مدیر مجتمع سنگ آهک پیربکران خبر داد:

آرامش پیربکران با انجام آتشباری نوین

عصر معدن- حمید منتظری؛ مدیر مجتمع سنگ آهک پیربکران بابیان این مطلب گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با استفاده از دانش روز دنیا و با استفاده از محققان دانشگاه های داخلی نسبت به بهبود و کنترل آتشباری در معدن سنگ آهک پیربکران بعنوان پایلوت معادن همجوار مناطق مسکونی اقدام به انعقاد قرارداد تحقیقاتی با عنوان” به روزآوری و بهینه سازی عملیات انفجار در معدن سنگ آهک پیربکران” با دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات کرد.;

آرامش پیربکران با انجام آتشباری نوین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» وی در ادامه افزود: هدف از تدوین و اجرای این طرح استفاده از تکنیک های نوین انفجار در راستای کاهش لرزش زمین و هوای ناشی از انفجار است و در صورت عدم کنترل پیامدهای نامطلوب ذکر شده، شاهد نارضایتی ساکنین همجاور معدن و به دنبال آن کاهش و در برخی از موارد توقف تولید خواهیم بود.

    مدیر مجتمع سنگ آهک پیربکران اظهار داشت: کاهش خرج ویژه و تعداد چال های آتشباری تنها راه حل مناسب و کافی در راستای کاهش لرزش زمین و هوای ناشی از انفجار نمی باشد، زیرا در صورتی که میزان ماده منفجره مورد استفاده در چال از مقدار بهینه کمتر باشد، جابجایی و خردایش توده سنگ منفجر شده بسیار نامناسب می شود و این امر سبب آسیب رساندن به تجهیزات معدنی و کاهش راندمان معدنکاری خواهد شد. لذا برای دستیابی به این امر، روش های نوین انفجار با درنظر گرفتن شرایط ژئومکانیکی منطقه بکار گرفته شده است.

    منتظری با اشاره به اجرای دقیق و مهندسی روش نوین انفجار و بهبود پارامترهای آتشباری در هر مرحله طی 3 ماهه اخیر گفت: مجتمع سنگ آهک پیربکران موفق به دستیابی به کنترل آتشباری از نظر کاهش میزان لرزش و صدا طبق نظر سنجی بعمل آمده از اهالی و ساکنین روستاهای اطراف مجتمع و نیز دستیابی به عملکرد مطلوب یک آتشباری استاندارد و نتایج حاصل از آن بر اساس گزارش های خط تولید و دانه بندی طی مدت مذکور شده است.

    وی در خاتمه افزود: با اجرای روش نوین انفجار میزان نرمه و ضایعات حاصل از آتشباری به طور موثری کاهش یافت و با بهینه سازی ابعاد دانه بندی هزینه های حاصل از خردایش در واحد فرآوری نیر کاهش خواهد یافت.

    گفتنی است مجتمع سنگ آهک پیربکران، یکی از مجتمع های تابعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بوده و فعالیت خود را از سال 1346 در راستای تهیه و تامین مواد اولیه غیرفلزی مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان آغاز کرده است.
    با توجه به همجواری این مجتمع با شهر پیربکران و روستاهای اطراف و نیز با توجه به توسعه مناطق مسکونی به سمت مجتمع طی 40 سال فعالیت معدنکاری، ایجاد لرزش و صدای ناشی از آتشباری در پله های معدن، اعتراض ساکنین روستاها و شهر پیربکران را به همراه داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر