صنعت و معدن، دومین دریافت کننده تسهیلات بانکی

عصر معدن- جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از دو برابر شده و بخش صنعت و معدن در جایگان دوم بیشترین دریافت کننده این تسهیلات قرار دارد، اما همچنان رقم این تسهیلات به هدف برنامه ششم توسعه نرسیده است.;

صنعت و معدن، دومین دریافت کننده تسهیلات بانکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، طبق این آمار در پنج ماهه نخست امسال در مجموع بیش از 900 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه پرداخت شده که نسبت به تسهیلات 506 هزار میلیارد تومانی در مدت مشابه سال قبل 78 درصد افزایش داشته است.

    در این میان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن با افزایش 76.7 درصدی در پنج ماهه نخست امسال، به 275 هزار و 560 میلیارد تومان رسیده است. مبلغ این تسهیلات در پنج ماه نخست سال گذشته 155 هزار و 930 میلیارد تومان بوده است.

    سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌ مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه در پنج ماهه نخست سال گذشته، 30.8 درصد بوده که امسال این رقم به 30.6 درصد رسیده است.

    این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) مکلف است سیاست های پرداخت تسهیلات بانکی را به گونه ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه حداقل 40 درصد باشد.

    همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش بازرگانی نیز در در پنج ماهه نخست سال گذشته حدود 103 هزار میلیارد تومان بوده که 41.5 درصد افزایش به 145 هزار و 380 میلیارد تومان در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

    با این حال سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های یاد شده از 20.3 درصد در پنج ماه اول سال 1399 به 16.1 درصد کاهش یافته است.

    در این میان بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات اختصاص یافته که در پنج ماهه نخست امسال سهم 41.3 درصدی از کل تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده که معادل 371  هزار و 660 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 107.9 درصد افزایش داشته است.

    بعد از بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگانی، به ترتیب بخش کشاورزی و مسکن 6.9 و 5.1 درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری را دریافت کرده‌اند. البته تسهیلات پرداختی به دو بخش کشاورزی و مسکن به ترتیب 65.3 و 49.2 درصد نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته افزایش داشته و به 61 هزار و 980 میلیارد و 46 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر