رییس دانشگاه علم و صنعت ایران مطرح کرد :

صحه‌گذاری کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل بر ریل ذوب آهن

عصر معدن- ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین تولید کننده فولاد در کشور ، آرزوی دیرینه ایرانیان برای تولید ریل را به ثمر رساند و هم اکنون تولید این محصول استراتژیک با استاندارد جهانی با تلاش و کوشش شبانه روزی بلند همتان این شرکت به صورت مستمر انجام می گیرد.;

صحه‌گذاری کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل بر ریل ذوب آهن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در این خصوص  جبار علی ذاکری ریس دانشگاه علم و صنعت ایران و رئیس سابق دانشکده مهندسی راه آهن گفت :  با توجه به سرمایه گذاری خوبی که ذوب آهن اصفهان در خصوص تولید ریل انجام داده است، کشور در زمینه محصول استراتژیک ریل به خودکفایی رسید . با توجه به سابقه بیش از نیم قرنی این شرکت مادر صنعتی و نقش آن در ساخت و راه اندازی سایر صنایع فولادی کشور ، این موفقیت حاصل شده است  .

    کارشناسان بر رعایت الزمات کار فرمایی و دستور العمل های تحویل گیری ریل صحه گذاشتند

    وی افزود: در حال حاضر ریل UIC60 توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان مطابق با استانداردهای روز تولید شده است و بر اساس گزارش‌هایی که از همکاران و کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل دریافت کردم با موفقیت در محور میانه به بستان آباد نصب شده است و کارشناسان بر رعایت الزامات کار فرمایی آن و دستور العمل های تحویل گیری صحه گذاشتند و چندی پیش نیز  1500 تن ریل استاندارد توسط ذوب آهن اصفهان  به حوزه حمل و نقل ریلی کشور تحویل داده شد.

    رییس دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد : ذوب آهن اصفهان با تولید ریل که فرایند آن از شمش (فولاد خاص) تا نورد در این کارخانه انجام می گیرد گام موفقی را برداشت و نشان داد که توانایی تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا را دارد و انشاا... افزایش ظرفیت تولید ریل نیز در دستور کار قرار می گیرد.

    این مقام مسئول اظهار داشت : طبیعتاً برای تولید چنین محصولاتی با استانداردهای سختگیرانه به زمان زیادی نیاز است که این دوران سپری شده و افقی روشنی را در این مسیر متصور هستیم.

    رویداد مبارک تولید ریل استاندارد در داخل کشور به ثمر نشست

    ذاکری گفت : بارها در خصوص بحث تامین ریل مطرح کردم توسعه حمل و نقل ریلی کشور منوط به تامین ریل است. حال که رویداد مبارک تولید ریل استاندارد در داخل کشور به ثمر نشسته است از طریق برابری عرضه و تقاضادر سال رونق تولید می توان در زمینه اقدامات موثری انجام داد.

    وی ادامه داد : دانشگاه علم و صنعت ایران نیز با داشتن دانشکده های مهندسی راه آهن،مواد و متالورژی و مکانیک آمادگی کامل را برای کمک های فکری، علمی و انجام پژوهش های مورد نیاز ذوب آهن اصفهان در زمینه های مختلف و به ویژه تولید ریل اعلام می نماید.

    ذاکری ادامه داد : ذوب آهن نیز قطعاً با موانع مالی و محدودیت هایی برای تولید ریل مواجه است که به ظرفیت رسیدن آن به تعویق افتاده است اما با توجه به حساسیت هایی که در کشور وجود دارد برای حل مشکلات حتی می توان به سمت صندوق توسعه ملی رفت تا این تولید به صورت پایدار انجام شود تا انشاا... روزی برسد که ذوب آهن اصفهان نه تنها برای داخل کشور بلکه نیازهای منطقه و کشورهای همجوار را نیز تامین نماید.

    سیاست های کلان دولت و نظام پیشگیری از خام فروشی است

    وی گفت : سیاست های کلان دولت و نظام پیشگیری از خام فروشی است تا صنایع مختلف و به ویژه صنعت فولاد که تولید آن معیار توسعه یافتگی کشورها است با ظرفیت کامل تولید نماید و ارزش افزوده،خلق ثروت بیشتر،اشتغالزایی، توسعه صنایع و ... را در داخل میهن عزیزمان شاهد باشیم.

    رییس دانشگاه علم و صنعت گفت : همه می دانیم که معادن سنگ آهن کشور محدود است و کارخانه های فولادی برای پایداری و تولید مستمر به این ماده اولیه نیاز مبرم دارند،امیدواریم با وضع قوانین و مقررات محدودیت هایی بیشتری بر صادرات سنگ آهن،اتفاق نامبارکی که شاهد آن هستیم ایجاد شود. در کشور های همسایه به عنوان مثال در مرز مشترکی که با افغانستان داریم،طرفین معادن خوبی داریم که می توان در این خصوص سرمایه گذاری کرد.

    وی افزود : توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، مشابه رودخانه جاری است که نمی توان جلوی حرکت آن را گرفت لذا باید محدودیت های این مسیر سریعتر برطرف شود. ذوب آهن در این زمینه سرمایه گذاری بالایی انجام داده و از آن سو نیز بالغ بر پنج هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور در حال ساخت و نیازمند ریل می باشند و لذا هم افزایی و همدلی در این زمینه راهگشاست.

    ذاکری گفت : چند سال قبل از کارخانه ذوب آهن بازدید داشتم. جلسه مشترک و بازدیدی نیز در دست برنامه ریزی داریم تا همکاری این دانشگاه با صنعت را بیش از پیش تحقق بخشیم.

    وی تصریح کرد : ریل مورد نیاز کشور سالانه بین 120 هزار تن است و ظرفیت تولید ذوب آهن 400 هزار تن است و این نشان می دهد که به راحتی  ذوب آهن می توان بازار کشورهای همجوار را از طریق صادرات ریل تامین نماید.

    تولید ریل،نماد پیشرفت صنعت فولاد است

    ذاکری گفت : در بین کشورهای توسعه یافته تولید ریل،نماد پیشرفت صنعت فولاد است امیدوارم این گام بزرگی که ذوب آهن اصفهان برداشته شده است با افزایش ظرفیت تولید این نماد را روز به روز در کشور پر رنگ تر نماید و با افتخار نام ایران در بین کشورهای توسعه یافته قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر