مرکز تحقیقات فرآوری ایران رکورد زد

عصر معدن- رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران درخصوص درباره عملکرد سال ۹۶ این مجموعه گفت: سال ۹۶ سال خیلی خوبی بود و ما توانستیم چندین پروژه خود را تکمیل کنیم.;

مرکز تحقیقات فرآوری ایران رکورد زد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴:۰۰

    غلامرضا ملاطاهری در گفت وگو با پایگاه خبری «عصرمعدن» با اشاره به بهینه سازی واحد ثقلی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برای معادن مختلف همچون فلورین، باریت و منگنز، در ادامه افزود: مذاکرات مرکز تحقیقات فرآوری موادمعدنی ایران با شرکت آلومینای جاجرم برای ساخت و طراحی چندین واحد نیز در حال انجام است.
    به گفته وی، پروژه های مربوط به واحدهای ثقلی نتیجه بسیار خوبی داشته و ما اکنون در حال توسعه این مرکزها هستیم تا بتوانیم آنها را تجاری کنیم. از طرفی پروژه‌های پژوهشی نیز در سال 96 به خوبی انجام شد و در حدود بیش از 100هزارنمونه برای پروژه‌های اکتشافی ایمیدرو و بخش خصوصی آنالیز شد که خود یک رکورد به شمار می آید. همچنین دریافت گواهی نامه بهداشت سطح 3 که بالاترین گواهی نامه بوده و بر اساس آن کلیه واحدهای صنعتی و معدنی می توانند از تجهیزات ما استفاده کنند و مدرک لازم را از مرکز بگیرند نیز از دیگر دستاوردهای مرکز تحقیقات فراوری ایران است.
    ملاطاهری در ادامه سخنانش به برنامه های سال جاری این مرکز اشاره داشت و اظهار کرد: برای سال 97، 3پروژه مهم در دستور کار مرکز تحقیقات و فرآوری ایران قرار دارد که مهم‌ترین آنها توسعه واحدهای فرآوری سیار به روش ثقلی و فلوتاسیون است؛ البته اقدامات لازم برای روش ثقلی انجام شده و اکنون روش فلوتاسیون نیز در حال انجام است.
    وی افزود: تکمیل و راه اندازی پایلوت عناصر نادر خاکی و پروزه ساخت تیکنر خمیری نیز از پروژه های مهم مرکز است زیرا با توجه به محدودیت منابع آبی که در کشور داریم باید به سمت روش های کم مصرف آب در فرآوری رفته و  همچنین بازیافت و بازچرخانی آب را نیز انجام دهیم. در این میان ساخت تیکنر خمیری از این دست پروژه هاست که می تواند حجم زیادی از آب های مصرفی را بازیافت کند. همچنین انجام کارهای پژوهشی و همکاری با دانشگاه های مختلف کشور در دستور کار قرار دارد.
    رییس مرکز تحقیقات فراوری ایران در ادامه سخنانش از همکاری این مجموعه با شرکت‌های خارجی برای راه اندازی واحدهای فرآوری سیار به روش فلوتاسیون (روش‌های پیچیده تری نسبت به روش ثقلی دارند) خبر داد و گفت: سازنده این تجهیزات و دستگاه ها از کشورهای مختلف هستند. به عنوان مثال چین برندهای معروفی در ساخت واحدهای فرآوری سیار دارد اما به لحاظ کیفیت کمی ضعیف هستند. از اینرو ما به دنبال این هستیم که با کشورهای اروپایی وارد مشارکت شویم و اکنون در حال بررسی گزینه ها برای این موضوع هستیم.
    به گفته وی قرار است این واحدها ساخته و بعد از آن تجاری سازی شوند. به این شکل که واحدهای سیار را به نزدیکی معادن منتقل کرده و برای مواد معدنی مختلف استفاده شوند.
    ملاطاهری در خصوص پروژه سنگان نیز که مربوط به طرح عناصر نادر خاکی است گفت: اکتشافات مقدماتی و پیجویی و شناسایی در سنگان انجام شده و 10 محدوده امیدبخش شناسایی کردیم که از این 10 محدوده امید بخش، یک آنومالی به نام d4 به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است. زیرا عناصر نادر خاکی پیچیدگی های خاصی به لحاظ زمین شناسی، اکتشاف و فرآوری دارد. فعالیت های انجام شده برای این آنومالی ما تقریبا با پیشرفت فیزیکی 90درصد همراه بوده و تا یک ماه دیگر گزارش آن آماده می‌شود و می‌توانیم از این گزارش به عنوان الگو برای 9 محدوده دیگر استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر