۵۰ ماده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد

عصر معدن- - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی فت:با توجه به اینکه از حدود ۷۰ ماده معدنی موجود در کشور، ۵۰ ماده معدنی در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد و بر همین اساس، برنامه های تحولی در این حوزه پیش‌بینی شده است.;

۵۰ ماده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، امیررضا رجبی در همایش رویداد فناوری اطلاعات در صنایع معدنی که در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن و متالوژی در مشهد برگزار شد، افزود: این در حالی است که برخی از مناطق استان دارای مواد معدنی شاخصی هستند و آینده سرمایه گذاری استان بر روی این معادن است به همین دلیل باید مطالعات فناوری در این حوزه پیگیری شود.

    وی ادامه داد: بر همین اساس جلوگیری از خام فروشی، فرآوری باطله‌ها و تکمیل زنجیره مواد با هدف ایجاد ارزش افزوده با همکاری شرکت های دانش بنیان از برنامه‌های این سازمان در خراسان رضوی است.

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوع عرضه و تقاضا در حوزه مواد معدنی در استان شکل گرفته است، بیان کرد: بازدیدهای میدانی موجب کاهش مشکلات و ایجاد هم‌افزایی شده به طوری که به زودی شاهد امضاء قراردادهای بسیاری در این خصوص خواهیم بود.

    رجبی گفت: در سال 1401 و برای اولین بار شاهد افزایش پروانه بهره برداری 50 درصدی در سطح استان بودیم که موجب رشد اقتصادی استان در حوزه معدنی نسبت به سالهای گذشته شد و این اتفاق موجب رشد 2.5 درصدی اقتصادی در حوزه معدنی کل کشور شد.

    او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده و با همکاری شرکت ایمیدرو، امسال باید استخراج معادن سنگ آهن استان به عدد 40 میلیون تن در سال برسد و این در حالی است که باید در هشت ماده معدنی استان رشد اکتشاف و استخراج بالای 30 درصد داشته باشیم تا روند رشد اقتصادی ستان محقق شود.

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی ادامه داد: برای این منظور از حضور شرکت های فناور در حوزه معادن استان استفبال می‌کنیم و بر همین رویکرد با شکل گیری پردیس‌های مختلف صنعتی شاهد توسعه فعالیت در حوزه معادن استان خواهیم بود.

    برنامه ریزی برای استفاده از فناوری اطلاعات و هوشمند سازی با یاری صنایع در دست اقدام است

    رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی هم گفت: این پارک در حوزه هوشمند سازی و فناوری اطلاعات برنامه‌ها و ایده‌های جدیدی دارد که با یاری صنایع امکان استفاده و بهره برداری از آن در دست اقدام است.

    مسعود میرزائی شهرابی افزود: موضوع مطالعات در بخش تحقیق و توسعه بسیار مهم است و ارزش افزوده بسیاری به خصوص در حوزه صنایع فولاد و معدن دارد به طوری که یک میلون تومان هزینه، موجب سود 22 برابری در صنایع فولاد و معدنی خواهد بود.

    وی ادامه داد: هوشمند سازی در نسل چهارم صنعت بسیار مهم است و برای این مهم باید بهروری موجب رسوخ فناوری شود و در این ارتباط موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطاعت بسیار با اهمیت است.

    عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه پیشرفت‌هایی که در دنیا دیده می‌شود موجب تلاش برای انجام وظیفه و رسالت نخبگان برای عقب نماندن از عرصه رقابت بین المللی است، اظهار کرد: اگر بتوانیم موضوع عرضه و تقاضا را با توجه به ظرفیت‌های استان در اختیار صنعتگران قرار دهیم می‌توانیم به نقش اقتصاد دانش بنیان و تاثیر آن در تولید ناخالص ملی نیز امید بسیار داشته باشیم.

    اقتصاد دانش بنیان از مسائل روز دنیا است

    مدیر عامل فولاد سنگان نیز در این همایش گفت: اقتصاد دانش بنیان از مسائل روز دنیا است و بسیاری از فرصت‌هایی که در کشورهای توسعه یافته توانسته در تولید ناخالص ملی آنها تاثیر گذار باشد ناشی از اختراعات، اکتشافات، تولیدات دانش بنیان و فناوری است.

    علی امرائی افزود: سهم اقتصاد دانش بنیان در کشور ما یک رقمی و ناچیز است و باید برای رسیدن به اقتصاد هوشمند، این موضوع پیگیری شود.

    وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های غول دنیا، اکنون در حال نابودی و کمرنگ شدن هستند زیرا موضوع استفاده از دانش‌های نوین و هزینه برای تحقیق و توسعه را جدی نگرفتند.

    نایب رئیس هیات مدیره فولاد سنگان بیان کرد: اکنون انقلاب صنعتی نسل چهارم در حال شکل گیری است و بشر در قرن 21 به اندازه تمام اعصار گذشته خود پیشرفت داشته است و شاهد تحولاتی جدید به اندازه تمام قرنهای گذشته هستیم.

    او اظهار کرد: ما نیز باید بدانیم که به چه سمت و سویی قرار است حرکت کنیم و چگونه از تولید علم و شرکت‌های دانش بنیان خود بهره‌مند شویم زیرا شاهد هستیم شرکت‌های بزرگ با افزایش 30 درصد بهروری توانسته‌اند 40 درصد مصرف انرژی خود را کاهش دهند و این امر در اقتصاد آنها تاثیر بسزایی دارد.

    امرائی گفت: اکنون موضوع هوشمندسازی در کشور ما و صنعت فولاد باید به سمت و سویی برود که با افزایش بهروری شاهد کاهش مصرف سوخت، انرژی و در نهایت آلودگی محیط زیست باشیم.

    وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات انقلاب صنعتی نسل چهارم، حذف بسیاری از مشاغل را در پی دارد، افزود: تربیت نیروی انسانی با توجه به چالش‌های انقلاب صنعتی و تربیت نیروی متخصص باید در اولویت باشد تا آنها با تخصص‌های جدید دچار این بحران نشوند.

    مدیرعامل فولاد سنگان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات دانشگاه‌ها، کاربردی نبودن بسیاری از درسها در صنایع است، اظهار کرد: بخش بزرگی از آموخته‌های دانشگاهی در حوزه مباحث تئوری است و ما برای شناخت بیشتر دانشگاهیان با صنعت فولاد هرماه، استادان و دانشجویان دانشگاهی را برای شناخت بیشتر این حوزه به فولاد سنگان برای بازدید دعوت می‌کنیم و از آنها خواسته‌ایم که در حوزه‌های مورد نیاز این صنعت تلاش کنند و این در حالی است که از پایان نامه های مقطع ارشد و دکتری و شرکت‌های دانش بنیان در مورد رفع نیازهای این شرکت، حمایت می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر