رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران:

بعید است در سال جاری رونق اقتصادی محقق شود

عصر معدن- بهرام شکوری، رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی ایران در پنجمین همایش نقش معدن در توسعه کشور با موضوع الزامات رونق تولید جهت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور عنوان کرد: باید در همایش های این چنینی بیشتر چالش های پیش روی بخش خصوصی پرداخت چرا که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید به این بخش توجه شود و بخش خصوصی باید در سیاست گذاری ها دخیل باشد.;

بعید است در سال جاری رونق اقتصادی محقق شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، شکوری اظهار کرد: اگر در کشور دغدغه اشتغال وجود دارد باید به بخش خصوصی بها داده شود.
    وی ادامه داد: در طول 30 سال گذشته 50 درصد نامگذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری اقتصادی بوده است اما متاسفانه این شعارها به خوبی محقق نشده است و بعید است که با توجه به اقدامات دولت در سال پیش رو رونق اقتصادی محقق شود.
    به گفته شکوری، اگر می خواهیم بخش معدن جایگزین نفت شود نیاز به وجود الزاماتی است. با توجه به اینکه وزارت صمت متولی اشتغال است اما سایر دستگاه ها در دستیابی به اهداف این وزارتخانه تاثیرگذارند لذا دولت باید در بین وزارت صمت و سایر دستگاه ها هماهنگی ایجاد کند .
    وی ادامه داد: کشور ما 1 درصد ذخایر دنیا را در اختیار دارد  و ایران دارای رتبه پنجم دنیا در زمینه ارزش ذخایر منابع طبیعی را دارد.
    رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید توسعه اکتشافات و اشتراک اطلاعات سازمان های متناظر مدنظر قرار گیرد و از هر گونه موازی کاری سازمان ها جلوگیری شود.

    شکوری افزود: یکی دیگر از الزامات این بخش خصوصی سازی به مفهوم انتقال مدیریت به جای مالکیت است است که متاسفانه تاکنون تعبیر ما در خصوصی سازی نادرست بوده است. نمونه های ناموفق خصوصی سازی در کشور آلومینیم المهدی و تراکتورسازی است و نمونه موفق انتقال مدیریت به جای مالکیت معدن سرب و روی مهدی آباد است.

    وی با اشاره به فعالیت در معدن سرب و روی مهدی آباد بیان کرد: بالغ بر 60 میلیون تن عملیات باطله برداری در  معدن سرب و روی مهدی آباد انجام شده است و 3 درصد سرب و روی دنیا از این معدن تامین می شود.

    شکوری گفت: سال آینده اولین واحد تولیدی مهدی آباد راه اندازی می شود.

    به گفته وی، از دیگر الزامات این بخش فعال شدن معادن کم عیار، کوچک و متوسط با احداث واحدهای فرآوری است. 98.3 درصد معادن شامل این معادن است که در مالکیت بخش خصوصی است. نمونه احیا معادن کوچک و متوسط معدن اسمالون یزد و زرند کرمان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر