حقوق دولتی مواد معدنی در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد

عصر معدن- مصوبه شورای عالی معادن درباره تعیین حقوق دولتی مواد معدنی در سال ۱۴۰۲ توسط دبیر شورای عالی معادن ابلاغ شد.;

حقوق دولتی مواد معدنی در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما، براساس این مصوبه "در اجرای ماده 14 قانون معادن (مصوب سال 1377 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن) و مواد 60 و 61 آیین نامه اجرایی قانون معادن (مصوب سال 1392 با اصلاحات بعدی آن) حقوق دولتی در سال 1402 بر مبنای درصدی از بهای فروش ماده معدنی سر معدن به شرح زیر ابلاغ می‌شود.

     

    1) درصد حقوق دولتی معادنی که به صورت زیرزمینی استخراج می‌شوند معادل 80 % (هشتاد درصد) ضرایب مشخص شده در جدول پیوست تعیین می‌شود.

    2) درصد حقوق دولتی برای معادن واقع در مناطق کمتر توسعه یافته (بر اساس آخرین مصوبه هیئت وزیران) مشروط بر آنکه بیش از چهار سال از تاریخ صدور پروانه بهره برداری آن‌ها نگذشته باشد، معادل 90 % (نود درصد ضرایب مشخص شده در جدول پیوست تعیین می‌شود. لازم به ذکر است معادنی که بر اساس رای شورایعالی معادن حقوق دولتی آن‌ها کمتر از میزان استخراج اسمی محاسبه گردیده است مشمول مفاد این بند نخواهند بود.

    3) درباره مواد معدنی همراه ماده معدنی اصلی که واجد ارزش اقتصادی است موضوع به طور کلی مشمول پرداخت حقوق دولتی طبق ضرایب مشخص شده در جدول پیوست خواهد بود معاونت معادن و فرآوری مواد موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این رای دستورالعمل مربوط به مصادیق مواد معدنی همراه که دارای ارزش اقتصادی هستند را ابلاغ کند. همچنین در صورتی که بهره بردار معدن نسبت به استحصال فرآوری ماده معدنی همراه اقدام کند، حقوق دولتی برای ماده معدنی همراه حداکثر تا 80 ٪ اخذ می‌شود که میزان آن متناسب با هر ماده معدنی در دستورالعمل مختص این بند تعیین خواهد شد.

    4) درباره معادنی که حقوق دولتی آن‌ها بر مبنای محصول فرآوری شده اخذ می‌شود ملاک عمل جهت محاسبه ضرایب تبدیل ماده معدنی خام (کلوخه کانسنگ یا ...) به محصول فرآوری شده (کنسانتره یا شمش یا ...)، درصد‌های بازیابی صنعتی استاندارد مطابق دستورالعمل معاونت معادن و فرآوری مواد خواهد بود معاونت معادن و فرآوری مواد موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این رای دستورالعمل مخصوص این بند را ابلاغ کند.

    5) با توجه به ضرورت بازنگری در درصد‌های حقوق دولتی با توجه به اطلاعات به روز معادن و عوامل تاثیرگذار ذکر شده در ماده 14 قانون معادن و ماده 60 آیین نامه اجرایی، آن کلیه بهره برداران معادن موظفند طرح بهره برداری معدن خود را مطابق مفاد نشریه 825 سازمان نظام مهندسی معدن و دستورالعمل معاونت معادن و فرآوری مواد به روز نموده و حداکثر ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این رای طرح بهره برداری جدید خود را ارائه کند در صورت تصویب این طرح‌ها تا تاریخ 1402.10.30، شورایعالی معادن می‌تواند حسب مورد درصد‌های حقوق دولتی تعیین شده برای سال 1402 را متناسب با اطلاعات طرح بهره برداری جدید آن معدن بازنگری کند. بدیهی است در این حالت بازنگری درصد حقوق دولتی مفاد بند (1) و (2) این رای بلا اثر بوده و نیازی به اعمال آن‌ها در محاسبات تعیین درصد حقوق دولتی معدن مفروض نمی‌باشد.

    6) چنانچه میزان استخراج واقعی معادن در سال 1402 کمتر از میزان استخراج اسمی مندرج در پروانه بهره برداری باشد حقوق دولتی بر حسب استخراج اسمی اخذ خواهد گردید در مواردی که استخراج واقعی به دلایل خارج از ید و اراده بهره بردار کمتر از استخراج اسمی مندرج در پروانه بهره برداری باشد بهره بردار موظف است مدرک و مستندات لازم را جهت بررسی موضوع در شورای عالی معادن، از طریق اداره کل صمت استان به دفتر بهره برداری معادن وزارت صمت ارسال کند.

    7) عیار و کیفیت مندرج در پروانه بهره برداری ملاک محاسبه حقوق دولتی است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر