در گفت‌وگوی «عصرمعدن» با اکبریان مطرح شد:

شرکت‌های کوچک معدنی از سامانه نیما معاف شوند

عصر معدن- عصر روز گذشته نمایندگان تشکل‌های معدنی در جلسه ای با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، جعفر سرقینی معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، راضیه لک رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران به طرح مشکلات و مسائل در شرایط فعلی پرداختند.;

شرکت‌های کوچک معدنی از سامانه نیما معاف شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶:۰۰

    مهرداد اکبریان رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفت و گو با «عصر معدن» درباره جزئیات این جلسه گفت: این جلسه که بنا به درخواست قبلی که به امضای 12 تشکل رسیده بود، برگزارشد. در این جلسه علاوه بر وزیر صنعت، معدن و تجارت 3 معاون ایشان آقایان دکتر سرقینی  و دکتر کرباسیان و خانم دکتر لک حضور داشتند.
    وی با بیان اینکه مسائل مختلفی در این جلسه مطرح شد، تصریح کرد: یکی مسائل آن بود که  در شرایط خاص امروز با وجود تحریم‌های گذشته و همچنین احتمال تشدید آنها، همچنین قطع همکاری شرکت‌های بزرگی که تا به امروز خریدار مواد معدنی ایران بودند و توقف همکاری شرکت‌های حمل و نقل دریایی از جمله شرکت‌های کشتیرانی و حمل کانتینری باعث شد شده تا علاوه بر افزایش هزینه صادرات میزان صادرات نیز کاهش پیدا کند.
    به گفته رییس انجمن سنگ‌آهن ایران، در 3 ماهه ابتدای سال جاری شاهد افت صادرات مواد معدنی به ویژه سنگ آهن بوده ایم که بخش عمده این اتفاق به تحریم های خارجی باز می گردد.
    اکبریان تصریح کرد: در این شرایط بازار داخلی پاسخگوی تولید کشور نخواهد بود. در1 الی 2 سال گذشته هم معدنداران و هم افراد فعال در خطوط کنسانتره سازی و گندله سازی را تشویق به سرمایه گذاری کرده ایم. البته همیشه و در سالیان گذشته تولید مازاد بر نیاز کشور بود که بخشی از آن صادر و بخشی دیگر به مصرف بازار داخلی می رسید، در نتیجه بازار داخل و خارج بالانس کننده وضعیت کشور بودند. امروز در حال از دست دادن صادرات هستیم و بازار داخلی نیز پاسخگوی حجم تولید نخواهد بود، درنتیجه به احتمال بسیار معادن کشور دچار رکود و تعطیلی خواهند شد.
    وی با اشاره به این موضوع که در شرایط فعلی باید اقدامات خاصی اجرایی شود، گفت: باید خود را برای این شرایط از پیش تر خود آماده می‌کردیم. اگر دولتمردان که به مسائل کشور اشراف دارند و می دانند که در 6 ماه آتی وضعیت ایران به ویژه با کشورهای خارجی تغییر نخواهد کرد و ممکن است فشارها افزایش پیدا کند، باید تمهیدات خیلی سریع در دستور کار قرار گیرد تا خسارات بیشتر نشود.
    اکبریان با بیان اینکه باید دراین شرایط چندین اقدام اجرایی می شد، افزود: متاسفانه مسئولان دولتی در چنین شرایطی به طرح موضوعاتی مانند وضع عوارض صادرات، افزایش حقوق دولتی، برداشتن معافیت مالیاتی و... اقدام کرده اند.
    وی ادامه داد: هزینه های تولید در داخل کشور رو به افزایش است. در واقع ما اکنون در شرایطی قرار داریم که باید هم هزینه بالایی برای تولید و صادرات پرداخت کنیم و  این در حالی است که بازار داخلی نیز نمی‌تواند این میزان تولید را جذب خود کند. نتیجه این موارد تعطیلی و رکود معادن در ماه های آینده خواهد بود و باید منتظر بود تا این اتفاق رخ دهد.
    اکبریان ادامه داد: ناراحتی ما این است که با وجود اینکه خارجی ها ما را تحریم می کنند چرا در داخل دچار خود تحریمی شویم. به عنوان مثال ما باید در این مدت تا حدامکان صادرات را تسهیل و آن را گسترش می دادیم و سبد صادرات مواد معدنی را کامل کرده و در آن سنگ آهن دانه بندی شده، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش، ورق و همه اقلام فولادی را در آن قرار می دادیم تا در شرایط بحران مشخص می شد کدام ماده توانایی صادرات و ایجاد درآمد ارزی برای کشور را دارد.
    وی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت این پیام را از سوی ما دریافت کردند در ادامه گفت: عمده موضوع مطرح شده در این جلسه بحث سامانه نیما بود. تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان از این سامان گله مند هستند و ما هیچ بازخورد مناسبی از این سامانه نداریم. زیرا صادرات را متوقف کرده و تمامی صادرکننده ها در بندر رجایی ، بندر امام و ... صادراتی انجام نمی دهند و اکنون صادرات ما نزدیک به صفر است. چراکه هزینه های عادی کشور براساس دلار 8 هزار تومان انجام می شود.
    به عقیده وی، سامانه نیما، پدیده ناقص الخلقه‌ای است و رانتی است که توسط تولیدکننده و صادرکننده به به افراد نامعلومی داده شود که کنترل آنها نیز برای کشور مشکل و معضلی بزرگ است. به نظر بنده باید موضوع دلار 4200 تومانی را در کشور پایان دهیم.
    رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن کشور ادامه داد: دولت باید کالای اساسی را خود وارد و پخش کند و اجازه ورود دلالان را به بازار ندهد. همچنین دولت نباید قیمت دستوری برای دلار داشته باشد و اجازه دهد تا عرضه و تقاضا قیمت دلار را تعیین کند. اگر این اتفاق رخ دهد حداقل قیمت دلار 2 هزار تومان کاهش می یابد.
    وی ادامه داد: ما به آقای وزیر، پیشنهاد دادیم که سامانه نیما جمع شود، در غیر این صورت، شرکت های کوچک معدنی که هزینه آنها با دلار آزاد است و تجهیزاتنشان را با نرخ روز خریداری می کنند از این موضوع معاف کنند و با دلار توافقی کارهای خود را انجام دهد. در واقع دلار دستوری برای شرکت‌های بزرگ دولتی باشد.
    اکبریان ادامه داد: تمامی این موارد به وزیر توضیح داده شده و احساس می کنم این جلسه نتیجه خوبی داشته باشد. همچنین قرار شد تشکل ها به صورت فصلی با وزیر دیدار داشته باشند و گزارش شرایط را ارائه دهند.
    وی افزود: همچنین در خصوص بحث حقوق دولتی انجمن سنگ آهن 2 پیشنهاد داشت. آنهم اینکه حقوق دولتی را به نرم افزار پیشرفته ای تبدیل کنند که مبتنی به قوانین روز کشور است و حتی معدن به معدن حقوق دولتی مجزا باشد و مبنی حقوق دولتی سودآوری آن باشد و به همان میزان حقوق دولتی پرداخت کنند. وزیر صمت نیز از این موضوع استقبال کردند و از دکتر کرباسیان و دکتر سرقینی خواستند تا موضوعات مطرح شده را پیگیری کنند
    وی با اشاره به ادامه دار شدن این جلسات با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درخصوص سامانه نیما قرار بر این شد  در ارتباط با سامانه نیما هم قرار شد با دکتر سیف رییس بانک مرکزی جلسه ای برگزار شود.
    اکبریان ادامه داد: درخصوص عوارض وضع شده برای برخی محصولات معدنی همچون گندله اعلام  شد که عوارض صادراتی آن از 15 درصد به 5درصد کاهش یافته است. در مورد عوارض کنسانتره هم عوارض صفر است و ممکن است سال آینده تغییر کند که ما به این موضوع نیز اشاره کردیم. همچنین ما در مورد سنگ آهن نگرانی های خود را اعلام کردیم و گفتیم اکنون صادراتی وجود ندارد که قرار بر پرداخت عوارض نیز وجود داشته باشد. در واقع این موضوع تنها یک فشار روانی را برای فعالان این بخش به همراه دارد و سرمایه گذاران را فراری می دهند. در این رابطه وزیر صمت از معاونت معدنی خود خواست تا با توجه به شرایط روز کشور این موضوع را فعلا مسکوت نگه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر