با همکاری سازمان زمین­‌شناسی صورت گرفت:

انتخاب سومین میراث زمین‌‏شناختی ایران در دومین دوره گزینش ۱۰۰ سایت برتر جهانی اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS)

عصر معدن- با همکاری سازمان زمین­‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، انتخاب سومین میراث زمین‌‏شناختی ایران در دومین دوره گزینش ۱۰۰ سایت برتر جهانی اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) در بوسان کره‌جنوبی صورت گرفت.;

انتخاب سومین میراث زمین‌‏شناختی ایران در دومین دوره گزینش ۱۰۰ سایت برتر جهانی اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS)
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دکتر «جعفر عمرانی» معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، گفت: اتحادیه بین‌المللی علوم زمین‏ (IUGS) فهرست 100 جایگاه دوم برتر میراث زمین‌‏شناختی جهان را در سی و هفتمین کنگره بین‏‌المللی زمین‏‌شناسی (IGC) در بوسان، کره‌جنوبی اعلام کرد که بر این اساس گنبدهای نمکی و نمکشارهای کمربند چین خورده و راندگی زاگرس ایران(Salt domes and Glaciers of the Zagros Fold and Thrust Belt, Iran) در فهرست 100 اثر دوم اتحادیه بین‌المللی علوم زمین مورد پذیرش و معرفی قرار گرفت.

    به گفته وی، این اعلامیه از سوی جان لادِن، رئیس IUGS، استنلی فینی، دبیر کل IUGS و آسیر هیلاریو رئیس کمیسیون بین‌‏المللی میراث زمین‏شناختی در 27 آگوست در جریان رویداد ویژه سی و هفتمین کنگره بین‏‌المللی زمین‌‏شناسی اعلام شد. بیش از 700 کارشناس از 80 کشور و 16 سازمان بین‏‌المللی در این هم‌‏افزایی جهانی برای به رسمیت شناختن و ثبت میراث زمین‏‌شناختی از سوی IUGS شرکت داشتند.

    معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان اینکه اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) با برگزاری رای‌گیری از میان سایت‌های نامزد از تمامی کشورهای جهان، 100 سایت را به عنوان مهمترین و شاخص‌ترین مکان‌های زمین‌شناسی جهان معرفی کرد، افزود: شایان ذکر است در مرحله آخر و پس از غربالگری های اولیه، 174 سایت از 74 کشور جهان در دومین برنامه 100 سایت میراث زمین شناختی نامزدهای کسب این عنوان بودند.

    وی با تاکید بر این‌که تمامی کاندیداها توسط گروهی متشکل از 89 متخصص از سراسر جهان در تمام گرایش‌های زمین‌شناسی، ارزیابی و تمامی سایت‌ها را امتیاز و رتبه بندی کردند، تصریح کرد: در نتیجه این ارزیابی و پس از ارزیابی مجدد و بررسی، در نهایت توسط 20 نفر از اعضای رای‌دهنده کمیته گزینش، که نماینده 16 سازمان بین‌المللی در این تلاش جهانی هستند، انتخاب شده‌اند و فهرست نهایی توسط کمیته اجرایی IUGS در 21 فوریه 2024 تصویب شد.

    به گفته عمرانی، این آثار ارزشمند در کتاب «دومین 100 سایت میراث زمین‌شناسی IUGS» به شکل جذابی به تصویر کشیده و توضیح داده شده‌اند و در وب سایت کمیسیون بین‌المللی میراث زمین‌شناختی نیز بیشتر تبلیغ خواهند شد.

    وی ادامه داد: انتشار این کتاب جذاب در سی و هفتمین کنگره بین‌المللی زمین‌شناسی در بوسان، جمهوری کره در 27 آگوست 2024 باعث شد که این مکان‌ها برای اولین بار برای تعداد زیادی از زمین‌شناسان و عموم شناخته شوند.

    شایان ذکر است؛ این چالش جهانی هر دو سال یکبار توسط IUGS رهبری می‌شود و سومین برنامه 100 ژئوسایت برتر در سال 2026 و چهارمین آن در سال 2028 انجام خواهد شد و اعلام دومین فهرست 100 میراث زمین‏‌شناختی برتر یکی از رویدادهای اصلی دومین روز سی و هفتمین کنگره بین‏المللی زمین‏شناسی بود.

    این کنگره، اصلی‏ترین گردهمایی مرتبط با علوم زمین است که هر چهار سال یک بار جامعه زمین‏شناسان را از سراسر جهان گرد هم می‏آورد و اعلام 100 جایگاه اول میراث زمین‏شناختی در طی رویداد شصتمین سالگرد IUGS در سال 2022 میلادی در Zumaia (ساحل باسک، اسپانیا) آغاز شد و هدف اصلی این برنامه مشترک این است که جایگاه‏های زمین‏شناسی را که دارای بالاترین ارزش از دیدگاه میراث جهانی هستند، مورد شناسایی قرار گرفته و به جهانیان معرفی شود.

    شایان ذکر است؛ در اولین دوره گزینش 100 اثر جهانی در سال 2022، دو اثر غار نمکدان جزیره قشم و بیابان لوت از ایران توسط علیرضا امری‌کاظمی کارشناس پیشین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و عضو کمیته علوم‌زمین و ژئوپارک‌های کمیسیون ملی یونسکو- ایران و عضو شورای جهانی ژئوپارک‌ها با همکاری گروهی از اساتید و کارشناسان متخصص مستقل در فهرست 100 اثر اول یاد شده قرار گرفت.

    در دوره جدید نیز یک اثر برجسته با عنوان گنبدهای نمکی و نمکشارهای کمربند چین‌خورده و راندگی زاگرس، ایران به اتحادیه بین‌المللی علوم زمین‏‌شناسی معرفی شد که خوشبختانه این اثر مورد پذیرش و معرفی قرار گرفت. در این دوره نیز آقای مهندس امری‌کاظمی با همکاری آقایان دکتر محمدرضا قاسمی از پژوهشکده سازمان و دکتر جعفر عمرانی معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مستندات و مدارک علمی لازم برای این اثر یادشده را تهیه کردند.

    امید می‏‌رود با ادامه این تلاش‌‏ها، آثار ملی دیگری ایران نیز در فهرست‌‏های آینده IUGS مورد پذیرش و معرفی به علاقمندان علوم زمین در سراسر جهان قرار گیرد.

    معرفی آثار بی‏مانند زمین‏شناسی ایران در فهرست جهانی سال 2024 را به همه هم‌‏میهنان، زمین‌شناسان کشور و به ویژه همکاران سازمان زمین‏‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شادباش و به همکارانمان خسته نباشید می‏‌گوئیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر