نقشه فرونشست دشت‌های ایران تهیه شد

عصر معدن- نگاشت فرونشست دشت‌های ایران در بازه زمانی تنش آبی سال ۹۵ با استفاده از فناوری تداخل‌سنجی راداری و تصاویر ماهواره Sentinel-۱A به همت گروه دورسنجی در مدیریت ژئومتیکس این سازمان انجام شد و نقشه مرتبط با آن در سال ۱۳۹۷ و با مقیاس یکصدهزارم منتشر شده است.;

نقشه فرونشست دشت‌های ایران تهیه شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» ، مه‌آسا روستا کارشناس‌ارشد گروه دورسنجی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اعلام این خبر از فرونشست به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که غالبا در اثر فعالیت‌های بشری رخ می‌دهد، یاد کرد و گفت:  رشد روز افزون جمعیت منجر به استفاده بی‌رویه از آب در مصارف صنعتی و کشاورزی شده که پیامد آن ایجاد اثرات نامطلوب کمی و کیفی در منابع آب و ایجاد فرونشست در سطح زمین بوده است.

    وی با اشاره به این‌که این بحران زیست‌محیطی سبب کاهش آب سفره‌های زیرزمینی می‌شود، خاطرنشان کرد: فرونشست زمین آخرین مرحله از نابودی خاک است و سبب می‌شود تا احیای سفره‌های آب زیرزمینی ممکن و مقدور نباشد و حتی با تغذیه مصنوعی نیز احیاء نشود.

    این کارشناس‌ارشد، با بیان اینکه در ایران هم به دلیل تحمل خشکسالی‌های فراوان فرونشست در بیشتر دشت‌های کشور مشاهده می‌شود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر جهت پایش این پدیده از فناوری تداخل‌سنجی راداری استفاده شده اما مطالعات بصورت پراکنده صورت گرفته و نتایج در قالب رساله دکتری، پایان نامه کارشناسی ارشد، مقاله، گزارش و سمینار ارائه شده است.

    روستا ادامه داد: بنابراین تهیه یک نگاشت کلی از دشت‌های ایران ضروری به‌نظر می‌رسید تا نگاهی اجمالی به نواحی فرونشست و الگوی آن صورت گیرد که بدین منظوراز تصاویر ماهواره Sentinel-1A استفاده شد.
    وی نگاشت کلی فرونشست دشت‌های ایران را از دیدگاه میزان فرونشست به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرد و گفت: بیشتر دشت‌های ایران در نیمه غربی بالای 7 سانتی‌متر نشست دارند و دشت‌های بخش  شرقی مقادیر کمتری را بخود اختصاص می دهند. لازم به ذکر است اعداد در راهنمای نقشه نرخ سالانه فرونشست نیستند.

    کارشناس‌ارشد گروه دورسنجی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور هدف اولیه از پرتاب این ماهواره توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) را پایش زمین و اقیانوس‌ها عنوان کرد که در محدوده باند C مایکروویو از سال 2014 با دوره بازگشت زمانی 12روزه اخذ تصویر می‌کند.
    به گفته روستا، این ماهواره دو قطبی با فرکانس مرکزی5/405گیگا هرتز است که در طول روز و شب و بدون توجه به شرایط آب و هوایی تصاویری از سطح زمین ثبت می‌کند و میراثی از ماهواره‌های1/2 ERS و Envisat به‌حساب می‌آید.
    گفتنی است مدار این ماهواره خورشید آهنگ، نزدیک قطب و دایره‌ای است و ارتفاع مدار 693 کیلومتر و انحراف آن 98/18 درجه و در هر سیکل 175 مدار را دارا است که با مراجعه به آرشیو این تصاویر سعی شد تمامی تصاویر در بازه زمانی تنش آبی سال 95 (مرداد تا دی ) قرار داشته باشند. هر نوار تصویر با استفاده از فایل‌های همراه به فرمت خواندنی نرم‌افزار تخصصی گاما تبدیل شد. سپس ثبت هندسی در راستای آزیموت، اصلاح جهش فازی در صورت مشاهده با استفاده از روش‌های تطبیقی و تغییرات طیفی، اعمال فیلتر adf ، بازیابی فاز بکمک تصویر همبستگی و تهیه نگاشت جابجایی زمین مرجع شده توسط مدل ارتفاعی رقومی زمین با قدرت تفکیک 90 متر  انجام شد.در انتها با قرار دادن تصاویر بر روی Google earth  و بررسی نواحی نشست از محدوده‌های آنها اطمینان حاصل شد و نواحی فرونشست بریده شدند.
    گفتنی‌ست، نقشه فرونشست دشت‌های ایران با استفاده از فناوری داخل‌سنجی راداری وتصاویر ماهواره Sentinel-1A در گروه دورسنجی مدیریت ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شده و مدیریت این پروژه به عهده وحید فتوتی، نظارت فنی داود رفاهی، پردازش تصاویر مه‌آسا روستا و طراحی و تهیه نقشه علی بیاناتی بوده و سال 1397 و با مقیاس یکصدهزارم منتشر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر