مدیرعامل بورس کالای ایران:

استقبال چشمگیر از عرضه محصولات شرکت ملی مس

عصر معدن- مدیرعامل بورس کالای ایران در همایش آشنایی با ابزارهای تامین مالی در اتاق بازرگانی کرمان گفت: آنقدر استقبال از عرضه محصولات شرکت ملی مس در بورس کالا زیاد است که هر عرضه با هر حجمی توسط متقاضیان خریداری می‌شود.;

استقبال چشمگیر از عرضه محصولات شرکت ملی مس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مس پرس، سید جواد جهرمی در این همایش که با حضور فداکار استاندار کرمان، پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، رستمی مدیرعامل شرکت ملی مس، عشقی رییس سازمان بورس، شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران، زمانیان مدیرعامل بورس کالا و جمعی از معاونان و مدیران ارکان بازار سرمایه برگزار شد افزود: همچنین سهام شرکت ملی مس از سهام‌های مورد استقبال فعالان بازار می‌باشد.

    وی در ادامه اظهار داشت: تجربیات قیمت‌گذاری دستوری در سال 1397 در مقابل دیدگان ما قرار دارد که چه شرایطی برای تولیدکنندگان و بازار ایجاد شد؛ از این رو در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با جهاد تبیین، بورس کالا و ارکان بازار سرمایه این رسالت را دارند که رویدادهای گذشته را برای اتخاذ تصمیم‌های صحیح در کشور، تبیین کنند.
    قیمت گذاری دستوری در تضاد با رشد تولید
    وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بحث سودآوری شرکت ها نیز اشاره کرد و افزود: عمده ترین مشکل صنایع که با شعار سال نیز در تضاد است و جلوی رشد تولید را می‌گیرد، مساله قیمت‌گذاری دستوری است. اگر بخواهیم به سمت تامین مالی شرکت ها پیش رفته و مشکل تامین مالی شرکت‌ها را حل کنیم، ناگزیر هستیم که بحث قیمت‌گذاری را در کلیه بخش‌های مرتبط با بازار سرمایه مرتفع کنیم.
    وی ادامه داد: در برهه ای که طی سال 97 موضوع ارز 4200 تومانی مطرح شد و با قیمت گذاری دستوری مواجه شدیم، تقاضای کاذب به شدت افزایش یافت و در نتیجه به صنایع بالادست به دلیل تامین نیاز داخلی اجازه صادرات داده نشد. لذا در حوزه تامین مالی مناسب شرکت ها، محور برنامه‌ها این است که قیمت گذاری از شرکت ها خارج و بنگاه ها سودده شوند.
    جهرمی تاکید کرد: تجربه قیمت گذاری دستوری در سال 97 نشان می دهد نمودارهای تقاضا به شدت افزایشی بوده اند و چون جلوی صادرات شرکت های بالادست گرفته شده کاهش عرضه ارز در کشور نیز رقم خورد. در مقابل برخی صنایع پایین دست به جای تامین نیاز داخل و تولید محصول نهایی که منفعت آن به مصرف کننده نهایی می رسد به دلیل سیاست قیمت گذاری دستوری بعضا اقدام به قاچاق کالا کردند که برای تولید و مردم منفعتی نداشت.
    توسعه صنعت فولاد پس از حذف قیمت گذاری دستوری
    به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران اگر اکنون به صنعت فولاد می‌بالیم و 30 میلیون تن تولید فولاد داریم به دلیل آن است که صنعت فولاد از سال 82 از قیمت‌گذاری دستوری خارج شد و کم کم ضرایب بین زنجیره اصلاح و زنجیره ها یکی پس از دیگری سودده شدند و اکنون با صنعت پابرجایی روبرو هستیم.
    صنعت خودرو در مسیر سودآوری قرار داشت
    وی اشاره ای به عرضه خودرو در بورس کالا داشت و گفت: در سال گذشته ایران خودرو به واسطه عرضه محصولاتش در بورس کالا 12 همت سود به دست آورد که این مبلغ از دلالان اخذ و به شرکت رسید. تقریبا هزار میلیارد تومان نیز دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده کسب کرد لذا بازگشت به روال سابق در بحث قیمت‌گذاری خودرو، زیان شرکت‌ها را مجدداً برمی‌گرداند. از این رو رشد اساسی در بحث تامین مالی شرکت‌ها به موضوع قیمت‌گذاری دستوری شرکت‌ها وابسته است.
    مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام یک خبر جدید، عنوان کرد: به منظور تامین نیازهای ارزی شرکت‌ها به دنبال راه‌اندازی معاملات اوراق سلف موازی استاندارد ارزی با همکاری بانک مرکزی هستیم.
    جهرمی  گفت: بازار سرمایه در حوزه همکاری و تفاهم با بانک مرکزی در زمینه راه اندازی معاملات اوراق سلف موازی استاندارد ارزی در بورس کالا، نیازمند همراهی مجلس به خصوص کمیسیون اقتصادی است که خوشبختانه این همراهی همواره وجود داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر