برابر آمارهای رسمی؛

۴۵ درصد از معادن سنگ تزئینی، غیرفعال است

عصر معدن- آمارهای رسمی در زمینه معادن سنگ تزئینی و ساختمانی گویای غیرفعال بودن بیش از ۴۵ درصد اینگونه معادن است که اکنون در برنامه فعال‌سازی این بخش قرار گرفته‌اند.;

۴۵ درصد از معادن سنگ تزئینی، غیرفعال است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، برپایه جداول آماری منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت و مرکز آمار ایران، شمار معادن سنگ تزئینی و ساختمانی که در سطح کشور پروانه بهره‌برداری دارند، تعداد دو هزار و 72 معدن ثبت شده و از این تعداد بالغ بر 52 درصد معادن سنگ تزئینی و ساختمانی فعال با شمار یکهزار و 81 معدن است.

    امروز ایران از یک درصد از ذخایر معدنی خود بهره‌برداری می‌کند، در حالی که براساس استانداردهای جهانی این میزان باید حدود پنج درصد باشد.

    آمارهای پیشین گویای آن است که میزان ذخایر شناسایی شده کشورمان حدود 60 میلیارد تن بوده که از این رقم حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

    ظرفیت تولید 30 میلیون تنی

    براساس آمار رسمی وزارت صنعت، ظرفیت تولید سالیانه سنگ تزئینی و ساختمانی کشور بالغ بر 30 میلیون تن است که در سال 97 به میزان 13.5 میلیون تن تولید انجام شد و در بین پنج کشور شاخص دنیا جای داشت.

    ظرفیت تولید در زمینه سنگ فرآوری شده (کار شده) سالیانه 180 میلیون مترمربع و تولید نیز حدود 80 تا 85 میلیون متر مربع اعلام شده است.

    ارزش صادرات بیش از 300 میلیون دلاری

    وزارت صنعت تاکنون آمار رسمی در زمینه ارزش صادرات سال گذشته سنگ تزئینی و ساختمانی ارایه نداده، اما در سال 97 بالغ 581 هزار تن سنگ فرآوری شده به ارزش 144 میلیون دلار و یک میلیون تن سنگ کوپ (نیمه فرآوری) به ارزش 161 میلیون دلار به مقاصد مربوطه راه یافت.

    کشورهای عراق و امارات در بین بیش از 60 کشور متقاضی سنگ فراوری شده ایران در سال 97 جای داشتند و در بخش سنگ کوپ (نیمه فراوری شده) چین بیش از 80 درصد صادرات ایران در این زمینه را جذب کرد و هند، امارات و ایتالیا نیز از دیگر بازارهای جمهوری اسلامی بودند.

    اصفهان با سهم 30 درصدی تولید

    خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: اصفهان به سبب اینکه 30درصد از تولیدات صنعت سنگ تزئینی را برعهده دارد، پایلوت توسعه و رونق تولید و صادرات این صنعت می شود.

    وی عصر دیروز(یکشنبه) در نشست ویدئوکنفرانس مربوط به بررسی و رفع موانع صادراتی صنعت سنگ تزئینی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و مدیران دفاتر خارجی ایمیدرو افزود: این سازمان در فرایند نقش تسهیل گری و پشتیبانی دارد و برای رفع موانع به ویژه در بخش صادرات، با نهادهایی همچون بانک مرکزی و وزارت صنعت معدن و تجارت رایزنی می کند.

    به گزارش روابط عمومی سازمان ایمیدرو،غریب پور اضافه کرد: برخی از غرفه های میدان نقش جهان اصفهان هم برای ارایه تولیدات کیفی صنعت سنگ در نظر گرفته می شود.

    رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: طبق آمارهای به دست آمده اکنون بیش از 900 معدن غیرفعال در این حوزه وجود دارد که نیاز به احیا و فعال سازی دارند و ایمیدرو تسهیل برای تولید و صادرات این نوع معادن را در چارچوب طرح فعال سازی معادن کوچک انجام می دهد.

    وی نقش شرکت تهیه و تولید در احیا معادن سنگ تزئینی را مهم خواند و افزود: در بخش صادرات نیز شرکت های خارج کشور وابسته به این سازمان، می توانند همکاری برای بازاریابی و توسعه صادرات سنگ های تزئینی داشته باشند و چهار کشور هم زمینه تسهیل صادرات این سنگ ها را فراهم خواهند کرد.

    به گزارش ایرنا، دولت یازدهم از برنامه های کلیدی خود، توسعه اکتشاف های معدنی را به مورد اجرا گذاشت که در گستره ای بالغ بر 270 هزار کیلومتر بود و برای سال 97 اجرای اکتشاف 100 هزار کیلومتر مربع و سال 98 به وسعت 310 هزار کیلومتر در برنامه قرار گرفت.

    براساس آمار سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) توسعه فعالیت های اکتشافی موجب شناسایی ذخایر جدید به میزان 42 تن طلا، 22 میلیون تن بوکسیت، 103 میلیون تن باریت، 30 هزار تن آنتیموان، 65 هزار تن عناصر نادرخاکی، 345 میلیون تن زغال کک شو، 200 میلیون تن زغال حرارتی، 500 میلیون تن سنگ آهن شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر