدت تحت فشار بودند، واسطه ها و دلالان سود بالایی را نصیب خود کردند و عملا سود ناشی از قیمت گذاری دستوری به جیب عده ای دلال رفت و سهامداران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از آن بی بهره ماندند؛ اما عرضه در بورس کالا، ورق بازار را برمی گرداند.;

سود تولیدکننده و سهامدار سیمانی دیگر به دلال نمی رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، مهدی سوری اظهار داشت: زمانی که کالایی در بورس کالا عرضه و معامله می شود، قیمت ها در اثر عرضه و تقاضا و رسیدن به نقطه تعادلی، کشف می شود لذا این رویه بهترین شیوه برای ایجاد شفافیت، سلامت و رونق بازارهاست.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه براساس قانون هر کالایی که در بورس کالا عرضه می شود باید از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شود، اظهار داشت: به منظور تحقق سریع تر مزایایی مثل رونق و حمایت از تولید و ایجاد شفافیت اقتصادی باید زمینه تقویت بورس کالا را با تسهیل ورود کالاها و بازیگران بیشتر به این بورس فراهم کنیم. به عبارتی اگر می خواهیم رقابت واقعی در بخش تولید و فروش شکل بگیرد، باید توازن میان عرضه و تقاضا برقرار شود از این رو نیازمند عرضه کنندگان زیاد و متقاضیان بالا در بورس کالا هستیم.

    سوری افزود: اگرچه در کشور در بخش عرضه ممکن است محدودیت هایی به لحاظ افزایش شمار عرضه کنندگان وجود داشته باشد اما در بخش تقاضا می توان از طریق تسهیل قوانین، امکان حضور افراد مختلف را فراهم آورد.

    ورق بازار سیمان برمی گردد

    سوری به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: سیمان کالایی استراتژیک و پایه است که قابلیت قیمت گذاری رقابتی را دارد. از این رو ورود سیمان به بورس کالا می تواند اتفاق بسیار خوبی برای این صنعت باشد چراکه عدم شفافیت در معاملات سیمان در برهه های اخیر عامل ایجاد رانت و فساد شده بود. علاوه بر این شاهد بودیم در زمانی که تولیدکننده و سهامدار به شدت تحت فشار بودند واسطه ها و دلالان سود بالایی را نصیب خود کردند و عملا سود ناشی از قیمت گذاری دستوری به جیب عده ای دلال رفت و سهامداران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از آن بی بهره ماندند.

    این کارشناس بازار سرمایه، ورود شرکت های سیمانی به بورس کالا را رویدادی مثبت برای این صنعت دانست و تاکید کرد: تسهیل خرید سیمان از بورس کالا نیز باعث می شود تا با شکل گیری بازاری پر رونق و پربازیگر، توازن میان عرضه و تقاضا شکل بگیرد و شفافیت نیز بر مبادلات حاکم شود.

    وی مخالفت عده ای با ورود سیمان به بورس کالا را طبیعی خواند و گفت: در هر کالایی که بخواهیم دو قیمتی و رانت را از بین ببریم همواره مخالفت ها به واسطه اعداد بزرگی که در آن بازارها جابجا می شد وجود دارد. البته برخی مخالفت ها از نگرانی ها پیرامون عدم تناسب بهای تمام شده و نرخ فروش نشات می گیرد البته در حوزه سیمان به دلیل اینکه ظرفیت بالایی در بخش عرضه وجود دارد، این موضوع با تعادل بازار قابل حل و فصل است.

    سوری گفت: اینکه بعضا بورس از سوی برخی افراد عامل گرانی قیمت یک کالا معرفی شود، قطعا غیر منصفانه است. در این زمینه سیمان با ورود به بورس کالا شاهد آینده ای درخشان خواهد بود و حذف قیمت گذاری دستوری برای این صنعت اتفاق مناسبی است.

    حذف قیمت گذاری و یارانه انرژی

    این کارشناس بازار سرمایه در بخش پایانی این مصاحبه یادآور شد که به صورت کلی با وضعیت فعلی که ظرفیت تولید سیمان مازاد بر نیاز داخل است و از طرف دیگر صرفه اقتصادی تولید و صادرات سیمان تا حد زیادی به یارانه های انرژی مرتبط است، شرکت های سیمانی باید دست به اقدامات نوآورنه بزنند و به دنبال کاربردهای نوین برای سیمان و تولید گریدهای نوین باشند تا بتوانند در آینده رشد و شکوفایی پیدا کنند.

    وی تصریح کرد: اگر با قیمت گذاری دستوری مخالفیم باید با یارانه انرژی هم مخالف باشیم پس از امروز که رفته رفته برای حذف قیمت گذاری دستوری در صنایع مهیا می شویم باید به فکر قطع یارانه های انرژی نیز باشیم و این امر به برنامه ریزی مناسب برای ادامه مطلوب حیات و توسعه تولید نیازمند است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر