دبیر انجمن زغال‌سنگ تشریح کرد:

صنعت زغال‌سنگ، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید و افزایش ظرفیت تولید

عصر معدن- دبیر انجمن زغال‌سنگ گفت: صنعت زغال‌سنگ ایران نیازمند افزایش ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری‌های جدید است.;

صنعت زغال‌سنگ، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید و افزایش ظرفیت تولید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، سعید صمدی در خصوص وضعیت صنعت زغال‌سنگ بیان کرد: قیمت زغال‌سنگ در ایران با قیمت‌های جهانی ارتباط ندارد و زغال‌سنگ ایران بر اساس فرمولی معادل 26.٥ درصد شمش فولاد خوزستان، عرضه می‌شود. طبیعی است که با نوسان قیمت شمش فولاد خوزستان، قیمت زغال‌سنگ داخلی هم دستخوش تغییر می‌شود.

    وی افزود: قیمت زغال‌سنگ داخلی، اختلاف معناداری با قیمت‌های جهانی دارد و از آنجا که ظرفیت تولید داخلی زغال‌سنگ، پاسخگوی نیاز صنایع نیست، بخشی از نیاز بازار داخل از طریق واردات تامین می‌شود و شرکت‌های فولادی که زغال‌سنگ مصرف می‌کنند، باید هزینه‌های حمل محصولات وارداتی را هم متحمل شوند.

    صمدی اضافه کرد: سالانه حدود ١ میلیون و ٨۰۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ در کشور تولید می‌شود و حدود 3 میلیون و ٨۰۰ هزار تن هم مصرف کنسانتره زغال‌سنگ داریم. سال گذشته، نزدیک به 800 میلیون دلار زغال‌سنگ وارد کردیم. به منظور تامین نیاز بازار داخل، جلوگیری از ارزبری برای واردات زغال‌سنگ و همین طور ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت زغال‌سنگ و افزایش ظرفیت تولید در این صنعت کاملاً ضرورت دارد. اما با توجه به اینکه قیمت‌های داخلی تقریباً یک‌سوم قیمت زغال‌سنگ وارداتی است، سرمایه‌گذاری در این صنعت جذابیت ندارد و اگرچه شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ بورسی در حال حاضر سودآوری مناسبی دارند، اما این سود به دلیل سرمایه‌گذاری در سنوات قبل و هزینه‌های استهلاک بر مبنای قیمت‌های قدیم بوده و اگر قرار باشد شرکت جدیدی راه‌اندازی شود تولید زغال‌سنگ، فعالیتی زیان‌ده خواهد بود.

    ضرورت بازنگری در قیمت

    دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری در فرمول تعیین نرخ زغال‌سنگ، اظهار کرد: قیمت هر تن زغال‌سنگ داخلی در حال حاضر حدود 5 میلیون تومان است، حال آنکه قیمت تمام شده هر تن زغال‌سنگ وارداتی طبق گزارشات شرکت ذوب آهن اصفهان در سامانه کدال، 15 میلیون و 500 هزار تومان بوده است. با توجه به قیمت بالای زغال‌سنگ وارداتی،صنعت زغال‌سنگ ایران نیازمند افزایش ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری‌های جدید است و ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری جدید در این صنعت هم در گرو واقعی‌تر شدن نرخ زغال‌سنگ خواهد بود.

    ارزش جایگزینی بالا

    صمدی در پایان با بیان این که ارزش جایگزینی شرکت‌های زغال سنگی بسیار بالاتر از ارزش بازار فعلی آنهاست، تصریح کرد: برای راه‌اندازی یک معدن زغال سنگ با ظرفیت 300 هزار تن در سال 1387، سرمایه‌گذاری 25 میلیارد تومانی نیاز بود، اما راه‌اندازی همین معدن در حال حاضر نیازمند سرمایه‌گذاری 1000 میلیارد تومانی است. البته با توجه به نوع دارایی‌های زغال سنگی، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ها در این صنعت احتمالاً جذابیت چندانی نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر