مطالعات تفصیلی ۳۰ منطقه اولویت دار ژئوپارک انجام شد

عصر معدن- مدیر گروه میراث زمین شناختی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معادنی کشور گفت: تمام اهداف و برنامه‌های ژئوپارک‌ها با آمایش سرزمینی همخوانی دارد و تاکنون در ۳۰ منطقه اولویت‌دار ژئوپارک شناسایی است و مطالعات تفصیلی آن انجام شده تا به مرحله محدوده‌یابی وارد شوند.;

مطالعات تفصیلی ۳۰ منطقه اولویت دار ژئوپارک انجام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، ازنین بدری یکشنبه شب در نشست شورای معادن خراسان جنوبی با بیان اینکه ژئوپارک‌ها نقش مهمی در توسعه پایدار جوامع محلی دارند افزود: با توجه به جامعه صنعتی و مشکلات امروز در بحث زندگی شهری میل و گرایش افراد به سمت نوعی از گردشگری طبیعت‌محور زیاد شده که در این خصوص میراث زمین‌شناختی پتانسیل گردشگری زیادی دارد و نیازمند حفاظت و معرفی است.

    بدری با بیان اینکه ژئوتوریسم گونه‌ای از گردشگری طبیعت‌محور است که هدف آن شناسایی پدیده‌ها است، اضافه کرد: ژئوپارک‌ها ابتکاری نوین و بدعتی نو در زمینه گردشگری طبیعت‌محور هستند که سایت‌ها و پارک‌های ارزشمند زمین‌شناسی را شامل می‌شود.

    وی اظهار داشت: هدف اصلی ژئوپارک‌ها توانمند کردن مردم محلی از نظر اقتصادی است و لذت بردن از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت زمین، کمک به رونق اقتصادی جامعه میزبان، حفاظت از میراث زمین‌شناختی، آشنایی با نحوه شکل‌گیری و سیر تکامل زمین و پدیده‌های آن، افزایش علاقه به زمین در مردم و عمومی‌سازی مفاهیم علوم زمین به عنوان مهم‎ترین اهداف ژئوتوریسم است.

    مدیر گروه میراث زمین شناختی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معادنی کشور از ژئوپارک‌ها به عنوان مقاصد ژئوتوریسم یاد کرد و افزود: ژئوپارک محدوده‌ای با مرزهای مشخص و مساحت کافی را دربرمی‌گیرد و ژئوپارک باید دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی قابل توجه باشد.

    بدری ادامه داد: 140 ژئوپارک در 38 کشور جهان تا سال 2018 به ثبت رسیده که ایران تنها یک ژئوپارک تحت عنوان ژئوپارک قشم را در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسانده است.

    وی با بیان اینکه خراسان جنوبی پتانسیل های خوبی در زمینه ژئوتوریسم و ایجاد ژئو پارک دارد، اضافه کرد: تاکنون در شهرستان طبس مطالعات اولیه ژئوپارک انجام شده و منطقه طبس به عنوان ژئو پارک مهری در حال فعالیت است.

    وی ادامه داد: شهرستان طبس یکسری سایت های طبیعی با ارزش بین المللی دارد که پرونده این منطقه برای ثبت ژئو پارک جهانی در حال تکمیل است و ثبت جهانی این منطقه نیازمند کمک مجموعه استانداری خراسان جنوبی است.

    مدیر گروه میراث زمین شناختی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معادنی کشور گفت: مناطقی دیگری هم از استان از جمله نه نهبندان و شهرستان فردوس ظرفیت های خوبی برای ژئو پارک دارند که باید مطالعات تفصیلی در این خصوص در استان انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر